Érdekes és egyben meglepő fordulat állt be az Amerikai Egyesült Államok Légierejének kutató-mentő helikopter beszerzésének céljából indított tenderén, ugyanis a közel 7 milliárd dolláros bevétellel kecsegtető versenyre mindössze egyetlen vállalat nevezett azok közül, melyek megkapták a meghívást és megismerték a tender feltételeit. Az elsőként a Reuters hírügynökség által közhírré tett információ szerint az ajánlatkérést (Request for Proposal, RFP) hónapokkal ezelőtt kézhez kapó EADS North America, Boeing – Bell és Northrop Grumman – AgustaWestland különböző okok miatt úgy döntöttek, hogy inkább nem nyújtanak be ajánlatot, így gyakorlatilag egyetlen gyártó, a Sikorsky maradt versenyben.
A jelenleg általában CRH (Combat Rescue Helicopter) néven emlegetett tenderre nevezők ajánlataikat, melyek értéke nem haladhatja meg a 6,8 milliárd dollárt, 2013. január 3-ig kellene benyújtaniuk, de azt már most tudni lehet, hogy a fent említettek, a Sikorskyn kívül, ezt nem fogják megtenni. Ez már csak azért is érdekes, mert szeptemberben még arról lehetett olvasni, hogy a program iránt erőteljesen érdeklődik minden szóba jöhető cég, és még októberben is azt jósolták a szakértők, hogy a 2009-ben törölt CSAR-X esetében tapasztaltnál is komolyabb verseny várható. Most viszont, mikor már csak kevesebb, mint egy hónap van a pályázatok benyújtásáig, szinte mindenki feladta.
Ed Gulick, a USAF szóvivője egyelőre csak annyit nyilatkozott egy e-mailben, hogy ők „tisztességes, nyílt és átlátható eljárás mellett” kötelezték el magukat, mely „meghatározott, szigorú követelményrendszer szerint zajlik, így garantálva, hogy az adófizetők milliárdjait a legjobb módon költsék el.” Annak érdekében viszont, hogy ezt biztosítani tudják, a győztes kihirdetéséig semmilyen konkrét információt nem adhatnak ki a tenderrel kapcsolatban.

HH-60G Pawe Hawk | Forrás: Wikimédia Commons ,
A Sikorsky legnagyobb riválisa, a Boeing–Bell páros részéről Andrew Lee szóvivő azt nyilatkozta, hogy hosszas tanácskozás után úgy döntöttek: sem a CH-47-est, sem a V-22-est nem indítják, mivel mindkét típus „többszörösen meghaladja” az RFP-ben megadott feltételeket. Egyben elárulta azt is, hogy ez a döntés végleges, az elmúlt két hét során már értesítették róla a légierőt. Az EADS North America részéről James Darcy közölte a nyilvánossággal annak tényét, hogy cége nem kívánt részt venni a tenderen.
A Northrop Grumman – AgustaWestland páros szóvivője, Margaret Mitchell-Jones nyilatkozatában szintén azt hangsúlyozta, hogy csak azt követően határoztak amellett, hogy kiszállnak, miután részletesen áttanulmányozták a követelményeket és meghatározták, hogy képesek lennének-e olyan pályázat benyújtására, ami azoknak megfelel. Azt viszont kiemelte, hogy az elnöki helikopterre kiírt tenderen továbbra is részt kívánnak venni.
Mindeközben a Sikorsky megerősítette, hogy ők nem mondanak le a pályázásról, és január 3-ig benyújtják ajánlatukat a légierőnek. A cég nem mellesleg a Lockheed Martinnal egy csapatot alkotva indul.
Az eredményt leghamarabb 2013 negyedik negyedévében produkáló, máris késésben lévő tenderről megoszlanak a vélemények a tengerentúlon, egyes szakértők szerint ugyanis a jelenlegi pénzügyi helyzetben fennáll a veszélye, hogy nem jut majd elég pénz az esetleges csúszások finanszírozására, amik pedig előre borítékolhatók, főleg úgy, hogy a Sikorskynak nem kell számolnia a konkurenciával. Emellett pedig kérdéses, hogy vajon mik lehettek azok a feltételek, amik fényében az említett nagy múltú, és technológiai szempontból csúcson lévő helikoptergyártók nem neveztek a tenderre?