A HTKA Block 5 munkálatai miatt szerkesztőségünk kicsit jobban leterhelődött, mint általában, ezért sajnos lemaradtunk néhány fontosabb hírről – ezeket igyekszünk mihamarabb bepótolni. Következzék tehát néhány rövidebb, egy csokorba fűzve.
A RIA Novosti hírügynökség jelentése szerint Fehéroroszország és Oroszország között megegyezés született négy darab Jakovlev Jak-130 típusú, két hajtóműves katonai kiképző / könnyű csapásmérő repülőgép megvásárlásáról. A keddi bejelentés szerint a gépeket 2015-ben kell átadnia az Irkutnak, mely a gyártást végzi majd. Fehéroroszországból már korábban is érkeztek olyan hírek, melyek orosz forrásból származó katonai repülőgépek beszerzését vélték tudni, a Jak-130 iránt pedig – ami egyébként az Orosz Légierő első számú haladó kiképző repülőgépe lesz a jövőben – szintén régebb óta érdeklődnek.
Eközben az Orosz Légierő vezetése a vadászbombázó-állomány további bővítése mellett határozott, aminek eredményeként szerződést kötöttek az Irkuttal további 30 darab Szuhoj Szu-30SzM beszerzéséről. Mint ismeretes, egy régen tervezett projekt keretében idén márciusban már sor került egy 30-as tétel megrendelésére, melynek teljesítése már folyamatban van, az első két példányt például november 22-én adta át a gyártó. Ez a folyamat 2015-ig tart majd, és tulajdonképpen egybefolyik a mostani megrendelés teljesítésével, hiszen a szerződés szerint az Irkutnak 2016-ig kell átadnia a Szu-30SzM-eket.
Szintén fontos eseményre került sor Indiában: a Boeing december 19-én Seattle-ben átadta az első P-8I Poseidon tengerészeti felderítő és tengeralattjáró-elhárító repülőgépet az Indiai Haditengerészet számára. Az első példány egyelőre az Amerikai Egyesült Államokban marad, egészen addig, míg sor nem kerül a második átadására is, amivel együtt 2013 első negyedévében leszállítják Új-Delhinek. Mint ismeretes, India nyolcat rendelt a Boeing 737-esen alapuló típusból, melyet az USA is nagy példányszámban rendszeresít. Az indiai projekt jelenleg jól halad, a Boeing pillanatnyilag a negyedik és ötödik P-8I összeszerelésével van elfoglalva.
Leon Panetta amerikai védelmi miniszter bejelentése szerint a Lockheed Martin F-35 Lightning II-esek első ízben 2017-ben települnek majd az Amerikai Egyesült Államokon kívülre. A célpont a Japán legnagyobb szigetén, Honsún található MCAS (tengerészgyalogos légitámaszpont) Iwakuni, ahol jelenleg F/A-18C/D Hornetek állomásoznak. Ebből fakadóan az F-35-ösök is a USMC állományába tartozók lesznek, mégpedig B verziójúak. Panetta szerint ez a lépés teljes mértékben egyezik azon törekvéssel, hogy 2020-ig a haditengerészeti erőket (amikhez a tengerészgyalogos hadtest is tartozik) 60/40 arányban osszák meg a Csendes – és az Atlanti-óceán között, ellensúlyozva a térségben egyre inkább forrósodó helyzetet. S bár a MCAS Iwakuni parancsnokságán még nem hallottak erről a tervről – legalábbis ezt nyilatkozták a hír kapcsán – , Panetta teljesen bizonyos volt ebben.
Az F35-ös látványán azért a festés is sokat dob, nagyon jól néz ki. Amúgy mirefel van ez a kettéosztott ablaka az F35-ösöknek? Nem zavarja nagyon a kilátásban a pilótát az a vastag csík ott középen? A F22-nél megoldották egy darabból az egészet, az F35-nél miért vetették el azt a módszert?
Szvsz azért, mert a három verzióból kettő tengerész verzió, melyek sokat repülnek víz felett, ahol nagyobb a madarakkal való ütközés esélye és ez a megoldás erősebb kabintetőt eredményez (lehet h könnyebb is) és a rendszerazonosság miatt kapta ezt a 3. is.
Meg ha jól dereng, az F22-esekre nem is egy panasz érkezett, hogy túl hamar cserélni kell a kabintetőt, mert nem bírja az elvárt repóráig a strapát. Hogy most kopik vagy vetemedik azt már tényleg nem tudom.
