Érdekes és egyben meglepő fordulat állt be az Amerikai Egyesült Államok Légierejének kutató-mentő helikopter beszerzésének céljából indított tenderén, ugyanis a közel 7 milliárd dolláros bevétellel kecsegtető versenyre mindössze egyetlen vállalat nevezett azok közül, melyek megkapták a meghívást és megismerték a tender feltételeit. Az elsőként a Reuters hírügynökség által közhírré tett információ szerint az ajánlatkérést (Request for Proposal, RFP) hónapokkal ezelőtt kézhez kapó EADS North America, Boeing – Bell és Northrop Grumman – AgustaWestland különböző okok miatt úgy döntöttek, hogy inkább nem nyújtanak be ajánlatot, így gyakorlatilag egyetlen gyártó, a Sikorsky maradt versenyben.
A jelenleg általában CRH (Combat Rescue Helicopter) néven emlegetett tenderre nevezők ajánlataikat, melyek értéke nem haladhatja meg a 6,8 milliárd dollárt, 2013. január 3-ig kellene benyújtaniuk, de azt már most tudni lehet, hogy a fent említettek, a Sikorskyn kívül, ezt nem fogják megtenni. Ez már csak azért is érdekes, mert szeptemberben még arról lehetett olvasni, hogy a program iránt erőteljesen érdeklődik minden szóba jöhető cég, és még októberben is azt jósolták a szakértők, hogy a 2009-ben törölt CSAR-X esetében tapasztaltnál is komolyabb verseny várható. Most viszont, mikor már csak kevesebb, mint egy hónap van a pályázatok benyújtásáig, szinte mindenki feladta.
Ed Gulick, a USAF szóvivője egyelőre csak annyit nyilatkozott egy e-mailben, hogy ők „tisztességes, nyílt és átlátható eljárás mellett” kötelezték el magukat, mely „meghatározott, szigorú követelményrendszer szerint zajlik, így garantálva, hogy az adófizetők milliárdjait a legjobb módon költsék el.” Annak érdekében viszont, hogy ezt biztosítani tudják, a győztes kihirdetéséig semmilyen konkrét információt nem adhatnak ki a tenderrel kapcsolatban.
A Sikorsky legnagyobb riválisa, a Boeing–Bell páros részéről Andrew Lee szóvivő azt nyilatkozta, hogy hosszas tanácskozás után úgy döntöttek: sem a CH-47-est, sem a V-22-est nem indítják, mivel mindkét típus „többszörösen meghaladja” az RFP-ben megadott feltételeket. Egyben elárulta azt is, hogy ez a döntés végleges, az elmúlt két hét során már értesítették róla a légierőt. Az EADS North America részéről James Darcy közölte a nyilvánossággal annak tényét, hogy cége nem kívánt részt venni a tenderen.
A Northrop Grumman – AgustaWestland páros szóvivője, Margaret Mitchell-Jones nyilatkozatában szintén azt hangsúlyozta, hogy csak azt követően határoztak amellett, hogy kiszállnak, miután részletesen áttanulmányozták a követelményeket és meghatározták, hogy képesek lennének-e olyan pályázat benyújtására, ami azoknak megfelel. Azt viszont kiemelte, hogy az elnöki helikopterre kiírt tenderen továbbra is részt kívánnak venni.
Mindeközben a Sikorsky megerősítette, hogy ők nem mondanak le a pályázásról, és január 3-ig benyújtják ajánlatukat a légierőnek. A cég nem mellesleg a Lockheed Martinnal egy csapatot alkotva indul.
Az eredményt leghamarabb 2013 negyedik negyedévében produkáló, máris késésben lévő tenderről megoszlanak a vélemények a tengerentúlon, egyes szakértők szerint ugyanis a jelenlegi pénzügyi helyzetben fennáll a veszélye, hogy nem jut majd elég pénz az esetleges csúszások finanszírozására, amik pedig előre borítékolhatók, főleg úgy, hogy a Sikorskynak nem kell számolnia a konkurenciával. Emellett pedig kérdéses, hogy vajon mik lehettek azok a feltételek, amik fényében az említett nagy múltú, és technológiai szempontból csúcson lévő helikoptergyártók nem neveztek a tenderre?
Jaj, de szép az AW nyilatkozat! :)))
„képesek lennének-e olyan pályázat benyújtására, ami azoknak megfelel.”
Na mi van? A Sikrosky meg képes? Az AugustaWestland által – többször is – lesajnált, elavult , múlt századi konstrukciónak beállított Black Hawkkal???
