A Boeing a tegnapi nap folyamán rövidke sajtóanyaggal rukkolt elő, melyben emlékezteti a nagyérdeműt, hogy 2012. október 26-val a legifjabb Boeing B-52 Stratofortress bizony 50 éves lett. A szóban vasmadár, a 744. Buff egyébként nem más, mint a Boeing wichitai üzemében elkészült, 61-0040 sorozatszámú példánya a híres/hírhedt típusnak.
A 61-040 a Boeing Wichita-i gyártósorának épülete előtt 1962-ben. | Fotó: Boeing ,
A B-52 11 éves gyártási ciklusának utolsó munkaóráit megtestesítő B-52H változat, a Wichita-ban elkészült 467. gép (Seattle-ben „csak” 277 Stratofortress készült) 1962 júniusában gördült ki a gyártósornak otthont adó csarnokból, majd október 26-i átadását követően az észak-dakotai Minot légibázison állt szolgálatba – ami egyébként manapság is bázisául szolgál. (Azaz, ha valaki épp arra vonatozik az Amtrak Empire Builder-rel, nyugodtan szálljon csak le Minot-ban spotterkedni, hátha elkapja :) Persze ha épp nem Guamon „nyaral” a gép…)
Történetünknek nem ez a gép a főszereplője, hiszen ez az utolsóként átadott, 61-0040 sorozatszámot viselő B-52H. Apropó USAF sorozatszámok, hátha valakinek új infó lesz. Az első 2 számjegy jelöli azt a költségvetési évet, mely által biztosított anyagiakból sor került az adott gép megrendelésére. A további 4 számjegy pedig azt, hogy adott évben hányadik megrendelt gépről van szó. Azaz a 61-0040-es sorozatszám egy, az 1961-es költségvetési év által biztosított pénzügyi keretből a negyvenedikként beszerzet vasmadarat takar, mely történetesen egy B-52, mégpedig a típus utolsóként átadott példánya. | Fotó: U.S. Air Force ,
A legifjabb B-52H itt éppen a guami Andersen légibázis betonján látható – a combos felbontású fotó 2012. május 4-én készült. A Boeing sajtóanyaga szerint ezen sárkányban immáron több mint 21 500 repült óra van. | Fotó: Carlin Leslie, USAF ,
A 2045-ös évszámmal még soha nem találkoztam, én 2030-35-től tudok, mint terv. Amennyire tudom egy gépbe évente ~500 órát tesznek bele. Még, ha 30-35 ezer órát bír a sárkány, akkor bizony 2045-ig ziher, hogy nem húzzák ki.
Az tuti hogy soha a büdös életbe nem fognak még egy olyan gépet csinálni ami csak megközelítene is BUFF élet tartalmát Valamit nagyon jól ősze rakhattak benne ha ilyen jól bírja Volt róla szó hogy lecserélik a hajtóműveket Abból lesz valami? Tud róla valaki valamit Apropó hajtómű Ilyen sok hajtómű van raktáron hogy még tudják potolni azokat amik kikopnak vagy újakat gyártanak hozzájuk? 2040 ig még nagyon sok fog kikopni szerintem
Az tuti hogy soha a büdös életbe nem fognak még egy olyan gépet csinálni ami csak megközelítene is BUFF élet tartalmát
Ez így nem pontos és nem is igaz, legfeljebb katonai gépre, de talán még így sem.
Tudtommal a mai kereskedelmi gépek simán repülnek ennyit és ennél jóval többet is. Egy jó kihasználtságú kereskedelmi gép a nap 50-60%-át is a levegőben töltheti, ez évi 4000 óra feletti repidő. A „D check” 6-7 után esedékes a leginkább leterhelt gépek esetén, amit ~ 30 ezer órát jelent. (Az egyik fapados légitársaság úgy üzemelteti a flottát, hogy zsír új gépeket vesz, az első D checkig repülteti őket, mint állat, aztán szépen eladja őket.)
Aerophyl és/vagy Allesmor mesélt már olyan hajtóműről a civil szférában, ami 30k órát elért úgy, hogy nem szedték le a gépről.
Szóval nekem ebből az jön le, hogy a kereskedelmi gépeknél az óraszámra vetítve semmi különös nincs ekkora élettartamról. Az, hogy a vadászgépeknél nincs erre példa az az igen eltérő igénybevételből adódig. Ellenben katonai szállítógépek és tankerek lehet, hogy repülne ennyit.
