A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Folytatódnak az Eurofighter Typhoon Tranche 3-as szériájának tesztjei. Az elektromágneses sugárzás gépre gyakorolt hatásainak kipróbálását a britek kapták feladatul, ehhez a saját együléses 116-os számú példányukat vették használatba. Az elektromágneses sugárzás, melyet a földi radarok valamint a TV és rádió adótornyok generálnak, a Typhoon egy sor rendszerére befolyással vannak: ilyen a fegyverzet, az üzemanyagellátó vagy a repülési irányító rendszer, de a sort még lehetne folytatni. Ezért is nagyon fontos az ECM ( Electromagnetic Compatibility ) tesztek lefuttatása, melyek során a gépet több irányból is erős sugárzással bombázzák. A tesztek várhatóan 8 hetet vesznek igénybe, utána az avionikai rendszer igért képességeit vizsgálják ki. Ha ezt is letudták, megkezdődnek a végső teszteket, és várhatóan még az év vége előtt átadják az első Tranche 3A szériájú Typhoont a megrendelőnek.
—
Közben az EADS szeretné bővíteni a típus megrendelésállományát, ezért erős lobbizásba kezdtek Dél-Koreában. Az európai gyártó portékájának a megrendelésért olyan „vasakkal” kell megküzdenie mint a Lockheed Martin F-35A Lightning II vagy a Boeing F-15SE Silent Eagle. Hogy csábítóbbá tegyék az ajánlatukat, az EADS felajánlotta hogy az ő típusuk beszerzése esetén a 60 legyártandó vadászbombázóból 48 készülhetne Dél-Koreában, ezzel 20 000 ember számára teremtenének munkalehetőséget. A licenszjoggal természetesen a tevhnológiai transzfer is átadásra kerülne, ez szintén vonzó ajánlat lehet a dél-koreaiak számára. Az EADS győzelme 7,3 milliárd dollárt hozna a gyártó kasszájába.
A Langkawi Nemzetközi Kiállításon arra a megegyezésre jutottak az Airbus Military és a PT Dirgantara Indonesia (PTDI) vezetői, hogy együtt kezdenek bele a C212 taktikai szállítógép továbbfejlesztésébe. Az új típusnak az NC212i nevet választották, a fejlesztés és gyártás oroszlánrészét a PTDI kapja, az Airbus szakembereinek támogatásával. A repülőgépet Bandungban, Indonéziában gyártják majd, de az üzemeltetési támogatást mind az Airbus mind a PTDI részéről kérhetik a megrendelők.
Az NC212i új digitális avionikát és robotpilótát kap, kapacitását 25 szállítható személyről 28-ra bővítik. Az Airbus elemzése alapján a következő évtizedben 400-450 gép eladására piac ebből a kategóriábal, így indokolt a fejlesztés.
—
A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA – Defense Security Cooperation Agency) április 3-án terjesztette ki a Kongresszus elé Szingapúr azon kérését, mely szerint AIM-120C-7 megnövelt hatótávolságú légiharc-rakétákat vásárolnának az államokból. A csomag 100 éles AIM-120C-7 rakéta mellett tartalmazza a kiszolgáló eszközöket, pótalkatrészeket valamint a dokumentációkat, de 18 AN/AVS-9(V) éjjellátó is a bevásárlólistára került. A esetleges megrendelés 210 millió dollárjába kerülne a városállamnak.
—
A Boeing a Z Microsystems céget választotta az E-3 Sentry légtérellenőrzők új képernyőinek beszállítójaként. Az új kijelzőket megkapják mind az Amerikai Légierő, mind a Francia Légierő E-3-asai a Block 40/45 szintre történő felújításuk során. Azt nem jelentették be, hogy hány példányt rendelnek a Gen3 Orion jelzésű képernyőkből, de az üzlet értéke 1,2 millió zöldhasúra rúg.
—
A MIDCAS nevű vállalat 50 millió eurót (60 millió dollár) kapott hogy pilóta nélküli gépek számára ütközés elkerülő rendszert fejlesszen. A közös francia, német, olasz, spanyol és svéd vállalat a tervek szerint idén nyáron megkezdi a repülési próbákat az új rendszerrel, ám először csak pilóta vezette gépek fedélzetén. Az első pilóta nélküli tesztre várhatóan 2014 első felében kerítenek sort.
—
Térjünk át a tengerentúlra: újra megkezdték a normál repülési feladatok végrehajtását az F-22A Raptor vadászbombázók. Az első 5. generációs gépek azóta csak korlátozottan repülnek, mióta 2011 közepén az egyik példány lezuhant a fedélzeti oxigénellátó rendszer (OBOGS) hibája miatt, a pilóta halálát okozva. Akkor 4 hónapos repülési tilalmat rendeltek a típusra, melyet szeptemberben oldottak fel, majd októberben újfent bevezették egyes példányokra vonatkozóan. A típus pilótái azóta nem távolodhattak el repülőterüktől 30 percnyi repülésnél messzebbre, egészen mostanáig: az USAF vezetése úgy döntött, hogy a flotta módosításon átesett példányai megkezdhetik a normál repülési feladatok végrehajtását. A döntésre azután került sor, hogy a Lockheed Martin rájött a hiba forrására: a G-ruha nyomását biztosító rendszer nem működött megfelelően, az egyik szelep nem engedte le a felesleges levegőt, és ez okozta a hypoxia szerű tüneteket. A módosítás a G-ruha csatlakozóját érte, valamint a hozzá kapcsolódó tömlőket és szelepeket. A módosításokon átesett példányok számára nem csak a 30 perces szabályt törölték el, de újra korlátozások nélkül repülhetnek bármilyen magasságon. A teljes flotta átalakítása várhatóan 2014 júliusában fejeződik be.