Gondolom visszaváltottak a már beváltabb és erősebb megoldásra, plusz két darabból cserélni egyszerűbb csak azt, amivel tényleg gond van, ha gond van és nem kell egy méreg drágán, egyben megformált tetőt hozni.
Lehet egyedül vagyok vele, de nagyon nem értem ezt a Szu-30SzM rendelést. A Szu-27SzM/SzM3 modernizáció helyett/mellett, vagy a Szu-35Sz gyártása akadozik? Vagy csak simán a vártnál sokkal gyorsabban „esnek szét” a régebbi gyártású gépek?
Irkutnak lesz elég feladata a következő években.
joker:
Szerintem a zsokékat nem zavarja majd annyira a keret. Gondolom a sisakkijelzőn keresztül úgyis a kamerák által kiegészített „képet” látja.
Hans
Azta! Van ilyen is?
Még eléggé új vagyok a témában…
Vajon az Indiaiak teljes képességű P-8-ast kaptak vagy speciálisat (értsd butított)?
Ezen a képen szembeötlő az F-35 esetén a körkörös kilátás hiánya. Vajon ezt a Hans által említett kamera kompenzálja vagy áldozatául esett a lopakodó képességnek? Elvégre az amerikai gépeken honosodott meg az a fajta kialakítás első körben (II. vh. után).
Chimera:
India szerintem biztos butítottat kapott, legfőképpen az oroszokkal való jó viszony végett. /Meg, ez is a szokás./
A keret azért nem zavar olyan nagyon, mert a pilótának optimális esetben két szeme van.
Az oroszok a végtelenségig tervezik üzemben tartani a Mig-31eseket? Ahelyett terveznek valamit, vagy azt is a Szuhojokkal akarják megoldani?
@Qualit
Nagy valószínűséggel a Szu-27SzM/SzM3-ból már nem lesz rendelve. A 35-ös program lassan halad, sok az új fejlesztés, ellenben az export megrendeléseknek hála az érett 30-osokat az irkuti gyár elég gyorsan le tudja gyártani.
Hozzá kell szokni az érkező új technikákhoz, talán még az az idő is eljön, hogy a drágán vásárolt gépeket nem a szabadban fogják tárolni:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mTEeY7NBcoU
Az F-35 orra alatt milyen szenzor van?
@Terminator : Electro-Optical Targeting System
http://www.jsf.mil/f35/f35_technology.htm
Közben az orosz festőművészek már teljesen kikészültek idegileg, mert van már ilyen kombinált rettenet is:
http://russianplanes.net/id93724
Amúgy, ha már ragaszkodnak mindenképp a sötéthez, itt van ez az anakronisztikus MiG-23 festés, ami szürke orral még a Szu-35Sz/Szu-30SZM/PAK-FA gépeknek is jól állna, minusz a látványos villámok:
http://russianplanes.net/id93789
http://russianplanes.net/id93790
Az biztos,hogy ez a mostani szürke-szürke rettenetes.
Ezek nem is szürke színek hanem valami fekete szar.
Jó döntés az újabb szu-30
Úgy 2016-ra HA sikerül leszállítani a gépeket akkor jól haladnak .
48 zsu-35
64 szu-30 a régebbi átadott gépek
50 szu-27sm
12 szu-27sm3
24 mig-29SMT
Amúgy szerintetek a a modernizált gépeken is integrálják majd az új levegő levegő rakétákat?
Ha Kína és a jenkik ellen nem is elég de más ellen igen egy támadás visszaveréséhez .
Légi teheneket meg a felderítőket lekapják a mig-31 gépek .
Lehet, hogy bennem van a hiba, de az az il-76 variáns gyanúsan azért néz ki úgy, ahogyan, mert most eshetett át egy nagyobb átépítésen, ezért friss gyártmányú vezérsíkokat és szárnyakat kapott ( + új radardómot ), amik már a légierő új (fekete) festését viselik.
Vagy tévedek?
Hans, elég érdekes elképzelés, hogy a sisakkijelzőn keresztül szemléli csak a világot a pilóta. Akkor nem is kellene átlátszó kabintető ezzel az erővel, lenne egy 2 centi vastag szénszálból / titánból készült átláthatatlan kabintető, azzal meg ütközhetne bármivel nyugodtan.
joker
Nem ezen keresztül látja a világot csak a HUD funkcióját vette át a sisak+az eddigi holttereket is belátod DE nem a display teljes felületén így kicsi a látótér.
http://1.bp.blogspot.com/_BPOCxDs7Ypg/TBT94NuODZI/AAAAAAAAAaA/WmfBC_0Eaxw/s640/f-35-demon.jpg valahogy így kell elképzelni.
