A Lengyelország által korszerű sugárhajtású kiképzőgép beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárásra a Lockheed Martin és a Korea Aerospace Industries együttes erővel nevezett.
Az amerikai-koreai ajánlat a T-50 Golden Eagle repülőgépen alapul, de egy komplett kiképzőrendszert szállítanak majd a lengyeleknek. A nagy előnyük, hogy az egyhajtóműves típus a Lengyel Légierőben is üzemben álló F-16-oson alapul és hasonló rendszerre lett kidolgozva, ugyanis a koreaiaknál is egymás mellett üzemel a két testvértípus. (Ez eddig nem újdonság, csak nem árt rendbe tenni a dolgokat. No, de lássuk a többit!)
John Neilson, a Lockheed Martin európai kommunikációs vezetője elmondta, hogy egyelőre nincs pontos darabszám meghatározva, az ajánlatot folyamatosan pontosítják a lengyel igényekhez, melyet a tárgyalások alatt egyre jobban ismernek meg. És a lehető legmegfelelőbb megoldást kívánják kínálni Lengyelország számára, hiszen a gépek 20-30 évig szolgálnak majd.
Elmondta, hogy győzelmük esetén a MiG-29-esek korszerűsítését is végző, bydgoszcz-i központú WZL-2 (Wojskowe Zaklady Lotnicze 2) repülőgép-javító üzemet felkészítik a T-50-es időszakos karbantartására és sérüléses javítására. Amennyiben lesz igény (márpedig biztos lesz, mivel a lengyelek nem hagyják leépülni repülőgép-iparukat), úgy megteremtik a lehetőséget a nagyobb mérvű karbantartási fázisok, sőt akár még a nagyjavítás elvégzésére is. Nem lesz nehéz átállni a munkálatokra, hisz ezt az üzemet állították rá az F-16-osok időszakos karbantartási munkáinak elvégzésére (a közelmúltban nyitották meg a festékeltávolító üzemrészt) és ezt az együttműködést is ki kívánják terjeszteni a jövőben, tehát mire a T-50-esek oda jutnának, a Szu-22-esen és MiG-29-esen komoly tapasztalatot gyűjtő üzem készen állna a nyugati technika nagyjavítására is.
A kiképzőrendszerhez tartózó szimulátorközpontot Deblinben, a Lengyel Légierő kiképzőbázisán szeretnék kiépíteni, a kiképzőközpont a Brit Királyi Légierő valley-i bázisán kialakított létesítményen alakul majd, melyet a Lockheed Martin a Babcock International vállalattal közösen hozott létre.
Hát, lengyel haditechnika kedvelő kollégáink nem panaszkodhatnak :)
Ezek gépek képesek lesznek csapásmérésre (amolyan Yak-130 szinten) vagy szimplán a kiképzést szánják nekik, korlátozott légvédelmi képességekkel?
Lesz bizony! 7 felfüggesztési pont arra mindent rátesznek…
Armament
Guns: 1× 20 mm (0.787 in) General Dynamics A-50 3-barrel rotary cannon
Hardpoints: Total: 7
Rockets:
Hydra 70
LOGIR
Missiles:
Air-to-air:
AIM-9 Sidewinder
AIM-120 AMRAAM[71]
Air-to-ground:
AGM-65 Maverick
Bombs:
Mk 82
Mk 83
CBU-97/105 Sensor Fuzed Weapon
SPICE
JDAM
WCMD
Köszönöm. Combos a kicsike. :D
nagy kedvenc ez a gép!
szép is, jó is, csíp is :)
No azé a lengyelek AJT-t kívánnak venni, T-50-est! Magyarán simán csak kiképző gépről van szó, fegyverzet nélkül. 8 plussz 4 opciós megoldásban. Tehát nem lesz lövöldözés :-)
De a lényeg, hogy a lengyelek megint gondolkodnak. A harci alkalmazást illetően az ami elég Dél-Koreának a KNDK ellen, az nem feltétlenül elégíti ki a lengyel követelményeket. Varsó számára ugyanis harcigépként csak olyan típusok jöhetnek szóba, amelyek képesek helytállni a legkorszerűbb orosz típusokkal (Szu-35, később PAK-FA) szemben. Ebben a mezőnyben a T-50 vagy az F-50 nem tűnik esélyesnek, bár nyilván lehetne rajtuk további fejlesztéseket eszközölni.
Kiképző és gyakorlógépként viszont nagyszerűen beilleszkednek majd a lengyel katonai légiflottába/üzemeltetési rendszerbe. Erre mondom, hogy a polákok átgondoltan, hosszú távra dolgizva fejlesztenek. Követendő példa.