A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Június 11-én olasz Typhoonok vették át Izland légterének őrzősét. Az Operation „Cieli Ghiacciati” (Égi Jégkrém Hadművelet) keretében a Kefalvik támaszpontra települve látják el majd a légtérvédelmi feladatukat.
Nicaraguában lezuhant a hadsereg egyik Mil Mi-17 Hip típusú helikoptere, melynek fedélzetén utazó 10 fő körül senki sem élte túl a balesetet, odaveszett a légierő vezetője Manuel Lopez ezredes és több más magas rangú vezető is.
—-
Az amerikai General Atomics és a holland Fokker Technologies vállalatok a Paris Air Show keretében szövetségre léptek, melynek célja a Reaper hollandiai rendszeresítésének elősegítése. A típus korábbi verziói nem ismeretlenek Európában, a GA termékeit már használja Olaszország és Nagy-Britannia, de érdeklődik irántuk Németország és Franciaország is.
A Raytheon újabb megbízást kapott a Boeingtól az APG-63(V)3 típusú, aktív fázisvezérlésű radarok további gyártására, melyek a Légi Nemzeti Gárda és az USAF F-15C-ibe kerülnek. A kaliforniai központú vállalat eddig 46 példányt adott át a korszerű radarberendezésekből a 2007-ben indított korszerűsítési program számára.
—-
Szintén a Raytheonhoz kapcsolódik, hogy elkészültek az 5000. AIM-9X Sidewinder légiharc-rakétával. A típus az USA mellett 9 szövetséges államban áll rendszerben.
—-
Az Alenia Aermacchi és az olasz védelmi minisztérium képviselete az M-311 továbbfejlesztéséről írt alá szerződést. A M-345 HET (High Efficiency Trainer) elnevezésű projekt termékének 2017 és 2020 között kell szolgálatba állnia. A projektről további információkat egyelőre nem árultak el.
Az Airbus Military leszállította a 100. C-295-öst, melyet Omán képviselői vehettek kézhez. Az Ománi Királyi Légierő tavaly rendelt 8 példányt a típusból.
—-
Az IAE (International Aero Engines) vállalat megkezdte a KC-390-esnek szánt első V2500-E5 típusú hajtóművek összeszerelését. A típust még 2011-ben választották ki a brazil többfeladatú teherszállító repülőgép számára, a versengésben a népszerűbb (és kisebb karbantartásigényű) CFM56-ost múlta felül.
—-
Thaiföld 6 darab UH-72A Lakota helikopterre nyújtott be idényt az Amerikai Egyesült Államok felé. A 77 millió dolláros csomag a gépek mellett tartalmazza a tartalék alkatrészeket, a kiszolgáló eszközöket, a személyzetek képzését, a technikai dokumentációt és a titkosított kommunikációs berendezéseket is. Az üzletre még rá kell bólintania a Kongresszusnak is.
Ahogy arról már tavaly beszámoltunk, újra beszáll az A400M gyártásába a Dél-afrikai Köztársaság. A Denel konzorciumhoz tartozó Denel Aerostructures vállalat 20 millió dolláros megrendelést kapott szerkezeti elemek (bordák, hossztartók) gyártására. Az első komponenseket jövőre szállítják le az Airbus Military számára.
—
A US Navy átvehette első F-35C típusú repülőgépét. A hajófedélzeti üzemre tervezett típus a VFA-101 századhoz került, ahol a hajózók és műszakiak képzését fogja segíteni.
A Spanyol Királyi Légierő kivonta a szolgálatból utolsó Dassault Mirage F-1M típusú repülőgépeit. Eredetileg 15 Mirage F-1C-t rendszeresítettek C.14 típusjelzéssel 1975-ben, majd az évek folyamán 45 F-1CE, 22 F-1EE és 6 F-1BE került rendszeresítésre Franciaországból és Katarból. A géppark többszöri modernizáción esett át, HOTAS rendszerrel, homloküveg kijelzővel (HUD), korszerűsített Cyrano radarral, Sagem ULISS 47 INS-sel és éjjellátó szemüvegekkel látták el. A típussal kivonásig több mint 200 000 órát repültek.