@sulyid
igen, elvileg ez a második modernizált U verzió.
Qualit
A SZU-30SZM kétüléses így inkább csapásmérő míg a SZU-35SZ,SZ-27SZM széria együléses azaz inkább vadász.Ne felejtsük el ezek nem 5.gen. gépek így kevésbé megoldott a rendszer integráció ár azt nem tudom,hogy az F-35-nél hogy akarják megoldani azt egy pilótával amihez elvileg kettő kell.Vegyünk egy egyszerű esetet:támadsz egy célpontot aminek ismeretlen a helye(CAS feladat és nincs légi irányító aki megjelölje neked a célt) ezért neked kell a radar NCTR üzemmódjával képet készíteni(nem egy gombnyomásos feladat),majd azon meg is kell találnod(ha meg van akkor be kell pötyögnöd a GPS koordinátákat a bombád memóriájába) amit számítógép el nem végez helyetted(pl nincs két egyforma géppuskafészek)miközben keresgélsz a képen illik a gép vezetésére is figyelni(főleg ha alacsonyan vagy hegyek közt)meg a csapatlégvédelem sem egy elhanyagolható veszély(nincs az a rendszer ami egy 0 kisugárzással üzemelő Panchirt vagy Lora G-t zavarni tud) és teszem azt mind ezt éjszaka kell végrehajtanod.Hát ember legyen a talpán aki ezt egy akármilyen F-35-el jobban megcsinálja mint egy F-15E vagy F-16 Block52 két emberrel.
maxim, dudi Köszönöm a válaszokat. Szóval a Szu-24 flotta esik szét a vártnál gyorsabban.
Joker, már az Euro gépen is van olyan sisakkijelző, amivel a pilóta maga alá tud nézni, mintha nem lenne a gépnek alja.
De nyilván az ember ember, igényli a személyességet, a technika meg technika, amit zavarni lehet, vagy tönkremegy. Ezért nem utaznak zárt dobozban.
„iglaJoker, már az Euro gépen is van olyan sisakkijelző, amivel a pilóta maga alá tud nézni, mintha nem lenne a gépnek alja.”
Tévedés, nincsen.
Dudi, az NCTR üzemmód nem az, amire Te gondolsz. Az a nagy távolságban lévő légi célok
passzív azonosítására szolgál.
aerophyl
Igazad van a z amiről beszéltem a SAR üzemmód!
aerophyl, Joker, bocs, még csak tesztelik azt a sisakot. Kicsit elnéztem, úgy emlékeztem, már bevezették a rendszert.
aerophly
A radar az egy aktív eszköz nem nagyon van neki passzív üzemmódja(talán csak a mai AESA radarok de nem csak ezeknek van NCTR képessége).Az NCTR tudtommal úgy működik,hogy a radarba visszaérkező(tehát aktív üzemmódról van szó)jelekből generál egy képet radar számítógépe és ez alapján megy a típusazonosítás.Ez ma már ott tart,hogy akár hajtóműveket is lehet így azonosítani a lapátokról visszaérkező jelek alapján.
Igazad van, rosszul fogalmaztam. A passzívot én úgy értettem , hogy a célnak nem kell kisugároznia ahhoz, hogy ennek alapján azonosíthassák.
Igla nem is azt furcsáltam, hogy egyes modelek aljába kamerákat építenek, amivel „át tud látni” a pilóta a gépen, hanem inkább azt, hogy az előre nézésre is van ilyen. Mert ott ugy-e egy „ablak” van előtte, amin egyszerűbb, közvetlenebb, természetesebb, stb ha csak egyszerűen kinéz.
Valaki mèg tudná mondani, vagy egyáltalán valaki tudja, vagy csak az isten a gyártó és a CIA ismeri hogy mi a különbség a 27 SM és az SM3 között?
Chris
Ebben a sorrendben de a CIA nem biztos.Amúgy Az SzM3 jobb elektronikával és elvileg erősebb hajtóművel készült amellett,hogy a kabin műszerezettsége is más.
Joker
A kamerák az F-35-nél a MAWS(rakétaindtásra figyelmeztető rendszer) rendszer részei, elsődlegesen nem azért vannak,hogy a pilóta a gép alá is lásson.A kis pukli a kabin alatt pedig egy beépített lézer célmegjelölő azért,hogy ne kelljen POD(Sniper vagy Lightning) és ne rontsa a gép „lopakodó”képességét.
