A hetvenes évek második felében, az Amerikai Egyesült Államok kivonulása és a két országrész egyesítése után, Vietnam regionális hatalommá vált. Az ország ezzel végleg szembekerült, a Kulturális forradalom hatásai után újra talpra álló Kínával. A Szovjetunió, hogy szövetségesét és saját pozícióját erősítse a térségben, jelentős fegyverszállítmányokkal segítette Vietnamot. Ekkoriban a Vietnami Népi Légierő (VPAF) elsősorban a MiG tervező irodai típusaira alapozott.
A Vietnami Népi Légierő (VPAF) nagysebességű típusainak hadrendje napjainkban. ,
A Szovjetunió bukása után közel két évtizednyi vegetálás következett. A délkelet-ázsiai térségben tapasztalható fegyverkezési verseny lassan érte el az országot, de napjainkra a Vietnami fegyveres erők újra kezdenek magukra találni. Légierejük MiG típusai fokozatosan a háttérbe szorulnak és átadják helyüket a Szuhoj tervezőiroda repülőgépeiknek.
VPAF legütőképesebb alakulata, a jelenleg Szu-30MK2-es vadászbombázókon repülő 935-ös ezred, az ország legdélebbi katonai repülőterén, Bien Hoa-n állomásozik. A népi légierő 935-ik vadászrepülő ezrede 1975-ben alakult meg itt, zsákmányolt F-5A/B FreedomFighter vadászgépekkel, melyeket hamarosan bevetettek Kambodzsa megszállása során. Az ipari háttér nélkül repült Northrop F-5-ösök üzemképessége a nyolcvanas évek elejére kritikus szint alá csökkent, ezért az ezredet 1982-tõl gyári új MiG-21bis frontvadászokkal töltötték fel. ,
A 935. ezred, mint a VPAF elit alakulata, a kilencvenes évek második felében a kapta meg a jelentős generációs ugrást jelentő Szu-27SzK típust. A képen látható könnyűszerkezetes hangárokat ezek számára építették eredetileg. Az amerikai eredetű félköríves fedezékekbe csak az ezred MiG-21-esei fértek el, melyeket 2005-ben vontak ki innen, miután egy évvel korábban megérkezett az első négy Szu-30MK2-es. 2010-11 között további nyolc, szürke-kék légifölény terepszínû Szu-30MK2-est vehettek át, melyekkel teljesen átfegyverzetnek nyilvánították az ezredet. A 935. ezred gépei számára a 8531-8542 közötti oldalszámokat osztották ki. ,
Repülés előtti előkészítés, orosz felügyelettel. A 935-ös ezred 2011-óta csak a kétüléses Szu-30MK2-eseket használja. A régi Szu-27-eseket kivonták az alakulat hadrendjéből. ,
Az 935. ezred parancsnok helyettese, Ngo Quang Hien alezredes a toronyban. A pilótákat MiG-21-esen és Szu-22-esen gyakorlatot szerzett hajózók közül válogatják. ,
A földi személyzet munkáját Belorusz műszaki is segíti. Gyakorlatokon jellemzően nem irányított fegyverzetet használnak, de a jelentős fegyverterheléssel repülni képes Szuhojuk, H-31-es lokátor elleni és modern aktív/passzív irányítású H-35UE hajó elleni rakéták bevetésére is alkalmas. Ezeket a korszerű fegyvereket a dél-kínai tenger feletti fölény megszerzése érdekében rendszeresítették. ,
A Bien Hoa-i repülőtér földi személyzetének munkái közé tartozik pálya és guruló utak megtisztítása a gyomoktól, valamint a madár rajok elijesztése is. Anno a Vietnami Háború idején, az USAF F-100 Super Sabre, F-102 Delta Dagger B-57 Cambera repülőgépei indultak innen támadásra. ,
A vietnami Szu-30-ast repülő pilóták továbbképzéséhez, az orosz Dinamika – Kronshtadt cégek által fejlesztett szimulátort üzemeltek be Bien Hoa-i repülőterén. ,
A 935-ös ezredtől 2011-ben kivont, napjainkra lassan húsz éves Szu-27-eseket, a Phu Cat-i repülőtérre telepítették át. Az itt szolgáló 940-es ezred korábban a vietnami hajózók új nemzedékeinek emelt szintű képzését végezte MiG-21bis típuson. Napjainkra az egységet átszervezték aktív vadászrepülő alakulattá. A hatalmas hatótávolságú Szu-27-esek feladata, a vietnami légifölény fenntartása a dél-kínai tenger felett! Miután az nagyméretű Szuhojok nem férnek el az amerikaiak által tervezett régi fedezékekben, ezért tavaly tizenkét férőhelyes hangársort építettek számukra a Phu Cat-i repülőtéren. ,
Vietnam eredetileg tizenkét Szu-27-est vásárolt Kínához hasonlóan – a volt szovjet légierő számára a kilencvenes évek elején gyártott, de át nem adott példányok közül. Sajnos az utolsó két Szu-27UBK leszállítása során, a légifuvart végző An-124-es szörnyű katasztrófát szenvedett, miután felszállás után egy orosz lakótelepre zuhant. A gyártó fél, az elvesztett gépeket két Szu-27PU (korai Szu-30-as) átadásával pótolta. A képen még a Bien Hoa-i repülőtéren, egy ilyen korai Szu-30-as látható. ,
Tavaly nyáron ünnepelte a 940. ezred az első őrjáratot, amit a dél-kínai-tengeri Spratly szigetcsoport légterében hajtottak létre. A Szu-27-es hatósugara lehetővé teszi a vietnamiak számára, hogy az oda-vissza 1500 km távolságra lévő szigetcsoport légterében is érvényesíthessék az érdekeiket. ,
