A hetvenes évek második felében, az Amerikai Egyesült Államok kivonulása és a két országrész egyesítése után, Vietnam regionális hatalommá vált. Az ország ezzel végleg szembekerült, a Kulturális forradalom hatásai után újra talpra álló Kínával. A Szovjetunió, hogy szövetségesét és saját pozícióját erősítse a térségben, jelentős fegyverszállítmányokkal segítette Vietnamot. Ekkoriban a Vietnami Népi Légierő (VPAF) elsősorban a MiG tervező irodai típusaira alapozott.
A Vietnami Népi Légierő (VPAF) nagysebességű típusainak hadrendje napjainkban. ,
A Szovjetunió bukása után közel két évtizednyi vegetálás következett. A délkelet-ázsiai térségben tapasztalható fegyverkezési verseny lassan érte el az országot, de napjainkra a Vietnami fegyveres erők újra kezdenek magukra találni. Légierejük MiG típusai fokozatosan a háttérbe szorulnak és átadják helyüket a Szuhoj tervezőiroda repülőgépeiknek.
VPAF legütőképesebb alakulata, a jelenleg Szu-30MK2-es vadászbombázókon repülő 935-ös ezred, az ország legdélebbi katonai repülőterén, Bien Hoa-n állomásozik. A népi légierő 935-ik vadászrepülő ezrede 1975-ben alakult meg itt, zsákmányolt F-5A/B FreedomFighter vadászgépekkel, melyeket hamarosan bevetettek Kambodzsa megszállása során. Az ipari háttér nélkül repült Northrop F-5-ösök üzemképessége a nyolcvanas évek elejére kritikus szint alá csökkent, ezért az ezredet 1982-tõl gyári új MiG-21bis frontvadászokkal töltötték fel. ,
A 935. ezred, mint a VPAF elit alakulata, a kilencvenes évek második felében a kapta meg a jelentős generációs ugrást jelentő Szu-27SzK típust. A képen látható könnyűszerkezetes hangárokat ezek számára építették eredetileg. Az amerikai eredetű félköríves fedezékekbe csak az ezred MiG-21-esei fértek el, melyeket 2005-ben vontak ki innen, miután egy évvel korábban megérkezett az első négy Szu-30MK2-es. 2010-11 között további nyolc, szürke-kék légifölény terepszínû Szu-30MK2-est vehettek át, melyekkel teljesen átfegyverzetnek nyilvánították az ezredet. A 935. ezred gépei számára a 8531-8542 közötti oldalszámokat osztották ki. ,
Repülés előtti előkészítés, orosz felügyelettel. A 935-ös ezred 2011-óta csak a kétüléses Szu-30MK2-eseket használja. A régi Szu-27-eseket kivonták az alakulat hadrendjéből. ,
Az 935. ezred parancsnok helyettese, Ngo Quang Hien alezredes a toronyban. A pilótákat MiG-21-esen és Szu-22-esen gyakorlatot szerzett hajózók közül válogatják. ,
A földi személyzet munkáját Belorusz műszaki is segíti. Gyakorlatokon jellemzően nem irányított fegyverzetet használnak, de a jelentős fegyverterheléssel repülni képes Szuhojuk, H-31-es lokátor elleni és modern aktív/passzív irányítású H-35UE hajó elleni rakéták bevetésére is alkalmas. Ezeket a korszerű fegyvereket a dél-kínai tenger feletti fölény megszerzése érdekében rendszeresítették. ,
A Bien Hoa-i repülőtér földi személyzetének munkái közé tartozik pálya és guruló utak megtisztítása a gyomoktól, valamint a madár rajok elijesztése is. Anno a Vietnami Háború idején, az USAF F-100 Super Sabre, F-102 Delta Dagger B-57 Cambera repülőgépei indultak innen támadásra. ,
A vietnami Szu-30-ast repülő pilóták továbbképzéséhez, az orosz Dinamika – Kronshtadt cégek által fejlesztett szimulátort üzemeltek be Bien Hoa-i repülőterén. ,
A 935-ös ezredtől 2011-ben kivont, napjainkra lassan húsz éves Szu-27-eseket, a Phu Cat-i repülőtérre telepítették át. Az itt szolgáló 940-es ezred korábban a vietnami hajózók új nemzedékeinek emelt szintű képzését végezte MiG-21bis típuson. Napjainkra az egységet átszervezték aktív vadászrepülő alakulattá. A hatalmas hatótávolságú Szu-27-esek feladata, a vietnami légifölény fenntartása a dél-kínai tenger felett! Miután az nagyméretű Szuhojok nem férnek el az amerikaiak által tervezett régi fedezékekben, ezért tavaly tizenkét férőhelyes hangársort építettek számukra a Phu Cat-i repülőtéren. ,
Vietnam eredetileg tizenkét Szu-27-est vásárolt Kínához hasonlóan – a volt szovjet légierő számára a kilencvenes évek elején gyártott, de át nem adott példányok közül. Sajnos az utolsó két Szu-27UBK leszállítása során, a légifuvart végző An-124-es szörnyű katasztrófát szenvedett, miután felszállás után egy orosz lakótelepre zuhant. A gyártó fél, az elvesztett gépeket két Szu-27PU (korai Szu-30-as) átadásával pótolta. A képen még a Bien Hoa-i repülőtéren, egy ilyen korai Szu-30-as látható. ,
