|

Hírek a szárazföldi harcjárművek világából

E héten zajlik Párizsban az Eurosatory haditechnikai kiállítás és vásár, melynek keretében a világ szárazföldi harci eszközöket gyártó vállalatainak apraja-nagyja bemutatja portékáit és új fejlesztéseit. A nagy nemzetközi repülőnapokhoz hasonlóan itt is több szerződést írnak alá a haderejüket fejleszteni kívánó nemzetek a cégekkel, és a gyártók között is születnek megállapodások.

Most elsősorban a BAE Systems vállalatra koncentrálunk, ugyanis az ő részükről történtek érdekes események. Először is aláírtak egy licencszerződéssel egybekötött üzleti együttműködési megállapodást az olasz IVECO-val. Erre azért volt szükség, mivel a két vállalat közösen fog pályázni az Egyesült Államok tengerészgyalogságának MPC (Mobile Personnel Carrier) programjára, melynek célja egy páncélozott, nagy mozgékonyságú, úszóképes, felfegyverzett harctéri személyszállító jármű beszerzése. Ez a típus hivatott betölteni az űrt az Expedíciós Harcjármű (EFV – Expeditionary Fighting Vehicle) és az Egységes Könnyű Taktikai Jármű (JLTV – Joint Light Tactical Vehicle) között.

A BAE és az IVECO jelöltje az előbbi által kifejlesztett 8×8-as meghajtású SUPERAV. Ez a gyártó elmondása szerint maximálisan teljesíti a USMC elvárásait, így jó eséllyel pályázik a tenderen. A SUPERAV 7,7 méter hosszú, 2,8 méter széles, 2,3 méter magas, teherbírása 11 tonna. Moduláris felépítésének köszönhetően variálható fegyverzettel és belső rendszerekkel szerelhető fel, és mozgékonyságának köszönhetően nehéz terepen is jól manőverezik.

Iveco SUPERAV 8×8 ,


Deutz 2015TCD motorja maximálisan 100 km/h-s sebességet biztosít számára sima úton. A belső térben 11 személy (vezető, járműparancsnok, lövész, 8 felfegyverzett katona) biztonságos elhelyezésére van lehetőség. A követelményeknek megfelelően felszerelhető plusz védelmi eszközökkel, így növelhető a házi készítésű robbanószerek (IED-k) és normál lövedékek elleni védelme is.

A BAE Systems bemutatta egy másik saját fejlesztésű járművét is, mely a jól ismert CV90 család legújabb tagja. Az Armadillo névre hallható páncélozott szállító jármű az eddigi CV90 változatokon alapszik, csakhogy az alvázat kissé módosították, viszont még így is 80%-ban megegyezik velük, így logisztikailag is nagy az átfedés, ami a jelenlegi alkalmazók számára lehet kecsegtető ajánlat.

BAE Systems CV90 Armadillo (Forrás) ,


A cég globális üzleti igazgatója, Tommy Gustafsson-Rask a következőt nyilatkozta az Armadilloról:
„A közelmúlt konfliktusai világosan megmutatták, hogy a személyzet védelme minden eddiginél nagyobb szerephez jutott – az Armadillo pedig páratlan szintű biztonságot kínál. A fejlesztéseknek köszönhetően létrehozható olyan variáns is, melyre – a torony eltávolítása után – további nyolc tonna plusz védelmi felszerelés helyezhető fel.”

Hasonlóan elődeihez, az Armadillo is moduláris felépítésű, így létrehozható sima szállító, harci, parancsnoki irányító, MEDEVAC, tüzérségi támogató és műszaki mentő változat is. A külső támadások elleni védelem ténylegesen magas szintű, a jármű megfelel a NATO STANAG 4569 Level 5 biztonsági szintnek, tehát ellenáll 10 kg erejű robbanásnak is. A jövőben további fejlesztéseknek vetik majd alá, melyek célja további variánsok létrehozása és a védelmi rendszerek hatékonyságának növelése.

