|

Végrehajtotta szűzfelszállását az első EMARSS-repülőgép

A Boeing és az Amerikai Egyesült Államok Hadseregének szakembereiből álló csapat május 22-én elvégezte az első tesztrepülést az első EMARSS (Enhanced Medium Altitude Reconnaissance and Surveillance System – Fejlett Közepes Magasságú Felderítő és Megfigyelő Rendszer) rendszerrel felszerelt repülőgéppel. A Boeing fővállalkozásában, de több más cég (pl. L-3 Communications, Northrop Grumman) bevonásával készülő EMARSS egy Beechcraft King Air 350ER (a US Armynál C-12 néven szerepel) fedélzetén vizsgázott először repülés közben a Beechcraft kansasi Wichitában található telephelyéről felszállva. A négyből elsőként elkészült tesztpéldány több mint négy órát töltött a levegőben. Egyelőre az EMARSS-hoz tartozó felderítő rendszereket még nem próbálták ki, a feladat most a „hordozó” repülőgép alapvető repülésvezérlő rendszereinek működését, kezelhetőségét vizsgálták.

A US Army összesen 12 példányt rendelt az EMARSS rendszerrel felszerelt C-12-esekből, amikkel az Afganisztánban erősen elhasználódott King Air 200-as alapján készült RC-12-eseket kívánták teljes egészében leváltani, ám a költségvetési megszorítások miatt végül csak kiegészíteni fogják azokat az új gépekkel. Ezek közül néggyel végzik el a berepülési programot, de annak végeztével nem kerülnek selejtezésre, hanem csatlakoznak a többi C-12-eshez, lévén teljes értékű példányok, minden szükséges rendszerrel felszerelve.

Az EMARSS rendszer első repülése a C-12 „fedélzetén” | Fotó: Boeing ,

Az EMARSS integrációjának keretében a King Air 350ER-ek fedélzetén két munkaállomást alakítottak ki az operátorok számára, akik műholdas adatátviteli rendszeren keresztül élőben közvetíthetik az információkat a földi központnak. A repülőgépek elsősorban COMINT (kommunikációs felderítés, főként az ellenséges rádióadások lehallgatása) feladatkörben alkalmazhatók, de rendelkeznek MX-15HDi EO/IR toronnyal. Természetesen a C-12-eseket passzív és aktív önvédelmi rendszerekkel is ellátták.

Forrás: Boeing sajtóiroda