|

MALE kategóriájú UAV-t fejleszt az Avanti alapján a Piaggio és a Selex

Az olasz Piaggio Aero és Selex Electronic Systems vállalatok közös erővel láttak neki, hogy kifejlesszék az előbbi által gyártott P.180 Avanti II könnyű polgári utasszállító repülőgép katonai célokra alkalmazható, pilóta nélküli verzióját. A speciális formavilágáról híres Avantinak eddig is voltak katonai felhasználói, ám elsősorban VIP-szállításra vették igénybe. A P.1HH HammerHead névre keresztelt UAV viszont már sokkal inkább harcias, és a modern hadviselés igényeinek megfelelő feladatot kap: fedélzetén egy sor elektronikai és kommunikációs felderítésre és hírszerzésre (ELINT, SIGINT, COMINT) alkalmas berendezést hordozhat, valamint rendelkezik majd elektronikai hadviselési rendszerrel és felderítő szenzorokkal is – utóbbiak értelemszerűen „hagyományos” felderítő bevetéseket teljesíthet. Külső függesztésként pedig további felderítő rendszereket és precíziós fegyverzetet, valamint az ezekhez szükséges célzókonténereket hordozhatja majd.

A P.1HH a közel-keleti Abu Dhabiban zajló IDEX 2013 kiállításon mutatkozott be elsőként a nagyközönségnek. A két fejlesztő cég szerint a pilóta nélküli típus a MALE (medium-altitude long-endurance – közepes repülési magasságú, hosszú járőrözési idejű) kategóriába sorolható, ugyanoda, ahová többek között a jól ismert MQ-9 Reaper is, így elsősorban az amerikai típussal kell majd konkurálnia, de persze nem szabad megfeledkezni a többi európai fejlesztésről sem. Maga a HammerHead a tervek szerint 16 órán át maradhat majd a levegőben egy feltöltéssel, 13 700 méteres optimális repülési magasságon, 1810 kg-nyi hasznos terheléssel.

A P.1HH február 14-én végezte el első gurulópróbáját | Forrás: Piaggio Aero

A P.1HH demonstrátora 2013-ban repült először | Forrás: Piaggio Aero ,

A Piaggio és a Selex már két éve dolgozik a P.1HH tervein – a munkát hosszú és alapos piaci felmérés előzte meg. Megállapításuk szerint egyre inkább kapósak lesznek az ilyen kategóriájú légi járművek, így reális esélyét látták nagyobb megrendelések bezsebelésének, még 2020 előtt. A saját finanszírozású projekt eredményeként február 14-én megtörtént a roll-out ceremónia és egyben lezajlottak az első, egyelőre kis sebességű gurulópróbák is az olaszországi Decimomannu katonai repülőtéren. Alberto Galassi, a Piaggio Aero vezérigazgatója elmondta: terveik szerint a demonstrátor még idén nyáron repülni fog, mégpedig Decimomannu közelében, egy elkülönített légtérben, előbb azonban még be kell fejezniük a repülésvezérlő rendszer integrációját és néhány egyéb módosítást. Az első, valódi prototípust pedig 2013 utolsó hónapjaiban szeretnék levegőbe emelni.

A fejlesztésből a Selex Electronic Systems nagy szeletet szakított ki: ők felelősek a földi irányító állomások gyártásáért, az ő SkyISTAR rendszerükön alapul a gép bevetésvezérlő rendszere, valamint ők biztosítják a repülésvezérlés és az adatrögzítés hardvereit és szoftvereit és ők biztosítják a Seaspray 7300E fedélzeti lokátort.

A típus modellje Abu Dhabiban, az IDEX 2013 rendezvényen is bemutatkozott | Fotó: Luca Peruzzi

A típus modellje Abu Dhabiban, az IDEX 2013 rendezvényen is bemutatkozott | Fotó: Luca Peruzzi ,

Az Avanti II-höz képest, ami a P.180 legújabb változata, egy sor változáson ment át a konstrukció. A legszembetűnőbb a megnövelt fesztávolságú (15,5 m az eredeti 14-hez képest), megerősített, nagyobb felületű és karcsúságú szárny, melynek egy külső szekciója gyorsan és könnyen leszerelhető, ez a Piaggio szerint praktikus, mivel megkönnyíti a földi tárolást és szállítást. A pilótafülke eltávolításával rengeteg hely szabadult fel, ennek legnagyobb részét a megnövelt belső tüzelőanyag-tartály foglalja el, a többit pedig a különféle felderítő, hírszerző és kommunikációs rendszerek. A törzs felső-középső részére, áramvonalas burkolat alá építették be a műholdas adatátviteli/kommunikációs eszközöket, amikkel a vezérlést is végzik, valamint felszereltek két külső felfüggesztési pontot a főfutó mögé, amikre fegyverzet kerülhet.

Az előd - az Olasz Légierő egyik P.180 Avanti repülőgépe

Az előd – az Olasz Légierő egyik P.180 Avanti repülőgépe ,

A gyártók tervei szerint a típussal 2014-ben megkezdődhet a teljes ütemű berepülési program.

One Response to “MALE kategóriájú UAV-t fejleszt az Avanti alapján a Piaggio és a Selex”