A Nyitott Égbolt egyezmény értelmében április első felében orosz megfigyelők hajtottak végre repüléseket hazánk légterében. Erről több elektronikus sajtótermék is beszámolt – a híranyagra meg az egyezménnyel akár csak felületesen tisztában lévők számára több oldalon is fájdalmasabbnál fájdalmasabb kommentek érkeztek :) (Bár ide más smiley dukálna emiatt…)
A témában amúgy ajánljuk olvasásra a tavalyi, jubileumi évben a honvedelem.hu-n megjelent két részes írást: 1. rész, 2. rész.
Ha másból nem, a fentebb linkelt írásból egyrészt kiderülhet az olvasó számára, hogy a kölcsönös megfigyelő repülések felvetése és a ratifikálás, életbe lépés között bizony sok év telt el, másrészt hogy a program megvalósulásában Kanada és Magyarország kiemelkedő szerepet játszott – lényegében nálunk kezdődtek a dolgok 1990-ben.
Mindezt alapvetően azért írtam, hogy legyen valami felvezetése annak, hogy az orosz légtérben a napokban, konkrétan április 26. – 30. között kanadai és magyar megfigyelőcsoport repül a Magyar Légierő egyik, ilyen tevékenységre alkalmas szenzorcsomaggal ellátott An-26 típusú szállítógépével. Az egyezmény szabályzatának megfelelően természetesen a megfigyelt ország képviselői is a fedélzeten tartózkodnak.
A 603-as gép van kinn.
http://russianplanes.net/id105414
Ez valószínűleg azt is jelenti hogy nincs másik repülőképes An-26-osunk, amíg a gép Oroszország felett repked, addig itthon nincs működőképes szállítógépünk.
Szerintem ez az a feladat, amelyre jelenleg semmi szükség nem volt. Mennyi üzemidő is megy el erre?
Sokkal jobb lett volna ha most kanadai géppel mennek és azon vannak a magyar megfigyelők.
Vegyük úgy, hogy Ancsánk hazalátogatott Oroszország Anyácskához. Élete végén mindenki visszavágyik szülőhelyére… Ancsánknak pedig, köztudottan lelke van… :) :) :)
Littlejohn: az Antonov gyár Kijevben van, az meg most Ukrajna.
Ott is járt az An-26-osunk április 17-én, csak az a kérdés hogy miért.
http://russianplanes.net/id105056