Vagy csak rájöttek, hogy az arcoskodásaik helyett inkább a kalapsz@r NH90-es és a vérestorkú Merlin hibájinak kijavításával kéne foglalkozni? Mielőtt pl a kandaiak a már meglévő Kormorant-októl (Merlin) megszabadulnak (civil piac/lángvágó/elpasszolás vmi hülyének)?
És ezek akarnak ide AW139M-et? Vigyék a francba azt az RC modellt, de remélem, hogy az Eurocopter, vagy a Sikorsky bedob egy jobb ajánlatot*).
*az amerikaiak a Huey lehetőség visszautasítása után azt reagálták Hendééknek, hogy nem sokára kapnak egy sokkal jobb (kedvezőbb? más?) ajánlatot – hát az AW-nál csak jobb lesz…
Pályázati feltételek:
Apja neve: Igor Ivanovics Szikorszkij… :-DDD
Vajon ki fogja megnyerni a tendert? :)
„“képesek lennének-e olyan pályázat benyújtására, ami azoknak megfelel.”
Na mi van? A Sikrosky meg képes?”
nagy tételben mernék arra fogadni, hogy a kiírás a gyakorlatba átültetve úgy szól, hogy egy továbbfejlesztett Pave Hawk-ot kérünk, köszönjük szépen.
Úgyhogy aki nem gyárt Pave Hawk-ot, az egy kicsit térden van lőve, érted.
amanitin: egy normális tendert alapból úgy kell kiírni, hogy lehetőleg csak egy cég feleljen meg neki a későbbi viták elkerülése végett. Lásd: tankergépek röhejes intézése.
amanitin:
Értem persze. Tudom, hogy alapból a Hawkra lett írva a tender. Csak ismervén az AW nagy pofáját és közben hulladék termékeit (Mangusta, Wildcat kivétel), nem tudtam kihagyni a beszólást.
„Csak ismervén az AW nagy pofáját és közben hulladék termékeit ”
Ismered?? Nocsak akkor hadd halljunk már néhány szaftos részletet.
Az NH-90 csak 32%-ban AW, 62,5%-ban Eurocopter.
http://www.nhindustries.com/site/en/ref/The-Company_53.html
„egy normális tendert alapból úgy kell kiírni, hogy lehetőleg csak egy cég feleljen meg neki”
egy normális tendert alapból úgy kell kiírni, hogy valódi verseny legyen az elnyeréséért, és a kiíró stratégiai érdeke, hogy ne legyen egy beszállítónak előre kiszolgáltatva.
A valóság ezzel szemben az, hogy nem a kiíró entitás stratégiai érdeke érvényesül, hanem az entitást aktuálisan képviselő formációnak a politikai, vagy még aljasabb és rövidtávúbb érdekei.
A Sikorsky esetében valószínűleg arról van szó, hogy a Pave Hawk bevált, és nem akarnak másra átállni. És nem közvetlen korrupció.
Azonban egy kizárólag stratégiai szempontokat figyelembe vevő megrendelő aktívan lépéseket tett volna annak érdekében (ötven évvel ezelőtt), hogy pl egyik rendszerről egy másikra átállni ne okozzon terített betlit.
aerophyl: úgy látom te is belefáradtál már mint Molni. Az Aranysas facebook oldalát is olvasod? Vagy te szerkeszted?
Nem én szerkesztem.
aerophyl:
Csak arra céloztam, hogy pl. mikor a török tenderen a Hawk nyert az AW gépével szemben elég „érdekes stílusban” kezelték a vereséget.
Az NH (német, norvég, ausszi, kiwi hírek) és a Merlin hibáit (Kanada, Portugália) meg úgyis tudod gondolom.
Igen tudom, de cuzámmen lenézni egy gyártót és összes termékét, nem helyes. Minden fejlesztőnél előfordulnak sikeres és kevésbé sikeres típusok, az AW is készít kiváló helikoptereket.
” cuzámmen lenézni egy gyártót és összes termékét, nem helyes”
Ezért írtam, hogy ” (Mangusta, Wildcat kivétel)”, aláírom vannak jó típusaik, de attól még finoman szólva sem rajongok értük…
NH90 sztori norvégban:
Mivel 4 év késés után ezidáig csak egy NH90-es került leszállításra, ezért a norvég védelmi miniszter, Erik Øwre Thorshaug mondott pár szót a helyzetről.
http://www.flightglobal.com/news/articles/norway-ramps-up-pressure-over-nh90-delays-380125/