|

HTKA Hírhalom 2013. 10. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 10. hét

Felderítőrendszert rendelt F-16-osaihoz a Török Légierő. A kiválasztott DB-110 konténereket a UTC Aerospace Systems szállítja le a Aselsan Elektronic Sanayi ve Ticaret A.S. vállalat részére, akiket a légierő vezetése bízott meg a szerződés teljesítésével. Összesen 4 példányt kapnak az elektro-optikai és infravörös kamerákkal felszerelt konténerekből a Turkish Airborne Reconnaissance Program (TARP) keretében. Törökország a kilencedik nemzet, akik megrendelték a rendszert F-16-osaikhoz, de a konténereket integrálták a brit Tornadok fedélzetére is.

DB110 egy lengyel F-16-os hasa alatt

DB110 egy lengyel F-16-os hasa alatt ,

Új lehetőséget kap néhány a szolgálatból kivont tengerészgyalogos KC-130R repülőgép – az FMS (Foreign Military Sales) program keretében Japán vásárol 6 példányt, majd a Japán Önvédelmi Erők állítják azokat szolgálatukba. A felújítás során a gépek szállító konfigurációt kapnak, mivel új hazájuk elsősorban utánpótlási feladatokra, másodsorban pedig humanitárius és evakuációs feladatokra kívánja használni a 6 példányt.

18 hónappal első A400M Atlas szállítógépeinek átvétele előtt Nagy-Britannia szerződést írt alá a kiképzés megkezdéséről valamint a gépek önvédelmi rendszerrel való felszereléséről. A kiképzőközpontot a típus jövőbeni fő állomáshelyén, Brize Norton-ban állítják fel az Airbus Military, valamint a Thales Training and Simulation szakemberinek segítségével, 226 millió fontból – ez hozzávetőlegesen 337,2 millió amerikai dollárnak felel meg. Az összegért cserébe 18 évre biztosított az A400M pilóták, rakodómesterek és a földi személyzet kiképzése. A Thales 2 teljes értékű szimulátorral és egy rakodómesteri munkaállomással is ellátja a központot, a kiképzési rendszert pedig számítógépes alapokra helyezik. A személyzetek képzését 2015 áprilisában kezdhetik meg Brize Norton-ban.
A brit A400M üzletből a Nortrop Grumman is csípett magának egy kis szeletet, 80 millió fontért (119,38 millió zöldhasú) biztosítják a 22 példányra az infravörös rakéták eltérítését szolgáló berendezéseket. Ez az infracsapda szórókon felül a DIRCM (Directional Infrared Counter Measures) rendszert is magában foglalja, mely a közeledő infravörös önirányítású rakétákat vakítja el egy lézernyalábbal. A DIRCM rendszer elemei már sikeresen üzemelnek a Királyi Légierő C-17-esein.

A400M Grizzly 5

A400M Grizzly 5 ,

Valószínűleg amerikai nyomásra Japán feloldotta az F-35 náluk gyártott alkatrészeire bevezetett exporttilalmat. A problémát az jelentette, hogy a szigetország 1967-ben elfogadott törvénye szerint nem adnak el fegyvert egy olyan országnak sem, mely azt konfliktushelyzetben felhasználná. Izrael viszont megrendelője az F-35-nek, és egy esetleges Irán elleni támadásban biztos bevetné az 5. generációs típust. Hogy ne essenek el a közel-keleti állam megrendeléstől, és hogy késedelmet se szenvedjen az átadás, az amerikaiak már jó ideje keresik a kiskaput a törvény kijátszására, és úgy tűnik most sikerült is megtalálniuk – a Japán Kormány március elsején bejelentette, hogy kivonták a törvény alól az F-35 részére szállított alkatrészeket. A bejelentéssel minden akadály elhárult az elől, hogy Izrael még ebben az évtizedben átvehesse első 5. generációs vadászbombázóit.

—-

Kigurult a Lockheed Martin gyárából a második holland F-35A. Az AN-2 jelzést kapott példányt, miután elvégezték rajta a szükséges földi és légi próbákat, az év későbbi szakaszában átrepülik az Eglin légibázisra, ahol a holland küldöttség által kiszabott légi tesztek várnak rá.

