|

Orosz tengerészeti vegyes

Rövid hírek a szomáliai kalózokat reggeliző orosz medvék háza tájáról, valamint az információk szerint végre tényleg átadják Indiának az INS Vikramadityát.

Az Orosz Haditengerészetnek jelenleg két köteléke is „garázdálkodik” a világ tengerein: a Csendes-Óceáni Flotta részéről az Udaloy-osztályú Saposnyikov Marshall romboló hajózott ki az Arab-tenger felé az Irkut ellátóhajó és az Alatau vontatóhajó társaságában. A kötelék fő célja egy közös gyakorlat lesz az Indiai Haditengerészettel, de csak úgy mellékesen az orosz acélladikok útközben beugranak Thaiföldre, Dél-Koreába, Dzsibutiba és a Seychelle-szigetekre ápolni kicsit a kapcsolatokat.

A Marsall Saposnyikov a nyílt vizen

Marsal Saposnyikov az Indiai-óceánon | Fotó: naval.com.br ,

A másik kötelék a Fekete-tengerről indult élén a tiszteletet parancsoló Moszkva rakétás cirkálóval, valamint a Szmetlivij rombolóval, a Szaratov és Novocserkaszk partraszálló hajóval. Az útjukat két fázisra bontották, első körben a Földközi-tengeren összegyűlnek az említett hajók, majd csoportba rendeződve november végén átkelnek a Szuezi-csatornán, hogy csatlakozzanak a nemzetközi „kalózvadászathoz” az Ádeni-öbölben. A szomáliai kalózok ennek nyilván „nagyon örülnek”, hiszen köztudott, hogy az orosz tengerészek nem bánnak olyan kesztyűs kézzel velük, mint nyugati kollégáik. A kellemeset a hasznossal összekötve a Szvetlivij útközben részt vett az olaszokkal közös IONEX-2012 gyakorlaton a Jón-tengeren. Az olaszokat ez esetben az Artigliere-osztályú Abvieri és a Maestrale-osztályú Zeffiro fregattok képviselték. A gyakorlat közben olasz motorcsónakok és egy helikopter „megtámadta” az olasz-orosz vegyes köteléket, majd ezután a felek a közös információcserét gyakorolták. Később az orosz romboló és a két olasz fregatt lőgyakorlatot tartott egy vontatott célon, valamint a nap végére még beütemeztek egy kis tengeralattjáró-vadászatot és éjszakai navigációt.

A fekete-tengeri matuzsálem, az 1969-ben hadrendbe állított Kashin-osztályú Svetlivij | Forrás: http://flot.sevastopol.info ,

Ha már szóba kerültek a kalózok, akkor érdemes megemlíteni, hogy az oroszok emelnek kicsit a téten és további tűzerő bevetését fontolgatják a térségben. Még a korábbi orosz védelmi miniszter, Anatolij Szergyukov kezdeményezte, hogy két Il-38 tengerészeti felderítő repülőgép települhessen a Dzsibuti légibázisra, így besegítve a már eleve ott levő három francia kollégának, de a mostani hírek szerint Kamov Ka-27, Ka-29 és Ka-52 Aligátor helikopterek is áthelyeznének a térségbe. A három Kamov közül az utolsó talán a legfontosabb, mivel így az Aligátor képességeit éles tengeri körülmények között is vizsgálhatnák, ami a későbbi Mistral helikopter-hordozókra való integráláskor jó tapasztalatot jelenthet. Mondjuk ezzel minden bizonnyal némileg még várniuk kell majd, mivel az első tengerészeti Aligátort, azaz az Ka-52K-t csak jövőre ígérik.

Kamov Ka-52 pár teljes harci díszben | Forrás: artleo.com ,

Az Indiai Haditengerészetnél lehet, hogy jövő júniusban jön majd a Jézuska és végre megkaphatják az oly régóta várt hordozójukat. Az orosz Egyesült Hajóépítő Vállalat vezérigazgató-helyettese, Szergej Forafonov bejelentette, hogy az említett időpontban tervezik átadni a korábbi Gorskov, most már INS Vikramaditya hordozót. Egyébként már tényleg ideje is lenni átadni, mivel szegély Gorskov Admirális kálváriája már 2008 óta tart, ugyanis az eredeti szerződés szerint ekkor kellett volna leszállítani, de ez utána később többször is módosult, olyannyira, hogy az már kezdte rányomni a bélyegét a diplomáciai kapcsolatokra is. Egyébként beigazolódott a korábbi felvetés, miszerint az indiaiak által a kazánok szigetelésénél jól bevált azbeszt helyett választott anyag okozta azt a galibát, ami miatt szeptemberben tönkrement pár kazán és természetesen az oroszok emiatt nem is hajlandóak kifizetni a 115 millió dolláros késedelmi díjat. Remélhetőleg ezt a határidőt végül sikerül tartani is, főleg annak a tükrében, hogy a Vikramadityára szánt MiG-29K-kra az ázsiai ország már el is kezdte fejleszteni az ún. „BrahMos minit

6 hozzászólás “Orosz tengerészeti vegyes”

  1. Lassan az az érzésem, hogy a nagyhatalmak fogadnak fel gumicsónakos kalóznak látszó személyeket, hogy legyen indok éles hadgyakorlatok finanszírozására:)

    De amúgy poénként – sokkal jobban járnának a szomáliai kalózok, ha a hadvezetés korrupcióra szánt pénzéért (mert hogy van ilyen, arra mérget vehetünk), mű támadásokkal sokkolnák a politikusokat, és a katonákkal vívott mű-harcokkal növelnék a hadrafoghatóságot… (mellesleg hány kalózt is ítéltek el a támadások miatt? – nem is olyan elvetemült az ötlet)

    Vcc félretéve: nem szeretnék annak a Kamov piótának a célkeresztjébe kerülni, akinek talán életében először és utoljára van esélye arra, hogy bebizonyítsa, kiképzése mennyit is ér…

    off. tényleg érdekelne néhány pilóta véleménye, mennyire befolyásolja őket egy bevetésnél az, hogy mondjuk húsz éve max. készültségen, fizikai és szellemi csúcson van a készültség kedvéért, aztán van egy „hátha” szituáció…

    Van valakinek ilyen konkrét infója?