Ha 2040 ig marad szolgálatban akkor 80 év körüli lesz a gépek kora ha jól számolok Ez egy ember életkorában is szép kor nem még egy katonai gépében Ez egy olyan rekord lesz amit soha a büdös életben egy típus sem fog megdönteni az tuti számomra
>Tudtommal a mai kereskedelmi gépek simán repülnek ennyit és ennél jóval >többet is.
Így van. Az utasszállító gépekben ez a nagy dolog. Egyébként unalmasak, mert sok van belőlük és ugyanúgy néznek ki és mindig ugyanúgy repülnek. Még a 2010-es kecskeméti repülőnap után olvasgattam a élménybeszámolókat és a csak utasszállító gépeket ismerő/fotózók elámultak a C-17-es repülése láttán. Pedig a C-17 úgy is tud bemutatót repülni mint 2008-ban az amerikai demó csapat gépe. Az olasz C-27 demóról meg nem beszélve.
Jancsiga az 50 évet azért megközelítik páran.
Például ha jól tudom az észak-koreai mig-15-17 és 19-ek is hasonló korúak ,na meg a pár éve kivont albán mig-15ök is hasonló korúak lehetnek. A görög légierőben asszem még repülnek c-47-ek igaz kb 3 db.
Vietnámban is vannak matuzsálemi korú gépek.
De a legközelebbi példa a horvát mig-21-es amiből a legöregebb ugye 72-es gyártmányú tehát idén 40 éves!
Az oroszok Be-12-eseit 1960-tól gyártották tehát azok is elmúltak 50 évesek!
50 év nem teljesen példa nélkül álló de mindenképp tiszteletet parancsoló!
Az koreai J-5/J-6 gépek tudtommal nem annyira régi gyártásúak. Attól, hogy a típus maga régi kína eszméletlen sokáig gyárotta ezeket a kohószökevényket.
A Davis Monthan-ról. A több száz kivont B-52-es alkatrészei az üzemidő végéig elegendőek, ezért is nem cserélték le a hajtóműveket korszerűbb típusra. A naptári üzemidő arrafelé nem nagyon számít.
A weboldal sütiket alkalmaz a jobb használhatóság és a nagyobb felhasználói élmény érdekében a részletes adatkezelési tájékoztatónkban rögzítettek szerint. EngedélyezemNem engedélyezemAdatkezelési tájékoztató
Cookie beállítások
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Ezek keményebbek mint Chuck N. :-)
Persze, hiszen fiatalabbak. XD
És többen is vannak.
Valami Amerika!
Úgy tudom már csak a korszerűsített H típusúak repülnek még 2045-ig. Mi lesz utána…megszűnik a strtégiai bombázó mint típus az USAF eszköztárában?
A 2045-ös évszámmal még soha nem találkoztam, én 2030-35-től tudok, mint terv. Amennyire tudom egy gépbe évente ~500 órát tesznek bele. Még, ha 30-35 ezer órát bír a sárkány, akkor bizony 2045-ig ziher, hogy nem húzzák ki.
A Boeing honlapján láttam az alábbi bejegyzést.
http://www.boeing.com/defense-space/support/maintenance/index.html
Illetve a wikin az alábbit.
http://hu.wikipedia.org/wiki/B%E2%80%9352_Stratofortress
Kifelejtettem a hírből:
A Boeing sajtóanyagban a guamos képhez fűzött info szerint idén májusig a szóban forgó sárkányba legalább 21 500 órát raktak:
„… The aircraft has logged more than 21,500 flight hours.”
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=13&item=2099
Boeing írta most, hogy esetleg 2040 után is bírnák még a vasak, de ezen felül semmi konkrétat.
Az tuti hogy soha a büdös életbe nem fognak még egy olyan gépet csinálni ami csak megközelítene is BUFF élet tartalmát Valamit nagyon jól ősze rakhattak benne ha ilyen jól bírja Volt róla szó hogy lecserélik a hajtóműveket Abból lesz valami? Tud róla valaki valamit Apropó hajtómű Ilyen sok hajtómű van raktáron hogy még tudják potolni azokat amik kikopnak vagy újakat gyártanak hozzájuk? 2040 ig még nagyon sok fog kikopni szerintem
Az tuti hogy soha a büdös életbe nem fognak még egy olyan gépet csinálni ami csak megközelítene is BUFF élet tartalmát
Ez így nem pontos és nem is igaz, legfeljebb katonai gépre, de talán még így sem.
