Szingapúri APC is ringbe szállt a Bőrnyakúak kegyeiért

Az Egyesült Államok tengerészgyalogságának eszközparkja három vonalon is megújítás előtt áll, ez nem titok. Ezek egyike a US Marine Corps egyik ambiciózus programja a fegyvernem kétéltű partraszállító harcjárműveinek megújítását célzó EFV (Expeditionary Fighting Vehicle – Expedíciós Harcjármű) program volt, míg anyagi okokból a Bőrnyakúak heves ellenkezése ellenére ki nem „lőtték” – hogy aztán a Amphibious Combat Vehicle program formájában újrainduljon.

General Dynamics EFV ,

A másik, szintén nem problémamentes múlttal rendelkező, de némi kényszerszünet után immáron újból robogó program, a HMMWV utódját kereső JLTV – az Egységes Könnyű Taktikai Jármű (JLTV – Joint Light Tactical Vehicle) program aktuális állapotáról a nyár végén írtunk legutóbb.

Azonban eddig valahogy nem nagyon került szóba azon program, melynek gyümölcseként az előbb említett két méretkategória között lapító járművet várnak a tengerészgyalogosok. A Marine Personnel Carrier programról beszélünk, aminek célja egy páncélozott, nagy mozgékonyságú, úszóképes, felfegyverzett kerekes harctéri személyszállító jármű beszerzése. És ami még nem teljesen biztos, hogy beérik, lévén a Marine Corps illetékesei által tavaly elstartoltatott, top prioritást élvező Amphibious Combat Vehicle-al összekapcsolt MPC program kapcsán vannak olyan vélemények, hogy feladatkörben túlságosan is egyezik az Assault Amphibious Vehicle leváltására hivatott Amphibious Combat Vehicle programmal.

Ilyen közös elem, hogy mindkettőnek tudnia kell úszni. Ugyanakkor míg a prioritást élvező, elődjéhez hasonlóan lánctalpas Amphibious Combat Vehicle a tengerészgyalogosoknak a hajókról a partra történő gyors szállítását, majd ott verekedésük segítését hivatott támogatni, addig a Bőrnyakúak elképzelése szerint a szintén úszóképes MPC gépek is ki tudnának evickélni a partra, ezen képességük messze elmaradna kollégájuktól. A 2 fős személyzeten felül 8-9 tengerészgyalogos fogadására alkalmas szállítójárművek a szárazföldön lennének elemükben, bár a szárazföld belsejében található víztömegeken történő átkelés már nem okozna nekik gondot.

Ami egyelőre biztosnak tűnik, hogy a tengerészgyalogosok ragaszkodnának a lánctalpas és kerekes platformhoz is, illetve, hogy ha a magasabb fokú rugalmassággal jellemzett MPC programot is át akarják verni, akkor nem árt a pénzügyek felől döntők számára nem elrettentő árcédulával előállni. Ennek fényében talán nem annyira meglepő, hogy a 4 versenyben lévő cég közül 3 mindenképpen már kész, külföldi megoldások kisebb-nagyobb módosítgatásával igyekszik begyűjteni az 5-600 gépről szóló megrendelést.

Augusztusban 4 pályázó – Lockheed Martin/Patria, BAE Systems/Iveco, General Dynamics és a SAIC – kapott fejenként 3,5 millió dollárt fejlesztgetésre.

Bizonyos szempontból a mezőnyben mindenképpen a Lockheed Martin választott a legjobban partnert, hiszen a finn Patria-val álltak össze. A Havoc (pusztítás, rombolás) fantázianevet kapott járgány természetesen a finnek igen népszerű és a lengyelek által már élesben is bizonyított csapatszállítójára, az AMV-re alapoz.

Lockheed Martin Havoc, avagy a Patria AMV | Fotó: Lockheed Martin ,

A BAE Systems még 2010-ben állt össze az Iveco-val, hogy az MPC programba az olasz vállalat 8×8-as kerékképletű megoldásával, a SUPERAV-al nevezzenek.

Iveco SUPERAV 8×8 ,

A Lockheed Martin-nal szemben a szintén amerikai SAIC nem európai partnert választott, hanem kissé keletebbre tekintett – választásuk a szingapúri ST Engineering égisze alá tartozó ST Kinetics és az ír Timoney nevével fémjelezett TERREX-re esett. Azon TERREX-re, melynek „vérvonalába” mindemellett a török Otokar is bekapcsolódott, mikor a TERREX korábbi változatát adaptálták a török haderő igényeihez. Igen, ez ugyanaz az Otokar, mely nem is olyan régen saját fejlesztésű APC-vel rukkolt elő Arma név alatt.

AV81 Terrex | Fotó: Singapore Technologies Kinetics ,

A Terrex fizimiskája némiképp a finnek gépének megjelenést idézi. ,

A Terrex-ből 135 darabot rendeltek a szingapúri haderő részére. A kor követelményeinek megfelelően természetesen moduláris járműnek a felderítő, mini UAV-val is ellátott váltiozatát a tavasszal mutatták be. ,

Az MPC program kapcsán szintén érdekelt General Dynamics kapcsán azonban egyelőre nem tisztázott a felállás. Azonban ha meglessük a General Dynamics Land Systems weboldalén a Piranha / LAV vonalat, akkor azt láthatjuk, hogy LAV II és LAV III vonalon is promóznak 1-1 demonstrátort. Az adatlapok tanúsága szerint a LAV II H technológiai demonstrátor esetében áll rendelkezésre alapból propeller.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Elkészült az első belga F-35A

Elkészült az első belga F-35A