20 hozzászólás “Hírek a szárazföldi harcjárművek világából”

  1. Más !

    A néemtek „Puma” ja vendégszerepelt nállunk a Queensland-i szárazföldi dandárnál. REndkívül üzembiztos volt és a fegyverzetről annak kezelhetőségéről is csak jókat meséltek a skacok de a homokos apró kavicsos terepet azt nagyon nem szereti. Ott kegyetlenül lelassul megsűlyed.

  2. szerintemtem nekünk nem kell másban gondolkodnunk csak patria amv-ben

    Kuruc71

    „Egy harckocsi alváz és mindennek a tetején egy szem 12,7 mm es nehéz gpu.

    Oké hogy klasz a védelme de mire jó ? Max szállításra de harcra nem. ”

    ugyan ez a stryker is csak nem harckocsi az alváz :) mondjuk engem nem zavar h alul fegyverzett(m1126) ez legyen a nagy sátán gondja…

    nézzétek meg a táblázatot érdekes

    http://en.wikipedia.org/wiki/Stryker

  3. Pocok75

    „Hát Kuruc71, én inkább tartom célszerűnek ezeket a nagytűzgyorsaságú gépágyúkat mint a nagy lövegeket! Miért kell a nagy löveg?”

    erre csak azt tudom mondani h egyszer látnod kéne a különbséget a két fegyver (30/12,7)között és itt elsősorban nem a fizikai méretekre kell gondolni(pedig ezek is magáért beszélnek akár a fegyverre akár a lőszerükre gondolok)hanem a pusztítás mértékére amit a két fegyver képvisel mondanom sem kell h akkora a különbség mint egy raptor megy egy mig-21 között

    de ha ez nem győzött meg akkor minden érv a nagyobb kaliber mellett szól kivéve a tűzgyorsaságot(a mi esetünkben 30mm vs 12,7mm a tömeg nem számít mert a harcjármű bőven elbírja mindkettőt)

  4. nem csak a tűzgyorsaság pl a lőszer javadalmazás is.

    szvsz az ideális ha (IFVre persze) van vmi nagy 20-30mm (akár 40mm bár azmár szvsz sok) es istenharagjánk ÉS mellé vmi 5.56-12.7 ami meg szép tűzgyorsasággal rendelkezik.

    élő erő ellen az egyik, „házat szétlőni” :D ellen másik.

  5. A CV-90-esenk van egy 40mm-es Bofors-szal szerelt változtata. Ismerve a komoly motorteljesítményét (kábi mint anno a T-55-ösé) az egy elég jó lövészpáncélos.

    http://www.youtube.com/watch?v=LKdwuOxYRI4

    Apropó Bofors. A minap tűnődtem azon, hogy mi lenne, ha Spartan-ból is lenne az AC-130-ashoz hasonló Gunship? Pl megkapná az upgrade-elt E-2-esek 8 tollú légcsavarját, mint az a kisérleti Hercules és rakni bele egy Spectre-n is használt GAU-12-es öt csövű 25mm-est meg egy 57mm-es Bofors-t átfedésnek a 40mm-es gépágyú és a 105mm tarack közé.
    Kis Spectre, de legalább olyan hatékony.

    Visszatérve a lövészpáncélosokhoz, jelenleg szerintem a svéd CV-9040-es a leghatékonyabb ketyere, főleg ha olyan gerilláktól zsúfolt hadszíntereket veszünk figyelembe, mint amilyenek mostanság adódnak. zsúvolt

  6. Luther

    „Ráadásul ha jól látom nem hagyományos fém lánctalpon halad hanem valamilyen gumi hevederen. (CV-90)”

    gumi heveder :) jó név

    gumírozott lánctalp ez kb annyit tesz h van benne egy fém lánctalp(persze jóval vékonyabb és könnyebb mint egy hagyományos lánctalp) ami adja merevséget és a teherbírást és ezt bevonták gumiréteggel vagy fém hálót gumíroztak mint ahogyan az autóknál ezzel elérték azt h töredék tömeg mellett azonos képességeket nyújt mint egy hagyományos hernyótalp
    csak hát aszfalton könnyen kopik és lehet h ez is úgy jár mint a stryker (a terepre tervezett abroncsok nagyon gyorsan elhasználódtak az aszfalton)