Az Egyesült Államok Nemzeti Archívuma a múlt hónap vége felé blogbejegyzés formájában tett közkincsé pár rajzot egy titkosítás alól feloldott adatbázisból. Konkrétan az USAF 1794-es jelölésű egykori projectjéről van szó, mely az 50-es évek második felében zajlott és szuperszonikus sebességgel repesztő, csészealj szerű gépet tűzött ki céljául. Merjük állítani, hogy világszerte akadnak bőven akik szerint ez sikerült is nekik, de mi inkább maradnánk annál, hogy a prototípus közeli állapotig eljutott Project 1794 valóban elbukott.
A 100 000 láb magasságban Mach 3-4 sebességgel tevékenykedni tudó légijármű programjával kapcsolatos érdekes vonatkozás, hogy nem amerikai, hanem kanadai kezdeményezésű – mint ahogy a fenti képen is látszik az Avro Canada a szóban forgó cég. Az 1962-ben becsődölt kanadai nagyvállalatot oldalunkat olvasók egy részének biztosan nem kell bemutatni. A talán leginkább az Avro Arrow program kapcsán beszédtémát adó vállalat az 50-es évek elején kezdett bele mindenféle titkos projectekbe, melyekben az Egyesült Államok hadereje is partner volt. A leginkább a Lockheed Skunks Works-szel összehasonlítható Avro Special Projects Group volt a felelős a Project Y, majd később a Project Y-2 elnevezés alá besorolt fejlesztésekért.
A Project Y-2 „Flat Vertical Take-Off Gyroplane” kapcsán a kanadaiak a Coanda hatásra alapozó VTOL géppel kezdetk el foglalatoskodni, amit elvileg a U.S. Air Force és a U.S. Navy azon felhívására prezentáltak, amiben a két haderőnem vertikálisan felszállni képes, adott terület védelmét ellátni hivatott vadászgépet vizionáltak
Az elérhető információk szerint a U.S. Air Force először 1953-ban szembesült a kanadai programmal, majd nem sokkal később beleegyezett annak támogatásába. Később az Avro saját zsebből 2,5 millió dollárral támogatta a titkos csoportjának ezen vonalas ténykedését. Az USAF részéről 1957-ben további támogatások érkeztek, majd a programot Weapon System 606A megnevezés alatt erős titkosítás alá helyezték.
Az Avro korong alakú elképzelésének különféle modelljeivel elvileg mintegy 1 000 órányi szélcsatona tesztet végeztek el és a Nemzeti Archívum által közzétett egyik képen létható gépelt oldal tanúsága szerint a fejlesztés teljesítmény vonalon sokkal biztatóbb eredményekkel kecsegtet, mint azt korábban, az USAF támogatásának elnyerésekor remélni merték.
Végül az Avro-hoz köthető VTOL fejlesztések, úgymint a Weapon System 606A / Project 1794, vagy az Avrocar 1961 tavaszára különféle problémáik miatt elvesztették az anyagi támogatást.
Az USA Nemezeti Archívumának kapcsolódó blogbejegyzése: http://blogs.archives.gov/ndc/?p=426
Azért kíváncsi lennék honnan jött az ötlet hogy ez egy jó irány lehet. Nehezen hinném el hogy a mozivászonról…
Azért nem lett jó, mert Byrdéknek nem sikerült szerezni egyet az Antarktiszon….
Sosem értettem, hogy mi értelme a körszimmetrikus légijárműnek. Aerodinamikailag kontrollálhatatlan, ahogy a kör alakú hajó is az volt…
Ha már Ufok meg Csészealjak tudtok valamit a High Jump hadműveletről?
De most komolyan kérdem mert valami miszticizmus lebegi be ezt a dolgot és soha nem hallani róla. Igaz egyáltalán a dolog vagy csak valami okos kitalálta? :)
molni
Ötven évvel ezelőtt még az F-16-ra is azt mondták volna,hogy ezzel nem lehet repülni.
Rico…
Bármennyire érdekes, én UFO ügyben szkeptikus vagyok, de Byrdre visszatérve:
A HJ valós hadművelet volt, megtörtént. Célja, eredménye máig (és még sokáig) titkos. Számos elérhető írás van a neten róla, többek közt Byrd naplója is. A német kolóniáról nem írnék többet, mert leharapják a fejem. Ajánlom Neked Harbinson négykötetes munkáját, ha adsz egy ftp elérést, szívesen feltöltöm neked….