Tudtommal a mai kereskedelmi gépek simán repülnek ennyit és ennél jóval többet is. Egy jó kihasználtságú kereskedelmi gép a nap 50-60%-át is a levegőben töltheti, ez évi 4000 óra feletti repidő. A „D check” 6-7 után esedékes a leginkább leterhelt gépek esetén, amit ~ 30 ezer órát jelent. (Az egyik fapados légitársaság úgy üzemelteti a flottát, hogy zsír új gépeket vesz, az első D checkig repülteti őket, mint állat, aztán szépen eladja őket.)
Aerophyl és/vagy Allesmor mesélt már olyan hajtóműről a civil szférában, ami 30k órát elért úgy, hogy nem szedték le a gépről.
Szóval nekem ebből az jön le, hogy a kereskedelmi gépeknél az óraszámra vetítve semmi különös nincs ekkora élettartamról. Az, hogy a vadászgépeknél nincs erre példa az az igen eltérő igénybevételből adódig. Ellenben katonai szállítógépek és tankerek lehet, hogy repülne ennyit.
Én nepp épen a rep órákra gondoltam Hanem az 50 évre+ még amegyit még rendszerben lesz
Ha 2040 ig marad szolgálatban akkor 80 év körüli lesz a gépek kora ha jól számolok Ez egy ember életkorában is szép kor nem még egy katonai gépében Ez egy olyan rekord lesz amit soha a büdös életben egy típus sem fog megdönteni az tuti számomra
Hajtóműveket honnan szereznek hozzájuk?
>Tudtommal a mai kereskedelmi gépek simán repülnek ennyit és ennél jóval >többet is.
Így van. Az utasszállító gépekben ez a nagy dolog. Egyébként unalmasak, mert sok van belőlük és ugyanúgy néznek ki és mindig ugyanúgy repülnek. Még a 2010-es kecskeméti repülőnap után olvasgattam a élménybeszámolókat és a csak utasszállító gépeket ismerő/fotózók elámultak a C-17-es repülése láttán. Pedig a C-17 úgy is tud bemutatót repülni mint 2008-ban az amerikai demó csapat gépe. Az olasz C-27 demóról meg nem beszélve.
Jancsiga az 50 évet azért megközelítik páran.
Például ha jól tudom az észak-koreai mig-15-17 és 19-ek is hasonló korúak ,na meg a pár éve kivont albán mig-15ök is hasonló korúak lehetnek. A görög légierőben asszem még repülnek c-47-ek igaz kb 3 db.
Vietnámban is vannak matuzsálemi korú gépek.
De a legközelebbi példa a horvát mig-21-es amiből a legöregebb ugye 72-es gyártmányú tehát idén 40 éves!
Az oroszok Be-12-eseit 1960-tól gyártották tehát azok is elmúltak 50 évesek!
50 év nem teljesen példa nélkül álló de mindenképp tiszteletet parancsoló!
„50 év nem teljesen példa nélkül álló de mindenképp tiszteletet parancsoló!”
Na igen. És azért nem sok olyan típus van, amit egy családon belül több generáció is repült, repül :)
http://1.usa.gov/Tggo8q <- ezeknél pl. már a 3. generáció kommandíroz Buffot :)
@Chimera
Az koreai J-5/J-6 gépek tudtommal nem annyira régi gyártásúak. Attól, hogy a típus maga régi kína eszméletlen sokáig gyárotta ezeket a kohószökevényket.
De azoknak nem A-5 vagy A-5q a jelük?
Q-5 a jelük már emlékszem.
A Q-5 az a MiG-19/J-6 erőteljes átszabása, azok valóban picit újabbak. Néha A-5-nek is hívják őket.
Hajtóműveket honnan szereznek hozzájuk?
A Davis Monthan-ról. A több száz kivont B-52-es alkatrészei az üzemidő végéig elegendőek, ezért is nem cserélték le a hajtóműveket korszerűbb típusra. A naptári üzemidő arrafelé nem nagyon számít.
Csak érdekességként, ha már szóba került: Európában csak a kassai repülőmúzeumban látható Nanchang Q-5/A-5 Phantan.
The Nanchang Q-5 (Chinese: 強-5; pinyin: Qiang-5; NATO reporting name: Fantan), also known as the A-5 in its export versions.