A „Csúcsragadozó” mellett a másik amerikai 5. generációs típus programja is fontos eseményeket tudhatott le a múlt héten: Nagy Britannia 3. F-35B vadászbombázója végrehajtotta szűzrepülését. A ZM137 jelölésű példány múlt hét hétfőn emelkedett el először a talajtól, a gyártó Fort Worth-i telephelyének kifutólyáról, helyi idő szerint délelőtt 10:16-kor. A pilótafülkében Alan Norman tesztpilóta foglalt helyet, a példány pedig hamarosan csatlakozhat az első két brit F-35B-hez (ZM135 és ZM136) az Eglin légibázison, ahol a pilóták és a karbantartók képzésében segédkeznek.
Egy nappal később, április másodikán is fontos mérföldkövet könyvelhettek el a program történetében, ugyanis sor került az F-35B első éjszakai függőleges leszállására. A tesztre a haditengerészet marylandi bázisán, Patuxent River-ben kerítettek sort, a kezelőszerveknél a tengerészgyalogság őrnagya, CR Clift foglalt helyet.
Közben negatív hírek is érkeztek a JSF program háza tájáról, Hollandia bejelentette, hogy az általuk a saját tesztprogram végrehajtására megrendelt két F-35A-t addig hangárban fogják tárolni, amíg biztos döntés nem születik az F-16-osok váltótípusáról. A döntés miatt a holland pilóták nem is vesznek részt az amerikaiak és a britek által elkezdett típusátképzésen.
Szintén az F-35-höz köthető, hogy a Brit Védelmi Minisztérium nyilvánosságra hozta azon bázis nevét, melyre telepíteni kívánják az 5. generációs vadászbombázót. Ezek szerint az új szerzemény a Queen Elizabeth hordozón (és talán a Prince of Wales-en) kívül még Norfolk-ban lesz nap mint nap látható, egész pontosan a RAF Marham légibázison.
Új célmegjelölő konténert kapnak a B-52H Stratofortress bombázók. A több mint 60 éves bombázók a Lockheed Martin Sniper XR konténerének köszönhetően még évtizedekig képesek lehetnek precíziós csapásmérésre, kisebb költségekkel mint a B-1B vagy a B-2A típusok. Az első alkalmazó, mely megkapta a Sniper XR-t a 2. bombázó ezred, ők már ki is próbálták az új szerzeményeiket. Hogy az új célmegjelölő mekkora előnyt is jelent a gépek számára, azt jól szemlélteti a 20. bombázó század fegyverzetkezelőjének, Ryan Allen kapitánynak a kijelentése, mely szerint a célpont megkeresése, bemérése és a fegyverzet kioldása eddig 5 percet és 30-40 gomb lenyomását jelentette a számára, ez most mindössze néhány másodperc alatt kivitelezhető.
—
Az Eglin légibázison sort kerítettek az első A-10 Thunderbolt II fedélzetéről indított lézeres irányítású APKWS rakéta éleslövészetére. A tesztre még februárban kerített sort a 40. tesztelő század. A nem egészen 7 cm átmérőjű és 15,75 kg tömegű lézer irányítású rakéta első két lövéséből az egyik során kevesebb mint 3 cm-es eltéréssel csapódott a célpontba. Az utolsó lövészetre extrém körülmények között került sor, több mint 70 csomós (129,5 km/h-s) szembeszél volt tapasztalható. Ez jelentős hatással volt a pontosságra, ám a 2 méteres követelményt még így is teljesítették.
Az APKWS már Afganisztánban bizonyított tengerészgyalogos helikopterek fedélzetéről indítva, így most minél több harci típusra igyekeznek integrálni a kis pusztítóerejű fegyvert.
A Boeing leszállította a 7. sorozatgyártású P-8A Poseidon tengerészeti járőrgépet az Amerikai Haditengerészet részére. A március 29-én átadott példány a második sorozat elsőként elkészült gépe, melyet már át is repültek a gyártó Seattle-i telephelyéről a Jacksonville-i haditengerészeti bázisra.
—
Az Airbus A400M katonai teherszállító márciusban megkapta a telje jogú civil légügyi engedélyét. A típus certifikációt a European Aviation Safety Agency (EASA) adta át az Airbus Military-nak, ezzel az A400M lett az első nagy katonai szállítógép mely az üzemeltetés kezdeteitől képes a civil légügyi szabványoknak megfelelő repülésre.
—
Az Embraer és a Brazil Légierő szerződést kötött a KC-390 végső tervezési fázisának megkezdéséről. A CDR (Critical Design Review) során a típus megkapja a végső aerodinamikai, elektonikai és szerkezeti felépítését, mely után megkezdődhet a prototípusok gyártása. A szerződéskötésre március 11.-22. között került sor az Embraer egyik telephelyén.