|

Munkában a civil Voyeger

Az újgenerációs, brit, többfeladatú légiutántöltő repülőgép először végzett szállítási feladatokat áprilisi szolgálatba állítása óta.

A 2012 áprilisában hadrendbe álló Voyager G-VYGG civil lajstromú példánya január 5-én végrehajtotta a típus első szállítási feladatát, melynek keretében brit katonákat szállított Ciprusra. A gép személyzetét az FSTA program fő vállalkozója, az AirTanker biztosította.

Fotó: AirTanker

Fotó: AirTanker ,

Nagy-Britanniában a ’90-es évek végére kezdett kerekedni a légi-utántöltő repülőgépek (Lockheed TriStar és Vickers VC10) cseréje, ám konkrét lépések csak az ezredforduló után történtek. Ekkorra biztossá vált, hogy új gépek beszerzése helyett csupán bérelni fogják az újgenerációs tankereket. Ahogy már megszokhattuk, itt is két versenyző küzdött a megrendelésért: az Airbus A330 MRTT és a Boeing KC-767. Az Airbus Military gépét az Air Tanker Limited (Rolls-Royce, Cobham, EADS, Thales Group), míg a riválisét a Tanker Transport Services Consortium (British Airways, Boeing, BAE Systems, Marshall Aerospace, Serco, Spectrum Capital) menedzselte.

2004 januárjában a brit védelmi minisztérium az Airbus gépét választotta ki, így az AirTanker csoporté lett 13 milliárd fontos (20.3 milliárd dolláros) üzlet, melynek keretében 24 éven keresztül 14 gépet bérel tőlük a RAF. A tankereket a légierő személyzete repüli és üzemelteti majd, a gépek állomáshelye a Brize Norton támaszpont lesz. (A tervek szerint – meg persze, ha igény van rá – az AirTanker konzorcium 5 példányt időszakosan bérbe ad majd más országok számára, ahogy teszi ezt például az Omega Air Refueling vállalat is.) Emellett legalább egy példány civil lajstromban üzemel majd, ezzel biztosított lesz a charter járatok gyorsabb megszervezése is. Az AirTanker vállalat eddig három gépet szállított le, a hírben említett polgári lajstromú példány mellett a ZZ330 és ZZ331 oldalszámú gépek is megérkeztek a megrendelőhöz.

Fotó: AirTanker

Fotó: AirTanker ,

A Brit Királyi Légierő által megrendelt, civil gyártósoron gyártott és az Airbus Military által Spanyolországban átalakított A330 MRTT repülőgép némileg különbözik a többi, hasonló feladatú, európai gyártású tankergéptől, mivel az olasz KC-767-esekhez hasonlóan három hajlékonycsöves utántöltő rendszert alakítottak ki rajta, a szárnyakon lévő Cobham 805E gondolákon kívül a törzs alatt, a merevcsöves rendszer helyett szerelték fel a harmadik egységet.