Elég egy mail is… összesen 8 mega
Ötven évvel ezelőtt még az F-16-ra is azt mondták volna,hogy ezzel nem lehet repülni.
Tévedés. Azt mondták volna, hogy túl nagy a pilóta lehterhelése ahhoz, hogy segítség nélkül órákig vezesse ÉS kezelje a gép rendszereit.
Egyeseknek tévképzetei vannak arról – valszeg a balfasz dokumfilmek miatt – hogy mit jelent azt, hogy instabil kialakítású gép. Nem azt jelenti, hogy a legkisebb beavatkozásra is irányíthatatlan…
Videókon látni olyat, hogy víszintesen repülő F-16 stabilizátora néha kicsiket mozog. Ilyen apró, de folyamatos korrekciókról van szó instabil kialakítás esetén. Stabilnál meg arról van szó, hogy ilyenekre nincs szükség, az gép aerodinamikája tompítja az ilyen hatásokat.
Van egy olyan sejtésem, hogy a Gee Bee még annyira sem volt irányítható, mint egy FCS nélküli F-16.
http://www.airfields-freeman.com/MA/GeeBee_R-2replica_96.jpg
A németek a 2vh alatt is tervezgettek ilyesmit. Valahogy a csehek is benne voltak.
Terminator…
http://www.youtube.com/watch?v=jlmd0ZsKGvI
Jesszus, Molni, ez az izé repült is?
molni
Mennyire életszerű szerinted egy F-16-ossal légi harcot vívni ha nincs fly-by-vire rendszer?Az oké,hogy elrepkedsz vele egyenesen egy darabig majd jól elfáradsz de az megint más,hogy neked egy manőverező légi harcba kell bocsátkoznod egy olyan géppel amit egyenesen tartani is megerőltető.
Én nem tudom mennyi igaz ezekből az ufóészleléses történetekből, egy része biztos kamu, de én nem vagyok teljesen szkeptikus. Abban biztos vagyok, hogy nem vagyunk egyedül a galaxisban. Gondoljatok csak bele, az űr végtelen (vagy legalábbis hatalmas), mennyi arra az esély, hogy csak mi vagyunk értelmes lények a világegyetemben? Elenyésző!
Dudi…..
Nem vagyok benne biztos, de szerintem az F16-ban nincs az elektronikának alternatívája. Ha kimegy a vezérlés, akkor eject…..
Littlejohn
Most írta molni,hogy lehet vele repkedni csak fárasztó.
Dudi…
Az F16-ban nincs bot. Joystick van… rudazat sincs.
„az űr végtelen (vagy legalábbis hatalmas), mennyi arra az esély, hogy csak mi vagyunk értelmes lények a világegyetemben”
De ugy is gondolkozhatunk, hogy az ido is „vegtelen” tehat mennyire kicsi az esely, hogy pont ezen par ezer ev alatt alakuljon ki egy masik ertelmes civilizacio valahol… ;)
Littlejohn
Most csak aerodinamikailag beszélünk a gépről.
Littlejohn szerint: 2012. október 7. vasárnap @ 18:20
Köszönöm, erre gondoltam. Az (ál-)ismeretterjesztő csatornák most megint ilyen filmekkel vannak tele.
Ami ilyenkor még fel szokott merülni kérdésként: ha az 1960-as években ilyenekkel kísérleteztek, mivel kísérletezhetnek most?
Vagy semmivel mert nincs rá pénz, vagy el sem tudjuk képzelni.
>Köszönöm, erre gondoltam.
Mégsem erre gondoltam. De hasonló film.
Littlejohn:
az az izé a Schneider-kupára készült versenygépnek. A kupát örökre az angolok nyerték meg (zsinórba 3* nyerni, annak alapján csinálták meg a Spitfire-t asszem).
Terminator:
Ahogy a klasszikus szól (függetlenség napja című film):
USA elnöke az 51-es körzetben
– Ezt miből tudták felépíteni úgy, hogy én nem tudtam erről?
UFO-hívő válaszol
– Mit gondol, mire kellett 2000 dolláros WC-ülőke?