„egyszerűbb, közvetlenebb, természetesebb, stb ha csak egyszerűen kinéz.”
És éjszaka?
Éjszaka aludni kell…
A Szu-27SzM és az SzM3 között csak annyi a különbség, hogy az SzM a régi Sz-ek midlife upgrade-je míg az SzM3 ugyanaz a felszereltség, csak új gyártású.
http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/su-27sm.htm
Régebben volt ez téma, ott valaki említette, hogy nem egységes a modernizált gépek felszereltsége…
Áh még egy kis ráadás amit most sikerült előásni: 55 Szu-27Sz lett modernizálva SzM-re és 12 SzM3 lett legyártva,a poén, hogy azon Szu-27SK-knak az alkatrészeiből amiket nem sikerült eladni Kínának…
És a hajtóműben is van eltérés.
Itt fentebb valaki írt egy listát, de a Szu-34-eseket kifelejtette.
https://htka.hu/2011/12/27/az-uj-orosz-szu-27-esek-leszallitva/comment-page-1/#comments
video erröl az F35 lefele nézről.
http://www.youtube.com/watch?v=BHoVQA1_PGM
ha kell megnyom egy gombot és „átlát a gépen”, célt tud megjelölni… akár nem log be a megosztott kabintető….
jut eszembe a kabintető F22nél a rendszeres, tartós 1.6mach+ miatt volt problémás.
Vajon hány grammból hozták ki ezt a tököt?
2,5 kg körül.
Az qúúrwasok. Bukóból egy 1300 grammos már nehéz, pedig motoron azért kissebb erők tépkedik a delikvens fejét.
Ma stratégiai légierő napja van Oroszországban…..hozzáteszem pár videót:
Il-78 szeleteli a felhőket: http://www.youtube.com/watch?v=5AnptmMRqHI
mai video zvezdatv-tól, jó öreg tu-95:
http://tvzvezda.ru/news/nocomment/content/vozdushnye_semki_poleta_tu-22m3_2312.html
Aerophly
Az NCTR üzemmód az, amikor a (csak szemből,kis szögeltéréssel közeledő) gépet a turbinalapátok visszaverődése alapján típushoz kötik?
Opppsz, benéztem, téma kivesézve. Na, pl. ezt is be lehetne vezetni, hogy törlöm a saját hozzászólásomat.
Ez ma nem OFF!
BOLDOG KARÁCSONYT!
@vd
Tudnak repülni. Óriási. Azt a videót kapard elő, amikor ezek full loadot indítanak.
Egy följebbi témához. Ezeken a videókon is látszik, hogy az ablakok a pilóta előtt jobbára csak illúziók. A légtérnek jó ha az 1/6át látják, és ha szembe jönne valaki, ki se tudnák kerülni.
silirusglanisAerophly
„Az NCTR üzemmód az, amikor a (csak szemből,kis szögeltéréssel közeledő) gépet a turbinalapátok visszaverődése alapján típushoz kötik?” Nem egészen. Szemből a turbina nem látszik, csak a kompresszor. A dolog bonyolultabb. ugyanis számos más egyedi jellemzője is van a visszevert jeleknek, a kompresszor lapátok által keltett moduláció csak az egyik. Ezért fontos, hogy minden típusról legyen egy több aspektusból felmért „könyvtár” különböző függesztmények mellett, hogy az éppen vett ejelk alapján azonosítható legyen.
http://hungarian.ruvr.ru/2012_12_24/Oroszorszagban-fokozottan-mobil-celok-elleni-raketat-hoztak-letre/
Ez mi ez?
Olyan iron dom féle rendszer?
Roni
Ez egy új közelharci rakéta a T-50 nek, főleg F-22 és UAV-ok leküzdésére szánják…itt az eredeti hír…hátha lehet fordítóval…:http://izvestia.ru/news/542051
Még pár mai hír: újabb 5 Szu-34 átvitele és érkezése Lipeckbe: http://tvzvezda.ru/news/forces/content/201212251326-ao49.htm
Oroszországban újra kezdték tervezni mobil vasúti atomvonatokat, csak most viszont kisebb rakéta lesz benne…vagy Bulava vagy Jársz…hogy beleférjen egy vasúti kocsiban. Ezt eléggé komolyan gondolják, mert már a pénzkeret is megvan. Forrás: http://interfax.ru/politics/news.asp?id=282784