A Saab vállalat megkezdte a három nullszériás Gripen E gyártását és összeszerelését. A munkálatok a 39-8 jelzésű példány orr-részével kezdődtek.
Miután a svéd vezetés rábólintott a Gripen E rendszeresítésére, valamint a svájci tenderen is győzedelmeskedett a típus, a skandináv vállalat megkezdte a típus harmadik generációjának számító verzió nullszériapéldányainak gyártását és összeszerelését.
A 39-8, 39-9 és 39-10 jelzésű protogépek sárkányszerkezete teljesen új építésű lesz, nem úgy mint a technológia tesztelésére használt Gripen Demonstrator, mely alapjául szolgáló repülőgép (#39-803) eredetileg egy JAS-39B verziójú Gripen volt, majd “D” sztenderdre lett korszerűsítve, majd egy nagyobb átalakuláson esett át, azóta új strukturális fejlesztéseket, új technológiákat és új koncepciókat tesztelnek rajta, többek között az új üzemanyagtartályokat, szárnybekötést és futóműelrendezést, az olasz Selex Galileo által fejlesztett Raven ES-05 típusú, AESA kategóriájú radart és a kabin elé beépítendő, Skyward-G elnevezésű IRST-t, valamint a General Electric F414G típusú erőforrást.
A Saab tájékoztatása szerint jelenleg több mint 1000 ember dolgozik a projekten. Az első masina várhatóan 2014 végén kerül bemutatásra és 2015-ben kezdheti meg a berepülési programot, sőt még abban az évben csatlakozik hozzá a másik két gép. Az első sorozatgyártású példány leszállítását pedig 2018 közepére tervezi a gyártó.