Sziasztok!
Nincs meg valakinek a Gyorsan, mint a nyíl c. film véletlenül? Angol nevén The Arrow?
Amúgy az Avro nem a felmerült műszaki problémák miatt veszítette el a támogatását hanem a liberális kormányt egy a John G. Diefenbaker nevével jelzett politikai erő váltotta le. A korábbi kormány rengeteg pénzt fektetett bele a fejlesztésekbe, ilyen volt például az Avro Arrow is amelyről az általam fentebb említett film is szólt. Az új politikai hatalom törölt és azonnal leállítatott minden éppen zajló projektet, mondván, hogy ezek túl költségesek. Ezen programok közé tartozott az Avro Arrow projekt is, mely során a korszak egyik ha talán nem a legmodernebb elfogóvadászát igyekeztek megalkotni.
A gépekkel és fejlesztésekkel kapcsolatban minden dokumentumot és bizonyítékot megsemmisítettek. Később az USA-tól vásárolt ugyanez a kormány egy jóval szerényebb képességű modellt ez volt a CF-101-es. Ezzel a döntéssel be is fejezte politikai pályafutását a Diefenbaker kormány, de sajnos a kanadai hadiparnak évtizedekre kiható károkat okoztak.
forest:
Feltöltöttem ide a torrent fájlját:
http://data.hu/get/5654022/nCorexvid_hunGyorsan_mint_a_nyil.torrent
De ha fent vagy a linkben szereplő oldalon,akkor ott könnyebben meg tudod találni.
Remélem,hogy tudtam segíteni;)
@Unio
Köszi! Már jön is! Amúgy kötelezőnek tekinthető film :) főleg neked Molni!
@dudi:
Az F-16 botkormánya és a kormányfelületek között nincs mechanikus kapcsolat (ha jól rémlik, még mozgatni sem lehet, a pilóta erőmérő cellákat „feszeget”), tehát a vezérlő elektronika (vagy a hidraulika) hibája esetén a gép irányíthatatlan.
Azt, hogy az adott sárkány az aerodinamikai viselkedése alapján mennyire lenne számítógépes segítség nélkül vezethető, nem tudom, de a molni által említett apró, folyamatos korrekciók éppen azért olyan aprók, mert a gépen implementált szabályzókörök reakcióideje töredéke egy emberének.
Könnyen lehet, hogy ha azokat a finom, folyamatos korrekciókat egy pilótának kellene végeznie, valami ilyesmi lenne az eredmény:
http://www.youtube.com/watch?v=faB5bIdksi8
Aki ebben kételkedik, próbáljon meg egy, a hegyére állított ceruzát huzamosabb ideig a tenyerén tartani :)
Persze azt, hogy az F-16 hogy viselkedne, valószínűleg az aerodinamikáján dolgozó mérnökökön kívül senki nem tudja, de például a B-2 esetén igen nagy összegben tudnék fogadni, hogy KELL a számítógépes stabilizáció, a gép formája miatt.
johnibyg szerint:
2012. október 7. vasárnap @ 19:26
Nem pontosan így emlékszem a párbeszédre, de emlékszem:) Illetve: „Azért nem tudott róla Elnök Úr, hogy őszintébben tudja letagadni a létezését.”
A link valamiért nem lett jó, remélem, most működik:
http://www.youtube.com/watch?v=faB5bIdksi8
@Molni
Még így lábjegyzetként megemlíteném, hogy a Diefenbaker kormány által csődbe vitt Avro mérnökei később a NASA-nál, vezető beosztásban járultak hozzá az űrprogram sikeréhez. Ha Diefenbaker nem állítja le az éppen zajló összes kanadai haditechnikai fejlesztést és nem kényszeríti az akkortájt a világ egyik legképzettebb mérnökgárdáját kivándorlásra akkor nagy valószínűséggel sosem lehetett volna az USA haditechnikai programja és űrprogramja olyan sikeres.
forest:
Örülök,hogy tudtam segíteni és szívesen máskor is;).
Én ezt a filmet,kb 4-5 éve láttam talán a tv-ben olyan este tájékába.Eleinte nem érdekelt,de valahogy ottragadtam előtte:). Nekem nagyon tetszett,nehogy valaki azt higgye,hogy ez egy akciófilm:D.Egy korrektül összerakott film egy kis misztikummal megfűszerezve,főleg a vége felé:).
