A szárazföldi haditechnikai eszközök piacán napjaink egyik legnagyobb tendere jelenleg az Amerikai Egyesült Államokban zajlik, célja pedig a hadsereg és a tengerészgyalogság HMMWV-flottájának leváltása. Mint ismeretes, a majdani győztes legalább 50 000 példány leszállítására szerződhet a két haderőnemmel, nem beszélve az esetleges export-megrendelésekről, valamint az egyéb amerikai rendvédelmi szervek járműigényéről. A projekt jelen állás szerint ott tart, hogy a kezdeti hatból kiválasztották azt a három céget, mely 12-14 hónap alatt (vagyis jelen pillanatban már csak 8-10 hónapjuk van hátra) egyenként 22 prototípust szállíthat le, amiket alapos tesztelésnek vetnek majd alá, s ezt követően kerülhet sor a győztes megnevezésére. A JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) névre hallgató program mellett azonban életre hívtak egy másik, lényegesen kisebb megrendelés-állománnyal kecsegtető tendert, mely a Különleges Műveleti Parancsnokság gépjármű-parkját hivatott modernebbre cserélni.
Az Amerikai Egyesült Államok Különleges Műveleti Parancsoksága (SOCOM – Special Operations Command) alá több különleges műveleti egység tartozik, melyeket más-más haderőnemek katonái alkotnak, ám többféle okokból kedvezőbb, ha minden ilyen szervezetet közös parancsnokság irányít, koordinál. Ebből kifolyólag az eszközpark kialakítása is közös alapokon nyugszik, ami érinti a gépjárműveket is. Nyilván nem fog nagy megrökönyödést kelteni senkiben az a tény, hogy a SOCOM egységei (Rangerek, a Hadsereg Zöldsapkásai, a SEALs, valamint a Légierő és a Tengerészgyalogság Különleges Rendeltetésű Erői) az AM General által gyártott HMMWV-t használják, konkrétan a GMV 1.0-át (Ground Mobility Vehicle). Ez a „sima” Humvee alapján létrehozott, némileg módosított jármű több alverzióban van jelen, minden egység saját igényei alapján hajtatott végre változtatásokat, ám a platform közös.
A többi HMMWV-vel egyetemben viszont a GMV 1.0 felett is eljárt az idő, ráadásul ezeket a járműveket fokozott igénybevételnek tették ki, mióta az 1991-es iraki háború óta használják őket. Leváltásukra a SOCOM elindított egy, a JLTV-hez hasonló tendert, melynek célja a GMV 1.1 kiválasztása.
Az első jelentkező maga az AM General, mely a régi, jól bevált Humvee modernizált verziójával pályázik. Ebbe új motor (a dízel-üzemű GEP Optimizer 3200) került, melynek optimálisabb fogyasztása 480 kilométeres hatótávolságot biztosít. A fejlettebb tervezési, modellezési és gyártási technológiáknak, valamint modernebb anyagfelhasználásnak köszönhetően csökkent a jármű üres tömege, ami mellett a hasznos terhelése nőtt. A mindenféle terepviszonyok között alkalmazható Humvee közúton 130 kilométer/órás sebesség elérésére képes, és – a tender egyik alapvető kritériumának megfelelően – szállítható egy CH/MH-47 Chinook teherterében. A benne utazókat megerősített utastér, energiaelnyelő ülések, páncélozás és V-alakú alváz védi, valamint rendelkezésre áll hat, csuklós fegyverrögzítő pont.
Az AM General mellett persze több cég is pályázik a megrendelésre, ami 1300 jármű leszállítását fogja jelenteni. Ipari források szerint indulna a General Dynamics Land Systems a Spectre névre hallgató típussal, az Oshkosh a nemrég bemutatott S-ATV-vel, a Navistar Defense a SOTV-vel (Special Operations Tactical Vehicle), valamint a BAE Systems – Northrop Grumman páros a MAV-L járművel.
A SOCOM egyébként a HMMWV-k mellett több más eszközt is lecserélne, például százas nagyságrendben vásárolnának off-road járműveket mélységi felderítő feladatkörre, ami szintén nagy érdeklődést váltott ki a gyártók körében.
Az összes pályázó kb ugyanúgy néz ki, mint a régi HMMWV egy kis felújítással. Semmi olyan forradalmit nem hoznak, mint amilyen a HMMWV a régi kis jeepekkel szemben. Kicsit könnyebb, kicsit takarékosabb, kicsit jobban véd, de azzal annyi. Mintha csak nagyszervízen menne át a géppark.
Ez szvsz kb olyan mintha azt mondanám egy Block 52-es F-16-ra, hogy semmi extra, kicsit „messzebre lő”, több célra, kevesebbet kel csavarozni… :-)
Janaj
“messzebre lő”, több célra, kevesebbet kel csavarozni… :-)”
Miért, talán nem így van??? :P
joker: mintha azt mondanád, hogy a ferrari meg a lamborgini között az a különbség, hogy az egyik piros, a másik sárga.
flip7: attól függ, mivel tüzel :)
Akkoris csak egy nagy ráncfelvarrásnak tűnik az egész, rohadt drágán. Takarékosabb lesz a motor, nagy dolog, ennyi év alatt el is várható ilyen téren a fejlesztés. Jobban fog védeni az új autó, ami kb természetes követelmény, és a páncélok is fejlődtek. Könnyebb is lesz, de abból a tömegből azért nem nehéz faragni, pl egy újabb, könnyebb páncélzattal vagy könnyebb motorral stb. Terepen valószínűleg nem fog jobban teljesíteni, mert a Humvee-k is már őrület volt, hogy hol képesek elmenni, megbízható lesz az új (vagy nem) de a régi is az volt. Ezentúl jönnek a beépített kütyük meg a ráépített fegyverek, de azt fel lehet tenni ugyanúgy az újra, mint a régire, ha egy Fiat 500-asba nem is férne mind bele.
Oshkosh-os „bogarat” ismerjük már ugye :), az AM-es kocsit még nem, de tényleg HMMWV 2.0 :).
joker:
A HMMWV-nek volt/van egy felújított változata http://www.hmmwvinscale.com/hmmwv_with_is.jpg Szerintem ebből is lehetne egy „könnyebb” változatot csinálni.
Ezzel vajon mi lett? tud valaki valami infót?
Amennyiben ugyanarra a feladatra, vagy nagyon hasonlóra kell az új jármű, akkor logikus hogy megmerítették korsójukat a tervezők, az előző, már kipróbált eszköz forrásában. :)
Persze, más a lehetőség náluk.
Megengedhetik maguknak hogy új járművet rendszeresítenek, nem úgy mint az országok többsége.
Mi tuti, korszerűsítenénk hasonló dilemma esetén.
Igaz nálunk ez nem kérdés, hisz alig van ilyen eszközünk.
Nem tudom, ami van, az a különlegeseknek egyáltalán mire elég.
dudi biztos többet tudna, hisz hozzáértőbb e téren, ott szolgál.
Én azt nem értem, hogy miért akarnak harci feladatokat ellátni egy multifunkci kamionnal. Értem, hogy multifunkci, de nem annyira.
honved
14db van a KMZ-nek azt nem tudom,hogy mire elég ez a mennyiség nekik de használnak Merciket is.