|

Sikeres volt az X-51A utolsó repülése

Sikerrel zárult a scramjet hajtómű tesztágyaként funkcionáló Boeing X-51A Waverider május elsejei negyedik és egyben utolsó repülése.

A tesztrepülés során a Waveridert hordozó B-52 Stratofortresstől való sikeres leoldás után az X-51A gyorsítórakétája segítségével 4,8 Mach sebességre gyorsított, majd azt leválasztva és saját scramjet hajtóművét beindítva meg sem állt 5,1 Machig. A scramjettel való repülés 240 másodpercig tartott, amíg el nem fogyott az üzemanyag, így megdöntve korábbi rekordját a leghosszabb hiperszonikus repüléssel kapcsolatban. A kísérlet során összesen 370 másodpercnyi telemetriás adatot gyűjtöttek össze.

Az X-51A belső felépítése | Forrás: nextbigfuture.com

Az X-51A belső felépítése | Forrás: nextbigfuture.com ,

Az X-51A program nem volt éppen zökkenőktől mentes, a rekordállító első repülés vége felé elvesztették a kapcsolatot a járművel és aktiválni kellett az önmegsemmisítést, a második repülés üzemanyag-ellátási problémák miatt hiúsult meg, míg a harmadik kísérlet során pedig a vezérlőszoftver hibája miatt a gyorsítófokozat leválása után lezuhant a Waverider. Mindezek ellenére a Légierő Kutatólaboratóriumának programigazgatója, Charlie Brink sikerként tekint az eddigiekre: “Hiszek benne, hogy amit az X-51A Waveriderrel tanultunk az alapként szolgálhat a jövő hiperszonikus kutatásaihoz és végső soron a hiperszonikus repülés gyakorlati alkalmazásához.”

Akit részletesebben érdekel a scramjet hajtómű működése, annak tudom ajánlani az erről szóló cikkünket.

3 hozzászólás “Sikeres volt az X-51A utolsó repülése”

  1. Hm, elsőre az a kérdés vetődött fel bennem, hogy a rakétával elért 4,8-tól miért olyan nagy ugrás az 5,1-es érték…
    …nyilván arról van szó, hogy ezt a magasabb értéket sokkal költséghatékonyabban éri el a gép, (és ha a hírek nem csalnak kisebb karbantartási költség mellett) ezzel a módszerrel. Talán annak kell leginkább örülnünk, hogy végre egy új technológiával kezdenek polgári alkalmazás felé kacsingatni.
    Gondoljunk bele: a Concorde gépek teljesítményét (elsősorban költséghatékonyságkérdésében ) a mai napig nem múlta felül senki a polgári légi közlekedésben.
    Ha van rá igény, lesz gép is….