A már lassan egy örökkévalóság (valójában 2007) óta tartó brazil vadászgép-beszerzés újabb mozzanathoz érkezett, bár a brazil döntéshozók simán felmutathatták volna az „Ismétlés”-táblát is, mivel megint tovább lett halogatva az FX-2 program.
Az ok klisés: az ország gazdasági helyzete még mindig nem elég stabil, amit persze nem is vitatunk, mivel a világ elvileg éppen most készül belelábalni egy még nagyobb válságba, miközben éppen kilábal belőle (nem, ezt én sem értem hogy hogyan), mindenesetre a három megmaradt pályázónak egyelőre be kell érnie azzal, hogy egyáltalán van még tender. Igen, most már ez is örömre adhat okot, ugyanis az F/A-18E/F Super Hornetet indító Boeing, a Rafale-t bedobó Dassault, valamint a JAS-39 Gripen NG-vel érkező Saab is kemény pénzeket költött el arra, hogy a brazilok szája-íze szerint alakítgassa át a gépeket. Valószínűleg a brazil vezetés már inkább szabadulna az egész programtól, de az eddig befektetett energiát figyelembe véve és a bevont vállalatok haragjától tartva ezt nem meri meglépni, helyette néha kiad egy közleményt, hogy még létezik a beszerzés („iiiigen, igen, meg van még az FX-2-akta, néha átrakjuk egy másik polcra, hogy ne gyűjtse annyira a port”).
A legérdekesebb az egészben egyébként az, hogy a Rafale egyszer már „megnyerte” a tendert, legalábbis az akkori brazil elnök így gondolta, csak aztán az EMBRAER, majd a légierő torpedózta meg a Gripennel a franciák sikerét. Ezután pedig csak egyre jöttek azok a fránya pénzügyi problémák (vastag borítékok, thai prostik, értő gonddal az ágyba helyezett levágott lófejek, stb. – mindenki képzelje el a neki tetsző változatot) és a döntés elnapoltatott. Valószínűleg a tenderen „praktizáló” vállalatoknak is tele lehet már a hócipője a brazilokkal, de kénytelenek komolyan venni őket, mivel az egyre több helyen annak a bizonyos nadrágszíjnak a szorosabbra húzásával párhuzamosan bejelentgetett haderőreformoknak köszönhetően minden megrendelésre szükség van, mint egy falat kenyérre. Az eddigieket figyelembe véve azonban lehet egy fogadásunk arra, hogy még a felénél sem járunk a már így is közel hat éve húzódó beszerzésnek (és talán majd eljutunk oda, hogy az akkorra már régen szolgálatba állított F-35, PAK-FA, J-20 és J-31 mérkőzik meg egymással egy zsírosabb brazil megrendelésért az addigra „FX-mostmárténylegnemhalogatjuktovább”-ra keresztelt tenderen).
Milyen jó viszont ez a méretarányos kép a három gépről, szépen látszanak a különbségek így egymás fölött.
A BMS4 fórumon egy brazil srác azt mondta, hogy minden púder ellenére úgy tűnik, hogy ebből Super Hornet lesz…
Brazil closer to Boeing on jets deal after Biden visit
http://www.chicagotribune.com/business/sns-rt-us-brazil-jetsbre9531ac-20130604,0,2328224.story