|

HTKA Hírhalom 2013. 8. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

HTKA Hírhalom 8. hét

Tajvan az FMS (Foreign Military Sales) program keretében nagyjavításra küldi a még át sem vett P-3 Orion tengerészeti felderítőgépek hajtóműveit. A 12 megrendelt repülőgép mindegyike 4 hajtóművel rendelkezik, ezek közül 16 példányt küldenek a texasi US Naval Air Warfare Center Aircraft Division-be, ahol 2014 februárjáig az összes átesik a nagyjavításon, utóbbi költsége 10,6 millió dollár.
Tajvan néhány éve vásárolt 12 használt P-3C Oriont az Amerikai Haditengerészet állományából, a gépeket várhatóan idén vehetik át.

Az USAF megrendelte az F-22 Raptorok szoftvereinek modernizálását 6,9 milliárd dollárért. Az összeg 3 modernizáció csomag telepítését foglalja magában az egész flotta repülőgépeinek számítógépes rendszereibe: a 3.1 már üzemel az utolsóként legyártott példányokban, ez elérhetővé teszi a radar szintetikus apertúra üzemmódját (synthetic aperture radar – SAR), mellyel nagy felbontású képek készíthetők a talajról és megállapíthatók a GPS koordináták. A csomag további tartalma a GBU-39 SDB kis átmérőjű bombák integrációja, melyből 8-at vihet magával a gép belső fegyvertereiben.
A következő lépés a 3.2A szoftver, melyet az USAF reményei szerint 2014-től kezdődően kapnák meg a vadászbombázók. Ez kibővíti az elektronikai zavaró képességeket és magában foglalja a Link 16-os adatátviteli rendszer integrációját is. Utóbbit eddig nem kapta meg a flotta nagyobbik része, így a gépek csak a többi Raptorral voltak képesek titkosított adatátvitelre, más típusokkal nem.
Utolsó lépésként az első 5. generációs vadászbombázók szoftvereit 2017-től frissítenék a 3.2B sztenderdnek megfelelően, ez magában foglalja az AIM-9X és az AIM-120D integrációját a fedélzetre, az elektronikai önvédelmi képességek további javulása mellett.
A program az USAF reményei szerint 2013 február 20-ig véget, és akkor már a 3.3-as szoftvercsomag telepítése zajlik majd.

Fotó: USAF

Fotó: USAF ,

A Pratt&Whitney F117 jelölésű hajtóműve, mely a C-17 Globemaster III meghajtásáról gondoskodik, teljesítette 10 000 000. repült óráját. A jelentős mérföldkő egyben a C-17 típushoz is köthető, mely ezzel átlépte a 2,5 milliomodik levegőben töltött óráját, miközben a világ minden táján katonai és humanitárius feladatok támogatásán vett részt. A 10 millió repült óra jelzi a hajtómű, valamint maga a repülőgép megbízhatóságát, a levegőben töltött idő alatt alig néhány balesetre került sor.
A 10 milliót 13 év alatt gyűjtötték össze, ebből 6 millió 2006-tól jött össze, ez jelzi a C-17 egyre nagyobb kihasználtságát világszerte.

A C-17 továbbra is fontos szerepet kap | Fotó: Staff Sgt. Jacob N. Bailey, U.S. Air Force

A C-17 továbbra is fontos szerepet kap | Fotó: Staff Sgt. Jacob N. Bailey, U.S. Air Force ,

Egy másik típus is fontos számhoz ért februárban, az osztrák Typhoonok teljesítették 5000. repült órájukat. A Németországból használtan beszerzett 15 példány 2007 júliusában állt szolgálatba, azóta többször is sikeresen fogtak el eltévedt repülőgépeket és vettek részt határvédelmi feladatokban.
Az Eurofighter Typhoon típus egyébként 2004-ben állt szolgálatba, azóta 6 ország légterében is elterjedt. Az európai kacsa már begyűjtötte 7. vásárlóját is, Omán rendelt 12 darabot. A típust 20 század használja már nap mint nap, a flotta levegőben töltött ideje pedig elérte a 160 000 órát.