Az AN-2 kigurul a gyárból | Fotó: Lockheed Martin

Az AN-2 kigurul a gyárból | Fotó: Lockheed Martin ,

Megérkezett az első két F-35 Lightning II a nevadai Nellis légibázisra. A Red Flag nemzetközi hadgyakorlatról elhíresült katonai bázisra március 6-án szállt le az első kettő ötödik generációs vadászbombázó. A típus helyi üzemeltetéséért a 422. tesztelő és kiértékelő század a felelős, a gépeket fejlesztési és vizsgálati célokra használják – itt dolgozzák ki a a bevetési taktikákat, és az eljárásokat hogy hogyan illesztik be a típust az Amerikai Légierő egységébe.

A Beechraft Defense Company március 7-én jelentette be hivatalosan is, hogy leszállították a 800. T-6 katonai könnyű kiképzőgépet – mely a gyártó állítása szerint a kategóriájában a legtöbbet bizonyított és a legköltséghatékonyabb típus. A mérföldkövet jelentő példány azon két gép egyike volt, melyet a múlt héten adtak át az Amerikai Haditengerészetnek 4. kiképző ezredének. A csoport a Corpus Christi-i haditengerészeti bázison állomásozik, idáig 16 példányt vettek át a 98 tervezett T-6B-ből, melyekkel a kiöregedő T-34-eseket váltják le.

T-6B pilótafülkéje - megfelel a modern követelményeknek

T-6B pilótafülkéje – megfelel a modern követelményeknek ,

Maradjunk a Beechraft-nál: a cég úgy döntött, hogy megtámadja az USAF azon döntését, mely szerint az Embraer-t választotta, mint az Afgán Légierő új könnyű támadógépeinek szállítója. Az Amerikai Légierő egy évvel ezelőtt választotta a brazil A-29 Super Tucano-t a tender győzteseként, ám a beszerzési program egy ideje pihenőágon vesztegel, mert a vezetés szabálytalan eljárásra gyanakszik a beszerzési folyamatban. A Beechraft vezetősége most azt szeretné tudni, hogy mért a brazil típust választották az övék helyett annak ellenére, hogy az A-29 Super Tucano beszerzési költsége 40 százalékkal magasabb az AT-6 Texan II beszerzési költségéhez képest. Az Embraer egyelőre nem reagált a Beechraft lépésére.

Ha már az Embraer is szóba kerekedett, meg kell említeni hogy a vállalat teljesítette a modernizált F-5EM vadászbombázók első tételének leszállítását a Brazil Légierő részére. A 3. generációs vadászbombázók vadonatúj elektronikát kaptak, benne egy többfunkciós radarral, valamint a lehetőséget a legújabb fegyverek használatára. Összesen 46 példány modernizálására van szerződése a cégnek, a második sorozatban 11 gép átalakítását kezdik meg.
A Brazil Légierő 3 légibázisán használja még az öreg amerikai „madarakat”, Manausban, Canoasban, valamint Rio de Janeiro-ban. A most átadott gépek is az utóbbi melletti Santa Cruz légibázisra kerültek.

A Szaúdi Védelmi Minisztérium AW139 könnyű helikoptereket rendelt az AgustaWestland gyártól, egészségügyi szállítási feladatokra. Az ennek megfelelő felszereltségű forgószárnyasok átadását még idén megkezdik, az utolsó példányok pedig 2014-ben kerülhetnek a közel-keletre. A helikopterek mennyiségéről nem közöltek adatot, úgy ahogy az üzlet értékéről sem.

A végéhez közeledik a svájci vadászgép beszerzési projekt, a Nemzeti Tanács hamarosan összeül hogy megvitassák a kérdést. A svéd védelmi miniszter, Fredrik Reinfeldt szerint a Saab bízik benne, hogy hamarosan sor kerül a 3,3 milliárd dolláros szerződés aláírására, és a Svájci Nemzeti Tanács nem béklyózza meg azt. A tanács várhatóan június közepéig dönt a beszerzést illetően, hogy egyáltalán szükség van e a 22 Jas-39E/F Gripen beszerzésére, vagy hosszútávon is elég a Hornetek fenntartása az ország védelmének garantálására.