|

Újabb hírek a szaúdi gigaüzletről

Újabb információk láttak napvilágot a szaúdi gigaüzletről, amely során egész dollárhegyekért cserébe közel száz darab Boeing F-15SA Eagle vándorol szaúdi földre és közel ugyanennyi újul meg.

Magáról az üzlet megkötéséről és jóváhagyásáról már korábban beszámoltunk, bár azért röviden talán érdemes még egyszer összefoglalni a dolgot: a 29.4 milliárd dolláros üzlet keretein belül Szaúd-Arábia 84 darab F-15SA vadászbombázót vásárol az Amerikai Egyesült Államoktól, valamint a meglévő F-15S flottájából 68 nagyjavításra és korszerűsítésre kerül, így összesen 152 darab F-15SA-val fog rendelkezni idővel.

Egy átalakított amerikai F-15 tesztrepüléshez készül a Robins támaszponton, amely egyike az USAF három nagy logisztikai központjának | Forrás: Wikipédia ,

A 68 darab S verziójú Sast egyébként a georgiai Robins légi támaszponton fognak felújítani, valamint itt fogják összerakni azt a négy „báziscsomagot” is, amelyeket Szaúd-Arábiába telepítve lehetőség nyílik az újabb F-15-ösök gondtalan üzemeltetésére. A korábbi hírekben felsorolt beszállítók mellett még további két cég erődítette meg, hogy részesednek az igencsak vaskosra sikeredett tortából: a BAE Systems az elektronikai harcászati rendszert, a Lockheed Martin pedig a Sniper konténereket szállítja majd.

Ha minden jól megy, akkor a felek 2019. december 31-én a szerződés minden pontját kipipálhatják, ugyanis a gépeket és a hozzájuk tartozó egyéb felszereléseket eddig kell leszállítani, illetve kiépíteni.

24 hozzászólás “Újabb hírek a szaúdi gigaüzletről”

  1. ezekszerint az SA nem az E-n alapul? Kis butusok.

    Tudtommal azon. Viszont a gépre pakolandó avionikai elemek teszteléséhez jók lehetnek a legkésőbbi F-15C/D gépek, mert azok már hibridek (elvileg). A C/D avionikai csomagját kapták meg, de a sárkány már az E változaté volt (sanszosan apróbb módosításokkal), mert akkor már nem gyártották a vadászváltozatok sárkányát, az E viszont akkor pörgött fel.

    Semmi sötétített üveg? Nem sül meg az a pilóta?

    Azért van a gépnek kondirendszere. Talán az Tornado, EF és szaúdi Hawk gépek talán bírnak ilyen kabinnal? Nem…

  2. 7 év egy 30 éves gépre? Nem F-35öst kellett volna rendelniük? Mert ha az idén kapnának az USA készletéből százat, az érthető volna.

    A baj az, hogy egy tipikusan vérpistikés megközelítés. Attól, mert az első ‘Eagle Demonstrator’ kb. 30 éve szállt fel először, attól az SA nem 30 éves.

    Pl. az újabb GE hajtómű hol volt akkor? Sehol? Milyen radar, avionika, MAWS és anyámkínja lesz benne? Gondolod, hogy a gépet nem jártja át majd az „up to date” megközelítés…?

    Számomra már valahol fájó, hogy annyi cikk és komment után még mindig ennyire buta hozzászólások születnek meg.

  3. Majdnem kész. Egy forómozó kollega kőkeményen besegített az IAF akciónak fordításába. Az SV majdnem kész 2-3 oldal van belőle hátra. Az AF az nem egy nagy pukk. Ha minden jól megy, akkor a Mikulás hoz valamit december elején. ;)

    A típusismeretőnek meg semmi köze ahhoz, hogy olyan marahaságokat írt, hogy 30 éves gép. Jé, akkor a Rafale is kb. annyi. 1986-ban szállt fel először. (Az meg külön vicc, hogy jenki hajtóművel…) Ha a Rafi nyer, akkor kíváncsi vagyok, hogy megszültett volna -e a „mit szarakodnak” komment.

    Ha már így felmerült. Igaz, hogy az SE demonstrátor, már 1980 táján létezett, de az első F-15E 85/86 táján készült el asszem. Pont akkor, amikor az első Rafale protó. A Sivatagi Vihar alatt az egyik már harcolt. A Rafale képességei mai napig nem épültek ki. No comment…

  4. weasel007

    Ez jó volt :)

    DE

    Nem kérhetjük molnin számon azt,hogy lassan halad a mini könyvvel mert ő ezt saját szabadidejében csinálja nekünk!!!Az persze más kérdés,hogy ezt a projektet is átjárják a határidőcsúszások pedig nem egy 5.gen gépről van szó csak egy 40 éves „ócskavasról” :D

  5. Egy ideig tényleg belassultam, mert egy idő után nekem is tele van a tököm a saját hobbimmal. Most viszont két hét alatt ~ 25 oldallal bővült. Ez már önmagában egy cikk is lehet, ez csak itt apró bővülés. Most tartok a 272. oldalon. Yeah.

    Nem is tudom, hogy mit képzeltem, amikor vadász + csapásmérőnél vízonáltam ~150-200 oldalas tartalomról.

  6. „Nem F-35öst kellett volna rendelniük?”

    aki rám hallgat, az nem vesz mission critical feladatra olyan cuccot, amiről pontosan zéró megbízhatósági és üzemeltetési tapasztalat van.
    Ebben a konkrét esetben a szaudiak nem biztos, hogy mélázhattak a fentieken, mert a névtelenül nyilatkozó szakértők szerint a zsidók konzekvensen megfúrják, hogy az amerikaiak a környékükön bárkinek alacsony észlelhetőség technikát adjanak el.

  7. Amúgy mi a túrót akarnak ezek 150 f-15-tel?

    A kérdés relatív. Egyébként meg mit akarnak 72 db EF-fel? A válasz egyszerű. A Tornado és az F-15C gépek hosszabbítás nélkül 2020 táján kezdenek elfogyni óraszám alapján. Tehát egyszerre fog kifutni ~100 db gép. A jelek szerint akkor ezek modernizációja kérdéses. Legalábbis a beszerzések erre utalnak.

  8. „Ezzel a hozzállással soha senki nem rendszeresítette volna új fegyvert…”

    Igen és az miért lenne baj?
    Persze mint tudjuk nem mindenhol ez a hozzállás.
    Arra azért kíváncsi lennék, hogy ha az amerikai törvényhozás valóban a választókat képviselné és nem a Lockheed Martint, akkor lennének-e egyenként 100 milliárd dolláros fejlesztési tételek.

  9. Igen és az miért lenne baj?

    Kérdezd meg a kevés német tengós túlélőt, hogy mi a következménye annak, ha reménytelenül elavult harceszközzel szállsz szembe az ellenséggel. Mondjuk az iraki pilóták is tudnának mesélni erről, meg sokan mások.

    Az F-35 fejlesztése nem került 100 milliárdba, a teljes porgramköltség az, ami ebben a nagysgárendben van.