Osztrák Typhoon | Fotó: HTKA.hu - Block 50

Osztrák Typhoon | Fotó: HTKA.hu – Block 50 ,

Az F-35C első sorozatgyártású példánya február 14-én hajtotta végre szűzrepülését. A CF-6 jelzéssel illetett példány a gyártó Fort Worth-i telephelyén hagyta el először önerejéből a talajt. Leszállítására év vége előtt sort kerítenek, a haditengerészet VFA-101 századához kerül az Eglin légibázisra, ahol a pilóták és a műszakiak kiképzését segíti majd. A CF-6 az első haditengerészeti F-35 mely az Eglin légibázisra kerül, ahol eddig 9 hagyományosan felszálló „A” és 13 rövid nekifutással felszálló és függőlegesen leszálló „B” variáns dolgozik.

CF-6 a szűzrepülésén | Fotó: Lockheed Martin

CF-6 a szűzrepülésén | Fotó: Lockheed Martin ,

A Bell Helicopter üzemeiben elkészült a 100. UH-1Y Venom. Az Amerikai Tengerészgyalogság részére gyártott helikopter a jól ismert UH-1 jelenlegi legmodernebb verziója, melyből 349 példányt rendeltek. A januárban 100.-ként elkészült forgószárnyast a hónap 16- napján át is adták a tengerészgyalogosoknak.

Az Indiai Védelmi Minisztérium Shri AK Bal államtitkárt küldte Olaszországba hogy helyi kollégáival annyi bizonyítékot gyűjtsön amennyit csak lehet az indiai VIP személyek szállítására beszerzett helikopter tenderen tapasztalt korrupcióról. India korábban 12 AgustaWestland AW 101 VIP személyek szállítására átalakított helikoptert rendelt a légierő részére, ám korrupció áztatta az ügyet. Az államtitkár múlt hét hétfőn hagyta el Rómát.

További hír hogy a védelmi minisztérium megkezdte a szerződésbontás processzióját az olasz-angol gyárral, és új lehetőség után néznek.

A Piaggio Aero a Rockwell Collins-t választotta, mint az új MPA (Multirole Patrol Aircraft) integrált avionikai rendszereinek és érintőképernyőinek fejlesztője. A Rockwell egy 35,5 centis érintőképernyővel, fejlett navigációs és kommunikációs rendszerekkel, éjjellátó kamerával, adatátviteli rendszerrel valamint további elektronikai eszközökkel járul hozzá az új típus fejlesztéséhez.
A Piaggio Aero-t 2012 júliusában választotta ki az ADASI (Abu Dhabi Autonomous System Investments) hogy új járőrgépet fejlesszenek az Egyesült Arab Emírségek fegyveres erői részére.

 Piaggio Aero Multirole Patrol Aircraft

Piaggio Aero Multirole Patrol Aircraft ,

Az L-3 Communications bejelentette, hogy a kiképzéssel foglalkozó részlege (L-3 Link) kapta az Amerikai Légierő megrendelését két teljes értékű F-16 Block 52 szimulátor leszállíására az Iraki Légierő részére. A Texasban épített rendszer képes együtt működni a JHMCS sisakkijelzővel, így a pilóták az összes elképzelhető feladatot betudják gyakorolni rajta. Irak az L-3 Communications F-16-os szimulátorának 11. külföldi megrendelője.

A Raytheon és a General Atomics egyesített erővel folytatja a MALD (Miniature Air Launched Decoy) integrálásának az MQ-9 Reaper fedélzetére. A MALD egy kisméretű, légi indítású repülőeszköz, melyet háború esetén használnak mű légi célként, hogy jobban megosszák a légvédelem figyelmét. Az eszköz és a MQ-9 Reaper párosának földi tesztelését tavaly novemberében végezték, a légi tesztekre pedig még 2013-ban szeretnének sort keríteni. A két cég saját maga pénzeli a programot, mert az USAF egyelőre nem adott le megrendelést a MALD vagy annak zavaró verziója, a MALD-J (jammer-zavaró) integrálására a pilóta nélküli gépre.

MALD-J-k egy F-16-os szárnya alatt

MALD-J-k egy F-16-os szárnya alatt ,