A Phan Rang-i repülőtéren szolgáló 937-es vadászbombázó ezred, a harmadik Szuhoj típuson repülő egység az ország déli vidékén. Az egység 1975-ben alakult a Dél-Vietnami Légierő állományából zsákmányolt A-37 Dragonfly technikával. A népi légierő intenzíven használta a típust a helyi csetepatékban, de az 1979-es Kínai-vietnami Háború bebizonyította, hogy a nagy északi szomszéd ellen komolyabb típusra van szükségük. Ezért 1980-tól a Szovjetunió, változtatható szárnyilazású Szu-22M felderítő-bombázókat szállított számukra. A Szu-22M típus akkoriban kiemelkedően korszerű repülőgépnek számított a térségben. ,
A 937-ik ezred fegyverzetét 1988-ban korszerűsítették Szu-22M4-es változatra, mely a típus legkorszerűbb verziója. A jelentős mennyiségű fegyverzetet bevetni képes bombázó típus, a H-29T/L földi célpontok elleni és H-25MP-es lokátorok elleni rakéták rávezetésére is alkalmas. A 937-ik ezred napjainkban is a Szu-22M4-eseit használja. Az lassan huszonöt éves bombázók üzemben tartását segíti, hogy a típus élettartam hosszabbításában jártas Lengyelország támogatja őket a karbantartásában. ,
2011-ben érdekes fénykép járta be az internetet, amelyen egy orosz An-124-esből terepszínű Szu-30-as gurul ki a vietnami Tho Xuan repülőterének betonjára. A kínai agresszor alakulat gépeinek festőit is megihlető terepszínt viselő Szu-30MK2V jelzésű gépekből, tizenkét darabot rendelt 2010-ben Vietnam. A KNAAPO által Su-30MK2-es sárkányba, részben az Irkutszki gyártású Szu-30MKM elektronikai rendszerei kerültek, ebből született meg a Szu-30MK2V változat. A gyári berepülések során egy gép lezuhant, ezért csak tizenegy repülőgép került a 923 vadászbombázó ezred állományába 2011 és 2012 között. ,
A 923. vadászbombázó ezred legismertebb akciója 1972. április 9-én történt, amikor MiG-17F vadászbombázóival sikeresen támadta a USS Higbee (DD-806) rombolót. Az egység Su-22M változtatható szárnyilazású felderítő-bombázókat kapott a nyolcvanas években, melyeket tavaly váltottak le hivatalosan is a Szu-30MK2V repülőgépekkel. Ezek a kétüléses típus első, a kínai határ közelébe telepített példányai. ,
A 923-as ezredtől tavaly kivont Szu-22-esek, a 371. repülő hadosztály Noi Bai repülőterére kerültek, ahol a MiG-21bis vadászgépeket váltották le velük. A 371. repülõ hadosztály feladata eddig a főváros és az ország északi, kínai határának védelme volt, amit több mint negyven évek keresztül MiG-21-esekkel oldottak meg. Ezért is volt meglepő, hogy ők kapták meg a felderítő-bombázó Szu-22-eseket, melyekkel még légvédelmi készenléti szolgálatot is adnak R-13-as fegyverzettel. ,
A fővároshoz közeli Noi Bai repülőtér polgári légiforgalmat is bonyolít, ezért az ide telepített Szu-22-esek Airbus és Boeing utasszállítókkal osztják meg a betont. A 923-as ezred napjainkban elsősorban a Su-22M4-es változatot repüli, de a Tho Xuan-i repülőtérről került ide néhány régebbi Szu-22M is. Ezeket KKR konténerrel, felderítő feladatkörben is alkalmazzák. ,
Tavaly, szintén az északi Noi Bai repülőtérre kerültek, a 2005-ben Ukrajnától vásárolt Szu-22UM3K gyakorlógépek is, melyeket kétüléses bombázó repülőgépként alkalmaznak. Az eredetileg szürke és világoskék vietnami Szu-22-esek között, üdítő színfoltot képvisel a hat darab új, szögletes terepszínű támadógép. ,
A MiG-21bis első példányait 1979-ben szállította számukra a Szovjetunió, miután a kínai – vietnami kapcsolatok háborús szintre süllyedtek. A háború rámutatott arra, hogy ha a Szovjetunió szeretné megőrizni hű szövetségesét, akkor katonai oldalról is meg kell azt erősítenie. Az első szállítmányokkal két, a kínai határ mentén újonnan felállított ezredet töltöttek fel bis-ekkel, majd fokozatosan a többi vadászezredet is. A nyolcvanas évek közepéig a Vietnami Népi Légierő közel kétszáz MiG-21bis és UM vadászrepülőgépet állított hadrendbe! A MiG-21bis vadász, ami a nyolcvanas kilencvenes években még minőségi fölényt jelentett a kínai típusokkal szemben, napjainkra ebben a régióban is elavult.
Tíz éve még hat harci és egy kiképző ezred használta a híres deltaszárnyú MiG vadászt. Mára ez a szám három vadászezredre csökkent. Helyüket lassan korszerűbb Szuhoj típusok veszik át. ,
A weboldal sütiket alkalmaz a jobb használhatóság és a nagyobb felhasználói élmény érdekében a részletes adatkezelési tájékoztatónkban rögzítettek szerint. EngedélyezemNem engedélyezemAdatkezelési tájékoztató
Cookie beállítások
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.