|

Új, kompakt gumi-takarítógép az Amerikai Légierőnél

A kifutópályákon lerakódó gumirétegek repülési kockázatot jelentenek, így azokat bizonyos időközönként le kell takarítani, amit normális reptereken gond nélkül meg is oldanak, azonban a kiépítetlen helyeken állandó problémát jelenthet a dolog.

Mert ugye mi is történik egy leszálláskor? Az álló kerék eléri a betont, felpörög 150-300 kilométer per órás sebességre, majd ránehezedik jó pár tonna. E folyamat közben hatalmas súrlódás ébred, ami „rásüti” a gumit kifutópályára, ami – főleg esős időben – csúszós felületet képezhet, ezért bizonyos időközönként ezt le szokták takarítani. Ez eddig szép és jó, egy jól felszerelt repülőtéren megvannak azok a – jellemzően kamionnyi méretű – eszközök, amelyekkel ezt el tudják végezni, azonban kevésbé kiépített helyekre ezeket a takarítási ciklusokban mindig el kell juttatni valahogy.

A tisztítófej | Forrás: USAF

A tisztítófej | Forrás: USAF ,

Ezen takarítóeszközök szállítását – méretüknél fogva – az Amerikai Légierő jellemzően Boeing C-17 Globemaster III repülőgépekkel oldja meg, szám szerint kettővel, ami egy-egy harctámogató logisztikai rendszerben elég nagy érvágás és a hírek szerint az Enduring Freedom Hadművelet közben ez konkrétan problémákat is okozott, mivel a C-17-eseknek más szállítási feladatokat is el kellett látnia.

A tisztítófejből nagy nyomással jön a „mosószeres” víz, amely így egyfajta nagyméretű gőzborotva ként funkcionál | Forrás: USAF ,

„De ennek most már vége!” – mondaná a reklám, ugyanis a Légierő Kutató Laboratóriuma megalkotta az eddigi rendszer kompakt változatát, ami így már belefér egy darab C-130 Hercules szállítógépbe is. A mű két részből épül fel: egy alapjárműből (Bobcat Toolcat vagy Unimog), amely alapvetően az egész rendszer mozgatásáért felelős, illetve egy utánfutóból, amin a tisztításhoz szükséges víz, valamint egyéb másodlagos berendezések foglalnak helyet. A jármű nagynyomású tisztítószeres vízzel takarítja le a lerakódott gumit, majd gondoskodik annak megfelelő feltakarításáról is. Köszönhetően a kis méretnek az új eszközt az USAF bármely belföldi vagy külföldi támaszpontjára könnyen el lehet juttatni.

Középen jól látszik a már letakarított sáv | Forrás: UASF

Középen jól látszik a már letakarított sáv | Forrás: UASF ,

Némileg csökkenti az új szerzemény ragyogását, hogy a jól megszokott monstrumok mellett a civil repülőtereken pár éve már használnak hasonlóan kompakt rendszereket (például a prágai Václav Havel repülőtéren szintén Unimog alvázon), bár igaz, ezeket nem próbálták meg belezsúfolni egy C-130-asba.

Anthony Ashbeck őrmester hadba vonul a gumilerakódás ellen. A szemfülesebbek észrevehették, hogy ez nem egy szokványos Unimog belső, ugyanis az A-oszlopon ott figyel valami szokatlan. Ez nem véletlen, ugyanis az Unimogot némileg összébb kell hajtogatni, hogy beférjen egy C-130-as gyomrába | Forrás: USAF

Anthony Ashbeck őrmester hadba vonul a gumilerakódás ellen. A szemfülesebbek észrevehették, hogy ez nem egy szokványos Unimog belső, ugyanis az A-oszlopon ott figyel valami szokatlan. Ez nem véletlen, ugyanis az Unimogot némileg összébb kell hajtogatni, hogy beférjen egy C-130-as gyomrába | Forrás: USAF ,

One Response to “Új, kompakt gumi-takarítógép az Amerikai Légierőnél”

  1. Mit gondolsz Bob? Szerinted is kihagyhatatlan ajánlat? Ha most rendeli meg a WS Teleshoptól ezt az űrtechnológiával működő aszfalt tisztítót, ajándékba adunk még egyet, mindössze 99999999999999 Ft-ért. Telefonáljon most!

    A vízszintes bordázat vízelvezetésre szolgál vagy a tapadást hivatott megtartani? A Forma 1-ben bezzeg örülnek, ha tele van gumimaradvánnyal a pálya. :D