|

Vietnam venné meg a használt indiai Szuhojokat?

Úgy tűnik annak megszellőztetése, miszerint a vélhetően anyagi megfontolásból Fehéroroszországban tárolt 18 ex-indiai Szu-30K/MK még mindig eladósorban van, nem volt a véletlen műve, bár állítólag a vevő már megvan. Legalábbis az orosz Kommerszant értesülései szerint, hiszen az orosz napilap többek között a Roszoboronexporthoz közeli forrása alapján úgy tudja, hogy május közepén vietnami delegáció látogatta meg a fehérorosz Baranovicsi 558. repülőgépgyártó és -javító üzemet, ahol szemlére vették az Indiai Légierő által a Szu-30MKI gépek szállíthatóságáig üzemeltetett Szu-30K variánst. Illetve nyugtázták, hogy az üzem képes végrehajtani a szükséges felújítási, modernizálási munkálatokat.

A szóban forgó gépek – 8 db Szu-30MK és 10 db Szu-30K – anno az Irkutnál készültek és az első Szu-30MKI példányok érkeztéig álltak szolgálatban az Indiai Légierőnél. A szubkontinensen 1996-2006 között szolgált gépek Oroszországba visszavétele kapcsán azonban jelentős adót kellett volna fizetni az Irkutnak, vélhetően ezért kerültek inkább Fehéroroszországba, akik olyan megállapodás keretében tárolják azokat, hogy ha az orosz fél vevőt talál rájuk, akkor a beloruszok végeznék el a gépeken végrehajtandó ipari munkálatokat.

Vietnam előtt nem ismeretlen a típus, lévén jelenleg 23 Szu-30MK2 áll náluk hadrendben, dominánsan azon két szerződésnek az értelmében, amit a 2009-2010 folyamán hoztak össze. 2009-ben 8, 2010-ben további 12 gépet rendeltek a vietnamiak. Mivel az idei év februárjában, a komszomolszki berepülése során lezuhant a 20. gép, ezért még 1 gép hiányzik. Ennek pótlása már folyamatban van, de a korábbról megszokott, legutóbb tavaly decemberben átadott 4 gépes „csomagokkal” ellentétben az idei, utolsónak szánt szállításban csak 3 gép érkezhetett Vietnamba.

Mivel Vietnam ezidáig vadonatúj technikát vásárolt, felmerülhet miért érdekelné most őket használt portéka. Nos, a gépek ára állítólag igencsak baráti, lévén az oroszok a másfél tucatnyi vasmadarat már akár 270 millió dollárért is elpasszolnák. Ez 15 millió dolláros darabárat jelent, amiben persze a gépek a jelenlegi állapotukban kerülnének átadásra, felújításukra, modernizálásukra még külön kéne költeni. Ehhez kapcsolódik a Kommerszant értesülései közül az, miszerint szerint a vietnami csoport vizsgálata szerint a gépek ugyan nincsenek kitűnő formában, de összességében jó állapotban vannak. A Kommerszant úgy tudja, hogy a tényleges tárgyalások még nem kezdődtek meg egyébként, de az orosz fél kész villámgyorsan túlesni ezen szakaszon, ha Hanoi úgy dönt.

Összehasonlításképpen a nem hivatalos adatok szerint a fentebb említett 8 + 12 Szu-30MK2 beszerzéséről szóló szerződések 400 millió, illetve 1 milliárd dollár nagyságrendűek – természetesen ezek új gépekről szólnak, támogatással és fegyvercsomaggal megfejelve, így igen csak hozzávetőlegesen hasonlítható össze az esetleges Szu-30K vásárlással, ahol csak a vasak ára ismert, és az is csak egy állítólagos összegként.

Mivel a Szuhoj gépekre érkező rendeléseket nem csak az Irkut teljesíti ezen potenciális üzlet sikeres átvitele miden bizonnyal csípi rivális KnAAPO illetékeseinek szemét, a komszomolszki vállalat vélhetően nem nézi jó szemmel a riválisa akciózását. Ami persze érthető, hiszen nekik az állna érdekükben, hogy Vietnam további Szu-30MK2-eseket vásároljon – ami ugyebár a Szu-30-as egyik, a KnAAPO által gyártott változata. Márpedig korábban már szóltak arról pletykák, hogy Hanoi esetleg további 24 Szu-30MK2 beszerzése mellett kötelezné el magát.

6 hozzászólás “Vietnam venné meg a használt indiai Szuhojokat?”

  1. Hello,

    van már mindkét “alfajtából” Vietnámnak. Miután 1997-ben a vietnámi Szu-27UB-kkel felszálló An-124-es lezuhant, pótlásként két Su-27PU-t kaptak kárpótlásként. Ezek gyári szám szerint az Indiának szállított korai Szu-30K gépekkel egy szériából származnak. Valóságban mind a kilencvenes évek első felében gyártott Szuhoj volt, amiket az orosz PVO nem vett át.

    Egyébként nem 2003-ig szolgáltak a cikk témájául szolgáló gépek. Az indiai Szu-30MK-k, még 2006-ban is repültek nemzetközi gyakorlatban.

    Egyénként Vietnámnak nagy szüksége van új gépekre, bár gondolom ez a hír az orosz tulaj vágya egyenlőre.