|

Repült az első korszerűsített lengyel Fulcrum

Március 15-én, pénteken sikeresen végrehajtotta első repülését a lengyel szakemberek által korszerűsített első MiG-29-es. 2014-ig további 15 példány követi majd.

A magyar nemzeti ünnepen a lengyeleknek is volt némi okok az örömre, ugyanis Bydgoszcz-ból sikeres szűzrepülést hajtott végre a Lengyel Légierő frissen modernizált MiG-29-ese. Az „56”-os oldalszámú példány ráadásul különleges festést is kapott, a függőleges vezérsíkokra festett portrékkal az angliai csatára emlékeznek.

Fotó: Jacek Borzyszkowski

Fotó: Jacek Borzyszkowski ,

A WZL 2 (Wojskowe Zaklady Lotnicze 2) repülőgép-javító üzem még 2011-ben kapott megrendelést 16 db MiG-29 Fulcrum modernizációjára, melyben a MiG iroda munkatársai is besegítenek. A gépek berepülésére három tesztpilótát jelöltek ki, akik a Minsk és Malbork támaszpontokról érkeztek a programban történő részvételre.

A 44,5 millió dolláros szerződés értelmében a WZL 2 13 egy-, illetve 3 db kétüléses Fulcrum korszerűsítését fogja elvégezni, melynek keretében modernebb avionikával látja el a szovjet technikát. A munkálatok során a lengyel szakemberek a mechanikus giroszkópot lézergiroszkópra cserélik, új fedélzeti számítógépek, SAASM GPS-vevő és új adatbuszok kerülnek beépítésre. Utóbbiak miatt egyszerűbbé válik a későbbi továbbfejlesztés is.

A tervek szerint 2014 végéig várhatóan mind a 16 MiG-29-es átesik a modernizáción, melynek köszönhetően még sokáig kielégítik a lengyel igényeket, így 2028-2030-ig szolgálatban maradhatnak.

13 hozzászólás “Repült az első korszerűsített lengyel Fulcrum”

  1. Mi meg bontottunk. Logikus.
    Nem mondom nincs bajom a Gripenekkel, amire kell arra jó. De azért impozánsabb jószág egy ilyen bolsoj zümi. ..és valószínűleg a polákok olcsóbban kihozták ezt, mint mi a vásárlást.

    Azért megnyugtató, hogy vannak még helyek a földön, amik logikával működnek. Mi meg irigykedünk.

  2. Hát mig-29 eseket drága volt üzembe tartani. 300.000 dollár volt 1 db hajtómű és ügye 2 db kell belőle és alacsony üzemidejük van. Plusz kormolnak és könnyen észlelhető vizuálisan is. Logika nálunk van. Teljesen helyes döntés volt.
    De Én is imádtam a nagy vast :) Like

  3. Jah tiszta marhák ezek a lengyelek, minek üzemeltetik, meg nagy javítják tovább, vennének rólunk példát, tárolnák a szabad ég alatt, meg vonnák ki úgy ezt az ócskavasat, hogy az üzemidejük nagy részét benne hagyják.

  4. Amennyit a magyar pilóták repültek szerintem maradhatott volna még szolgálatban. A tárolás az tényleg gyalázatos, hagyni a több milliárdos állami vagyont szétrohadni, vagyoni kár okozásáért valakit/valakiket elő lehetne venni.

  5. Molni…..
    Te aztán nem értesz ehhez…… :) :)
    1. Mögötte repül Ali egy hőálló, teflon bevonatú, lopakodó repülő szőnyegen és seprűjével oszlatja a füstöt.
    2. Láthatatlan (lopakodó) üzemanyaggal megy.
    3. Azért nem füstöl, mert Photoshoppal rakták fel az égre….
    :) :) :)

  6. Ez egy jó gép és a Luftwaffe még a sajátjait(már NATO-kompatibilis) is felajánlotta anno.
    Gondolom ezekben már új radar van, kommunikációs rendszer stb. Tökéletes, ezzel a típussal is #1. lett volna a Magyar Légierő a környéken amúgy.

  7. Doca: a német gépek sehol nem voltak az Szmt-hez képest.
    A költségekről meg sok infó nem lehet sztem senkinek, de ha igen akkor írja meg valaki pl. hogy a Légijárműjavító által házon belül kidolgozott részben állapot szerinti üzemeltetés mennyi megtakarítást hozott.
    A lengyelek fényévekkel járnak előttünk gondolkodásmódban. Tudják mire kell nekik a 29-es, és tudják hogy ahhoz tökéletes. Nekik ott van a tudás, hiszen üzemelik a 16-osokat is. Ha azt mondják megéri, akkor az úgy van.

  8. Molni amire most használjuk a gripent arra teljesen jók lettek volna….Milyen fegyverrel? Nekünk (Mo)teljesen mindegy, hogy milyen fegyver van integrálva egy géphez, ha nem vesszük meg…
    Az, hogy kormol-e egy típus hműve a M légierőben annak sincs semmi jelentősége, hisz soha-soha nem lesz valós körülmények közt bevetve.
    Egyetlen dolognak látom értelmét boncolgatni, mégpedig, hogy mennyibe kerül a gripen program és vajon kb mennyibe került volna ue a 29-esekkel. Vagy fordítva, ha uannyi pénzt ill „törődést” (alkatrész, fedett állóhely stb) megkapott volna a 29-es , most vajon hol tartanánk…
    Természetesen semmilyen téren nem hasonlítanám össze a nyugati gépekkel, de óriási pazarlás volt kidobni/szétrepülni/hagyni szétrohadni a gépeket… Hisz itt az élő példa:).

    És most megint kísértetiesen hasonló történéseknek lehetünk szemtanúi………..