|

Lesz-e katapult az indiai hordozón?

Indiai források szerint az ázsiai állam közel a döntéshez, hogy ellátják-e gőzkatapulttal a hazai fejlesztésű repülőgép-hordozó hajóosztály második tagját, az INS Vishalt.

Az indiai médiában IAC 2 (Indigenous Aircraft Carrier ~ hazai repülőgép-hordozó) jelzéssel illetett egység vízkiszorítását 60 000 tonnára tervezik, és 10-15 év múlva állna szolgálatba. Az bár csak az új hajóosztály második tagja, elképzelhető, hogy testvérétől eltérő kialakítással készül el, és fedélzetén gőzkatapult vagy elektromágneses gyorsítóberendezés segíti a gépeknek elérni a biztonságos felszállósebességet. Az Indiai Haditengerészet vezetése várhatóan 2013 júliusában dönt a kérdésben, míg az már korábban kiderült, hogy nem kap nukleáris meghajtást, hanem 4 db GE LM2500-as gázturbina szolgáltatja majd a szükséges teljesítményt.

Láthatunk-e ilyet indiai hordozó fedélzetéről? ,

Testvérhajója, egyben az osztály névadó hajója, az INS Vikrant (IAC 1) már jóideje építés alatt áll a Kochi hajógyárban (sőt már ideiglenesen vízre is bocsátották), így már eldőlt, hogy fedélzetén nem kerülnek beépítésre a katapultrendszer elemei (ám lehet, hogy utólag átépítésre kerül majd), hanem az INS Vikramadityán is alkalmazott „síugró-sáncos” megoldással segítik a repülőgépek felszállását. Méretileg is hasonló lesz az ex-szovjet hordozóhoz, vízkiszorítását 36 000 tonnára tervezik.

Az Indiai Haditengerészet jelenleg egyetlen hadrendben álló repülőgép-hordozója, az INS Viraat a Vikramaditya szolgálatba állását követő évek valamelyikében nyugdíjba vonul (még nincs eldöntött dátum), India hosszú távon három repülőgép-hordozóval számol, melyekről az orosz MiG-29K/KUB és a HAL Tejas hajófedélzeti változata üzemel majd.

Amennyiben katapulttal látják el az IAC 2-t, akkor közepes méretű vadászbombázók is állomásozhatnak fedélzetén, így az MMRCA tenderen győzelmet arató Dassault Rafale, vagy a US Navy fő típusa, a Boeing F/A-18E/F Super Hornet is szóba került már. Emellett lehetőség nyílna merevszárnyú légtérellenőrző repülőgép üzemeltetésére is, 2009-ben voltak is indiai törekvések 6 darab E-2D Advanced Hawkeye beszerzésére (bár szárazföldi támaszpontról üzemeltették volna megfelelő hajó híján), azonban az amerikai kormányzat megtagadta a típus eladását.

3 hozzászólás “Lesz-e katapult az indiai hordozón?”

  1. Erre azért nem vennék mérget. Mármint, hogy lesz rajta gőzkatapult, bármilyen rendszerű. Egyrészt, mintha a „hagyományos” már most is kiöregedő félben lenne, másrészt, az F-35-höz hasonló repülőgépek elterjedése nem tudom, indokolni fogja e még egyáltalán a beépítését.
    (Gyanítom a készülőben levő amerikai hordozók ugyanúgy rendelkezni fognak vele). 60 ezer tonna az már nem kis ladik lesz. :)

  2. Nem lesz rajta valószínűleg katapult, mivel csak az USA gyárt ilyet. Természetesen más ország is ki tudná fejleszeni, de ez idő, költség és talán „vér is” (mármint veszteségek).. Nem tartom annyira jónak az indiai hajó és repülőgépgyártást, hogy meg tudnák ezt néhány éven belül oldani. Az oroszok szárazföldi katapult protója is az enyészeté, más pedig nincs a világon (kivéve USA).. A régi francia, és brit hordozok is amcsi katapultokat használtak. A De Gaulle is amerikai katapulttal rendelkezik.