Dél-Korea várhatóan nyárig döntést hoz az F-X III tender győztesét illetően, így még idén meglehet a kiöregedő McDonnell Douglas F-4E Phantom II-esek váltótípusa. Az ázsiai ország jelen ismereteink szerint 62 korszerű vadászbombázót rendszeresítene a mintegy 7.3 milliárd dollár értékű közbeszerzési program keretében.
A tavaly beérkezett pályázatokat a DAPA (Defense Acquisition Program Administration – Védelmi Beszerzési Programiroda) értékeli, közülük választják ki a győztest. A döntés során az ár, valamint a technológiaátadás nagyobb hangsúllyal esik latba, mint a tényleges teljesítmény.
A versenyen ténylegesen induló három típus, a Boeing F-15 Silent Eagle, a Eurofighter Typhoon és a Lockheed Martin F-35 Lightning II gyártói a hírek szerint sorra ajánlanak a konkurensek alá, így nehéz lesz megfelelő döntést hozni. A dolgot egyébként nem bízzák a véletlenre, igyekeztek minél több adatot szerezni a típusokról.
A Typhoont 2012 közepén Spanyolországban próbálhatta ki és elemezhette a koreai küldöttség. A kiválasztott gépen ugyanaz a Phase 1 Enhancement programcsomag futott, mint a Tranche 3-as gépeken, melyeket Dél-Koreának is ajánlottak.
Az amerikai típusok vesézgetése sem maradt el, 2012 folyamán az Egyesült Államokban is tiszteletüket tették a koreaiak. Az F-15-ös nem okozott hatalmas újdonságot, hisz a ROKAF már évek óta repüli a Strike Eagle „K” változatát. Az F-35-össel ténylegesen nem repülhettek, csupán egy kétüléses F-16-os fedélzetéről követhették figyelemmel az ötödik generációs típus berepülését.
A szakértők szerint a két amerikai típus között dől el a tender, a Boeing a Silent Eagle nagy terhelhetőségét, illeszkedő bombakamráival, valamint a „K” verzióval való rendszerazonosság miatt, míg az F-35-ös az alacsony észlelhetőségével és nagy belső fegyverterével válthat ki szimpátiát a döntéshozókból.
Persze minden pénzfüggő, mivel a szóba jöhető típusok ára meglehetősen borsos, így a technológiaátadással dőlhet el a verseny. Dél-Korea nagy hangsúlyt fektet a hazai fejlesztésű, a KF-X program keretében létrehozandó típusára, melyhez a legnagyobb segítség kétségkívül a Lockheed Martin együléses vadászbombázója lenne. A transzfert minden valószínűség szerint még a Kongresszus sem akadályozná meg, mivel az F-35-ös fejlesztésében és gyártásában amúgy is számos NATO-tagország és szövetséges vesz részt, a koreaiak pedig meglehetősen jó kapcsolatot ápolnak az USÁ-val.