HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Baleset következtében elvesztette egyik repülőgépét a Mauritániai Iszlám Köztársaság Légiereje. A EMB-312F Tucano egy karbantartás utáni ellenőrző repülésen vett részt mikor a szerencsétlenség bekövetkezett. A kapitány sikeresen katapultált, ám a hátsó ülésben helyet foglaló karbantartó a roncsok közt lelte halálát.
—
Nem járt jobban az a US Army pilóta sem, aki március 16-án, szombaton vett részt OH-58 Kiowa Warrior helikopterével egy repülésen Afganisztánban. A forgószárnyas néhány kilométerre Kandahártól nyugatra ütközött a földnek, megölve ezzel az egyik pilótát és megsebesítve a másikat. Az eset okainak kivizsgálását megkezdték.
—
Az Orosz Légierő 2014-ben veheti át első 3 új gyártású Il-76MD-90A szállítógépét, jelentette be a gyártó szóvivője múlt hét kedden. Az új típus első tesztrepülését egyébként pontosan egy hete hajtották végre a Moszkvához közeli Zsukovszkij légibázison, miután azt az előző héten elhalasztották a szélsőséges időjárás miatt. A szárnyalás 1 óra 55 perc hosszúrágúra nyúlt, melynek során 2000 és 10 000 méter között magasságokban tesztelték az Il-476-nak is nevezett prototípust. Utóbbira még további 21 repülés vár a tesztprogram során, ezek sikeres elvégzése után megkezdhetik a sorozatgyártást.
A Saab 170 millió dolláros szerződést kapott egy meg nem nevezett országtól, hogy segítse a légierőben üzemelő Saab 2000 Erieye légtérellenőrző gépek üzemeltetését. Az 5 évre szóló megegyezést március 21-én írták alá, a fizető fél minden valószínűség szerint Pakisztán, lévén ők a Saab típusának egyetlen aktív üzemeltetői. Iszlámábád 1995 és 1997 között állította szolgálatba a Saab 2000-et, mint szállítógépet. Az aktív sugáreltérítésű (AESA) Erieye radart 2009-től kezdték felszerelni a példányokra, így nagy tapasztalatuk még nem gyűlt össze a légtérellenőrző üzemeltetéséről.
A Denel Aviation átadta a Dél-Afrikai Légierő utolsó AH-2 Rooivalk forgószárnyasát. A 12. példány átadása egy 26 éves partneri kapcsolat fontos mérföldkövét jelzi, ám közel sem a végét: a továbbfejlesztések, frissítések valamint üzemeltethetőség további több évtizedes fenntartása fontos bevételforrásra a Denel-nek, még akkor is ha csak ilyen kis flottáról van szó. A Dél-Afrikai Légierő több fegyvertípust is integrál a 11 üzemben tartott harci helikopterük fedélzetére, közülük a legfontosabb a radar vagy infravörös önirányítású Mokopa páncéltörő rakéta, utóbbiakból 16 példányt vihet egy helikopter magával egy-egy bevetésre.
Sor került az F-15SA szűzrepülésére. A Szaúdi Királyi Légierő legújabb vadászbombázóját február 20-án vitték el első repülésére a Boeing St. Louis melletti telephelyéről. A szűzrepülésen minden a tervek szerint haladt, az összes kitűzött tesztpontot sikeresen teljesítették.
A Szaúdi Királyi Légierő legújabb büszkesége a szingapúri „Sasok” mellett a típus legmodernebb verziója. Olyan eszközökkel van felszerelve, mint vadonatúj digitális elektronikus hadviselési rendszer, (Digital Electronic Warfare Suite – DEWS), elektronikus kormányvezérlő rendszer (Fly-By-Wire), infravörös kereső- és célzórendszer (Infrared Search and Track system) valamint aktív fázisvezérlésű (AESA) APG-63(V)3 radar. Az új gépek beszerzése mellett a szaúdiak a meglévő F-15S gépeiket is erre a szintre hozzák, valamint új helikoptereket rendeltek, mindezzel 29,4 milliárd dollárral lett vékonyabb a pénztárcájuk. Az összeg az amerikai történelem legnagyobb értékű külföldi fegyvereladását jelzi, mely szép ajándékot jelentett a Boeing-nak 2011 karácsonyán.
Az Embraer szerződést írt alá Floridában Jacksonville-i reptérrel, mely szerint 10 évre bérelnének 3716 négyzetméteres (40 000 négyzetlábat) hangárfelületet, ahol az A-29 Super Tucano kezdeti üzemeltetését folytatják majd, a U.S. Air Force Light Air Support program keretében. Az előkészületek már megkezdődtek, hamarosan a napsütötte Florida egén megjelennek az A-29 Super Tucano könnyű támadógépek.
—
5 helikopterrel bővült a Kolumbiai Hadsereg forgószárnyas állománya, miután a Sikorsky átadta az említett mennyiséget az S-70i típusból. A megrendeléssel Kolumbia lett az első ország Dél-Amerikában, aki rendszeresíti a népszerű Black Hawk lengyelországi gyártású változatát. A helikoptereket kolumbiai pilóták egy csoportja repülte Connecticutból Tolemaida-ba, a hadsereg különleges egységeinek bázisára, 6975 km-es utat megtéve. A 10 napos repülés január 30-án ért véget, a forgószárnyasokat február 21-én adták át hivatalosan is a hadsereg részére.
—
Indiában sikeres tesztlövészetet hajtottak végre a BrahMos hajók elleni rakéta tengeralattjárók fedélzetéről indítható változatával. A rakétát függőlegesen indították az egyik tengeralattjáró indítócsövéből, majd 290 km-t repült, azt azonban nem tudni hogy volt e célpontja vagy csak felrobbantották. A fegyver földi és hajók fedélzetéről indítható verziója már szolgálatban áll az Indiai Hadseregnél és Haditengerészetnél, és folynak a próbái a légi indítású és a tengeralattjárók fedélzetéről indítható változatoknak.
Kolumbiához hasonlóan Indonézia helikopterflottája is bővült, miután a PT Dirgantara Indonesia (PDTI) 6 Bell 412EP forgószárnyast adott át az Indonéz Köztársaság Védelmi Minisztériumának Bandung-ban.
—
És a végére egy kis F-35 egyveleg: a Northrop Grumman leszállította a Lockheed Martin részére az F-35 100. példányának törzsközéprészét. Az átadáshoz ceremóniát rendeztek a gyártórészlegnél, március 8-án. A 100. törzsközéprész az AF-41 hagyományosan fel és leszálló F-35A-ba kerül beépítésre, mely az összeszerelés és a berepülés után a Luke légibázison segédkezik majd a pilóták képzésében. A Northrop Grumman 2004 óta gyártja a típus egyik legnagyobb alkatrészét, ám a gyártás még csak most kezd felfutni igazán.
Megérkezett a BF-17 oldalszámú F-35B az Edwards légibázisra, ahol az integrációs munkákból veszi ki a részét. A vadászbombázót a Patuxent River haditengerészeti bázisról repülték át Kaliforniába, március 5-én. Az itt megkezdődő tesztek kritikus szerepet jelentenek majd a tengerészgyalogság F-35B-inek kezdeti műveleti képességének 2014-es bevezetésében.
A Nellis légibázis flottája is bővült 4 5. generációs vadászbombázóval, de ők a hagyományosan fel és leszálló F-35A verzióból kaptak. A repülőgépek a hadműveleti teszteléshez érkeztek a floridai légibázisra, ahol a 422. tesztelő és kiértékelő század állományába kerültek.
—