Sikerrel zárult a scramjet hajtómű tesztágyaként funkcionáló Boeing X-51A Waverider május elsejei negyedik és egyben utolsó repülése.
A tesztrepülés során a Waveridert hordozó B-52 Stratofortresstől való sikeres leoldás után az X-51A gyorsítórakétája segítségével 4,8 Mach sebességre gyorsított, majd azt leválasztva és saját scramjet hajtóművét beindítva meg sem állt 5,1 Machig. A scramjettel való repülés 240 másodpercig tartott, amíg el nem fogyott az üzemanyag, így megdöntve korábbi rekordját a leghosszabb hiperszonikus repüléssel kapcsolatban. A kísérlet során összesen 370 másodpercnyi telemetriás adatot gyűjtöttek össze.
Az X-51A program nem volt éppen zökkenőktől mentes, a rekordállító első repülés vége felé elvesztették a kapcsolatot a járművel és aktiválni kellett az önmegsemmisítést, a második repülés üzemanyag-ellátási problémák miatt hiúsult meg, míg a harmadik kísérlet során pedig a vezérlőszoftver hibája miatt a gyorsítófokozat leválása után lezuhant a Waverider. Mindezek ellenére a Légierő Kutatólaboratóriumának programigazgatója, Charlie Brink sikerként tekint az eddigiekre: „Hiszek benne, hogy amit az X-51A Waveriderrel tanultunk az alapként szolgálhat a jövő hiperszonikus kutatásaihoz és végső soron a hiperszonikus repülés gyakorlati alkalmazásához.”
Akit részletesebben érdekel a scramjet hajtómű működése, annak tudom ajánlani az erről szóló cikkünket.
5.1 Mach = cca 5300 Km/H az az 1472 m/sec
A masina repult ezzel a sebessegel 240 sec ig az az 240×1472 = 353 Km !!!!
Gratula !
A nagy kérdés ennek az értelme és gyakorlati alkalmazási lehetőségei.
Hm, elsőre az a kérdés vetődött fel bennem, hogy a rakétával elért 4,8-tól miért olyan nagy ugrás az 5,1-es érték…
…nyilván arról van szó, hogy ezt a magasabb értéket sokkal költséghatékonyabban éri el a gép, (és ha a hírek nem csalnak kisebb karbantartási költség mellett) ezzel a módszerrel. Talán annak kell leginkább örülnünk, hogy végre egy új technológiával kezdenek polgári alkalmazás felé kacsingatni.
Gondoljunk bele: a Concorde gépek teljesítményét (elsősorban költséghatékonyságkérdésében ) a mai napig nem múlta felül senki a polgári légi közlekedésben.
Ha van rá igény, lesz gép is….