Tavaly nyáron ünnepelte a 940. ezred az első őrjáratot, amit a dél-kínai-tengeri Spratly szigetcsoport légterében hajtottak létre. A Szu-27-es hatósugara lehetővé teszi a vietnamiak számára, hogy az oda-vissza 1500 km távolságra lévő szigetcsoport légterében is érvényesíthessék az érdekeiket. ,
A Phan Rang-i repülőtéren szolgáló 937-es vadászbombázó ezred, a harmadik Szuhoj típuson repülő egység az ország déli vidékén. Az egység 1975-ben alakult a Dél-Vietnami Légierő állományából zsákmányolt A-37 Dragonfly technikával. A népi légierő intenzíven használta a típust a helyi csetepatékban, de az 1979-es Kínai-vietnami Háború bebizonyította, hogy a nagy északi szomszéd ellen komolyabb típusra van szükségük. Ezért 1980-tól a Szovjetunió, változtatható szárnyilazású Szu-22M felderítő-bombázókat szállított számukra. A Szu-22M típus akkoriban kiemelkedően korszerű repülőgépnek számított a térségben. ,
A 937-ik ezred fegyverzetét 1988-ban korszerűsítették Szu-22M4-es változatra, mely a típus legkorszerűbb verziója. A jelentős mennyiségű fegyverzetet bevetni képes bombázó típus, a H-29T/L földi célpontok elleni és H-25MP-es lokátorok elleni rakéták rávezetésére is alkalmas. A 937-ik ezred napjainkban is a Szu-22M4-eseit használja. Az lassan huszonöt éves bombázók üzemben tartását segíti, hogy a típus élettartam hosszabbításában jártas Lengyelország támogatja őket a karbantartásában. ,
2011-ben érdekes fénykép járta be az internetet, amelyen egy orosz An-124-esből terepszínű Szu-30-as gurul ki a vietnami Tho Xuan repülőterének betonjára. A kínai agresszor alakulat gépeinek festőit is megihlető terepszínt viselő Szu-30MK2V jelzésű gépekből, tizenkét darabot rendelt 2010-ben Vietnam. A KNAAPO által Su-30MK2-es sárkányba, részben az Irkutszki gyártású Szu-30MKM elektronikai rendszerei kerültek, ebből született meg a Szu-30MK2V változat. A gyári berepülések során egy gép lezuhant, ezért csak tizenegy repülőgép került a 923 vadászbombázó ezred állományába 2011 és 2012 között. ,
A 923. vadászbombázó ezred legismertebb akciója 1972. április 9-én történt, amikor MiG-17F vadászbombázóival sikeresen támadta a USS Higbee (DD-806) rombolót. Az egység Su-22M változtatható szárnyilazású felderítő-bombázókat kapott a nyolcvanas években, melyeket tavaly váltottak le hivatalosan is a Szu-30MK2V repülőgépekkel. Ezek a kétüléses típus első, a kínai határ közelébe telepített példányai. ,
A 923-as ezredtől tavaly kivont Szu-22-esek, a 371. repülő hadosztály Noi Bai repülőterére kerültek, ahol a MiG-21bis vadászgépeket váltották le velük. A 371. repülõ hadosztály feladata eddig a főváros és az ország északi, kínai határának védelme volt, amit több mint negyven évek keresztül MiG-21-esekkel oldottak meg. Ezért is volt meglepő, hogy ők kapták meg a felderítő-bombázó Szu-22-eseket, melyekkel még légvédelmi készenléti szolgálatot is adnak R-13-as fegyverzettel. ,
A fővároshoz közeli Noi Bai repülőtér polgári légiforgalmat is bonyolít, ezért az ide telepített Szu-22-esek Airbus és Boeing utasszállítókkal osztják meg a betont. A 923-as ezred napjainkban elsősorban a Su-22M4-es változatot repüli, de a Tho Xuan-i repülőtérről került ide néhány régebbi Szu-22M is. Ezeket KKR konténerrel, felderítő feladatkörben is alkalmazzák. ,
Tavaly, szintén az északi Noi Bai repülőtérre kerültek, a 2005-ben Ukrajnától vásárolt Szu-22UM3K gyakorlógépek is, melyeket kétüléses bombázó repülőgépként alkalmaznak. Az eredetileg szürke és világoskék vietnami Szu-22-esek között, üdítő színfoltot képvisel a hat darab új, szögletes terepszínű támadógép. ,
A MiG-21bis első példányait 1979-ben szállította számukra a Szovjetunió, miután a kínai – vietnami kapcsolatok háborús szintre süllyedtek. A háború rámutatott arra, hogy ha a Szovjetunió szeretné megőrizni hű szövetségesét, akkor katonai oldalról is meg kell azt erősítenie. Az első szállítmányokkal két, a kínai határ mentén újonnan felállított ezredet töltöttek fel bis-ekkel, majd fokozatosan a többi vadászezredet is. A nyolcvanas évek közepéig a Vietnami Népi Légierő közel kétszáz MiG-21bis és UM vadászrepülőgépet állított hadrendbe! A MiG-21bis vadász, ami a nyolcvanas kilencvenes években még minőségi fölényt jelentett a kínai típusokkal szemben, napjainkra ebben a régióban is elavult.
Tíz éve még hat harci és egy kiképző ezred használta a híres deltaszárnyú MiG vadászt. Mára ez a szám három vadászezredre csökkent. Helyüket lassan korszerűbb Szuhoj típusok veszik át. ,