Úgy tűnik, valóban igaznak bizonyult Anyu Angelov bolgár védelmi miniszter azon kijelentése, miszerint közbeszerzési eljárás nélkül választanák ki Bulgária leendő harci repülőgépeit, a helyi sajtóban megjelent hírek szerint ugyanis a védelmi tárca meghozta döntését az ügyben. Mint ismeretes, a jelenleg szolgálatban álló MiG-29-esek és MiG-21-esek helyett Bulgária egy nyugati eredetű típust szeretne rendszerbe állítani, leváltandó az ex-szovjet technikát. A közelmúltban megjelent hírek szerint több alternatívát is megvizsgáltak, amik között egyaránt megtalálhatóak voltak új és használt repülőgépek is, ám mivel az ország pénzügyi lehetőségei szűkösek, végül utóbbi mellett döntöttek. Egészen konkrétan Portugália ajánlatát fogadták el, melynek keretében kilenc darab (7 együléses és 2 kétüléses) Lockheed Martin F-16A/B Block 15 vadászbombázó repülőgépre kerülhet fel a bolgár felségjel, az üzlet értéke tokkal-vonóval 700 millió bolgár leva, átszámítva 466,6 millió USD.
A döntés gyorsaságának hátterében a Romániával történő versengés áll, ugyanis Bukarest szintén ajánlatot kért és kapott Portugáliától. Ebben 12 F-16-os eladásáról volt szó, köztük olyanokról, amiket Bulgáriának is felajánlottak – magyarul az „akció a készlet erejéig tart” alapon akartak túladni rajtuk. Mivel Szófia számára már ekkor világos lehetett, hogy gazdasági helyzetük nem enged más alternatívát, gyorsan kellett lépniük (a másik két lehetőség új Gripenek és használt olasz Typhoonok vásárlása lenne). Romániának, mely szintén gyorsabb ütemre kapcsolt a típusváltással kapcsolatban, még hátra lenne egy Európai Uniós irányelv ratifikálása a beszerzés lebonyolításához, ráadásul Bulgáriában nyáron választások lesznek, így a döntést még most meg kellett hozni. Portugália itt a nevető harmadik szerepét tölti be, hiszen ők már korábban világossá tették: aki először elfogadja az ajánlatot, az kapja a gépeket.
Mostanra szinte 100%-ig biztosan eldőlt, hogy Bulgária került ki győztesen a versengésből. Leendő F-16-osaikról azt érdemes tudni, hogy valójában nem másod, hanem harmadkézből származnak: Portugália a Peace Atlantis II program keretében, 1998-ban rendelt meg 25 Block 15 verziójú, modernizált és újra-hajtóművezett (a gépekben Pratt & Whitney F100-PW-220E erőforrások üzemelnek) F-16A/B-t (21 A, 4 B), amiket 1999-ben vehettek át, részben a Légi Nemzeti Gárda állományából, részben lekonzervált példányokból. Ezek közül ötöt alkatrészforrásként használtak, a többi 20 viszont azóta is szolgálatban áll. Az MLU- korszerűsítésen átesett, éjszakai és nappali csapásmérésre is alkalmas vadászbombázókat Lisszabon tulajdonképpen ingyen kapta, viszont nekik kellett gondoskodni átrepülésükért és modernizációjukért, valamint újra-hajtóművezésükért, felfegyverzésükért és a logisztikai ellátásért. Így mindösszesen – akkori árfolyamon – 268 millió dollárt kellet fizetniük értük.
Rumen Radev tábornok, aki a bolgár védelmi tárca részéről felel a típusváltásért, elmondta: egyedül a portugálok ajánlata volt minden részletre kiterjedő, csak ők biztosítanak minden szükséges eszközt ahhoz, hogy a repülőgépek tetemesebb ráfordítás nélkül szolgálatba állíthatók legyenek Bulgáriában. Szerinte a JAS-39 és a Typhoon esetében a vételi ár csak magukat a gépeket és a legszükségesebb kiegészítőket tartalmazta, amin felül viszont még további, nagyobb összeget kellett volna rájuk költeni. Radev szerint az sem gond, hogy az F-16-osok közel 30 évesek (1984-es gyártásúak), hiszen azokat még legalább 25 évig tudják üzemeltetni. További érv a Falconok mellett, hogy ebből a típusból hatalmas mennyiségű pótalkatrész áll rendelkezésre, így az üzemben tartás költsége várhatóan nem fog nagymértékben megnövekedni az évek alatt.
Bolgár források szerint egyébként 2009-ben Portugália a következő F-16-osokat ajánlotta eladásra (oldalszám szerint): 15125, 15126, 15127, 15128, 15129, 15130, 15131 (F-16A Block 15 MLU); 15139, 15137 és 15128 (F-16B Block 15 MLU). Kérdés, hogy ez a lista változott-e azóta, illetve, hogy ha nem, akkor a kétülésesek közül melyik „esett ki”.