|

Központosítaná a helikopterpilóta-képzést Csehország, Horvátország és Magyarország

Egy horvát haditechnikai weboldal információi szerint Magyarország csatlakozott ahhoz a cseh-horvát kezdeményezéshez, melynek célja – egyelőre – a helikopterpilóták képzésének központosításra, akiket elsősorban az afganisztáni ISAF missziókra készítenének fel, de amennyiben a rendszer beválik, úgy a jövőben a békeidős feladatokra is ugyanott képeznék a három állam hajózóit. A projektet 2013-ban indítják útjára, támogatottsága pedig magas a NATO, de különösen az Amerikai Egyesült Államok részéről, hiszen beleillik a Szövetség „Smart Defense” programjába, valamint követi a „pooling and sharing” (összevonás és megosztás) irányelvet, ami sokak szerint a Közép-Európai államok haderői számára is követendő.

Az eredendően Horvátország és Csehország által életre hívott kezdeményezés elsődleges célja egy közös kiképző központ felállítása, ahol először a jelenlegi hajózók kapnának továbbképzést, az afganisztáni tapasztalatoknak megfelelően, később pedig már az új pilótákat is ide küldenék. Magyarország csatlakozását pozitívan fogadták, szerintük ezzel mind szakmailag, mind fejlődőképességében bővült a projekt. A távlati tervek között szerepel a közös flotta, illetve felmerült Szlovákia és Litvánia csatlakozása is.

Egy esetleges közös közép-európai helikopterflotta alapját nagy eséllyel Mil-gyártmányú forgószárnyasok adnák ,

Immáron tehát világossá vált, hogy a közép-európai országok még szorosabbra kívánják fűzni katonai kapcsolataikat, aminek leglátványosabb megnyilvánulásai – a közös hadgyakorlatok mellett – az ilyen projektek. Mint ismeretes, legutóbb arról adhattunk hírt, hogy Magyarország és Csehország után Szlovákia, Horvátország és akár Szlovénia is a JAS-39 Gripen vadászbombázót rendszeresítheti, létrehozva ezzel egy azonos típusra alapuló “Központi Zónát”.

A Honvédelmi Minisztérium részéről egyelőre semmilyen hír nem látott napvilágot ezzel kapcsolatban, így konkrétumokkal mi sem szolgálhatunk azon információkon kívül, amiket a horvát nyelvű forrás említ.

11 hozzászólás “Központosítaná a helikopterpilóta-képzést Csehország, Horvátország és Magyarország”

  1. Üdv.Ugyan az lesz-van lassan mint a VSZ idején. Akkor CCCP-ban képezték a hajózókat. Most Kanada.Smart Defense program ,„pooling and sharing” (összevonás és megosztás) irányelv,csak nem oroszul van.

  2. A közös flotta alapja Mil ? Nem is rossz (a Mil). Szó szerint :) Akkor alakulgatna a svéd-orosz tengely :))
    Amúgy sztem nem volna hülyeség a csehektől pár 24-est átvenni, ha már az Alcát nem akarjuk. Valószínűleg ez lenne a legolcsóbb megoldás, a képesség megtartása mellett. És akkor megint jönne a “ceskoslovenska televize uvádi” főcím :D

  3. Janaj szerint: Nem tudom mikor indul a közös képzés, de nem nagyon van már helikopterünk. Ha jól emlékszem, valaki azt írta itt hogy jövő év végére mindnek lejár valamilyen üzemideje. Egy felújítás nem tudom mennyi időt vesz igénybe. És ha még árvíz is lesz, nem marad helikopterünk.

  4. Nézd el nekem de lusta vagyok utána túrni, hogy 100% legyen, de emlékeim szerint a két 24-es üzemideje jár le. Ezek még szerepeltek is képen, ahol egyszerre repültek, pedig állítólag egy lapátkészleten osztoztak.

    Ettől függetlenül, ha nem visszük tovább a minyókat, akkor minek képeznénk rá hajózót? ;-) Szinte biztosra veszem, hogy saját vassal mennénk.

  5. “Alcát – azon kívül hogy jól néz ki – mi a fenének nekünk?”
    Nem azt mondtam, hogy kéne. Csak utaltam arra, amikor a cseh miniszterelnök itt járt “felajánlotta”, szinte nagylelkűen, vehetünk tőlük kicsi pénzért gyakorlókat a 39-esek helyett.
    Inkább a 24-eseket kommendálta volna.

  6. Öszvér, ámbár nem elképzelhetetlen megoldás lenne azt hiszem, hogy amíg itthon nincs megfelelő állapotban a flotta, repórákat vesznek a szomszédoktól avagy az ő segítségüket kérik, ha itthon történik valami. Nagy fiaskó, de majd ráfogják a gazdasági helyzetre.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.