Sajnálatos,hogy tönkretették a kanadai ipart azok a hülye politikusok,de persze azt is tegyük hozzá,hogy a többi cég/konzorcium is örült ennek eggyel kevesebb konkurencia alapon.Érdekes prototípusokat,gépeket készítettek,sajnos ilyen szomorú véget ért az egész cég :S.
„A németek a 2vh alatt is tervezgettek ilyesmit. Valahogy a csehek is benne voltak.”
http://www.youtube.com/watch?v=l50_SIbwoKo
vtata
Pár fokot mozog a bot én úgy tudom.Az írtam molninak,hogy az F-16 ezzel az aerodinamikai kialakítással nem képes repülni fly-by-vire nélkül erre ő azt írta,hogy képes rá csak nagyon fárasztó.
@unio
Valóban kissé túlmisztifikált film, de klasszis a maga formájában. Jómagam is néhány éve láttam először a királyi tévén. Talán pont akkor és pont ugyanakkor mint te is. A film megtekintése után sokáig olvasgattam az Avro és az akkortájt tevékenykedő hadiipari cégek munkásságáról. A történelem később egyébként bebizonyította, hogy Diefenbakerkert a legfelsőbb amerikai vezetés utasítására keresték meg a CIA titkos ügynökei és vették rá a fejlesztések azonnali leállítására. Ezt követően a CIA emberei szinte az összes a titkos fejlesztésekben résztvevő kanadai mérnököt megkeresték és jó fizetéssel valamint a korlátlan fejlesztési lehetőségek reményével az Egyesült Államokba csalták. A kanadai kormány által szembeköpött és megalázott, az akkori kor világelitjébe tartozó mérnökgárdák pedig dalolva települtek át a határ túl oldalára.
Terminator:
én a pénzes részre gondoltam a WC ülőkés résszel.
forest:
Én azt hallottam az Arrow programról, hogy mikor az amcsik látták, hogy a kanadaiak olyan gépet készítenek, ami veri az összes akkori gépüket, akkor keresték meg Diefenbakert a CIA-val…
forest:
Van benne valami,akkor rokonlelkek vagyunk:).
Ezzel csak egyetérteni tudok,én is így tudom az egészet.
Amúgy az is érdekes,hogy a kanadai repülős „folklórban” egy főnixnek tekintik avro arrow-t ha fogalmazhatok így,talán azért is építették meg a modelljét:). Az én szememben is egy gyönyörű gép,bárcsak repülhetne. „A végtelenbe és tovább!”
@dudi
Ha a most létező és repülő F-16 flottát tekintjük, akkor tény, hogy ha a fly-by-wire rendszer elromlik, vezethetetlen, mert a pilóta közvetlenül nem tudja vezérelni a kormányfelületeket (akár az elektromos gázpedál az autókban).
Más kérdés, és molni inkább erre válaszolt, hogy ha lehetséges lenne közvetlenül kormányozni a gépet, akkor egy pilóta képes lenne-e rá.
Úgy gondolom, hogy erre így távolról nem lehet egzakt választ adni, mert bár az aerodinamikai instabilitás nem feltétlenül jelenti azt, hogy a gép a legkisebb kormánymozdulatra is irányíthatatlanná válik, ugyanígy nem helytálló a „lehet vezetni, csak fárasztó” álláspont sem, legalábbis globálisan.
Összességében rengeteg mindentől függ, ez keményen aerodinamika és szabályozástechnika, de mindenképpen gépfüggő, tehát nem lehet kijelenteni, hogy „az aerodinamikailag instabil gépek vezethetőek fly-by-wire nélkül is, csak fárasztó”, ahogy ennek az ellenkezőjét sem.
A korábbi példából kiindulva: némi koncentrációval tudok a kezemen egyensúlyozni egy méteres farudat, de egy ceruzát nem, pedig mindkettő egy instabil rendszer. Egy megfelelő számítógépes rendszernek pedig egyik sem lenne probléma.
„Én azt hallottam az Arrow programról, hogy mikor az amcsik látták, hogy a kanadaiak olyan gépet készítenek, ami veri az összes akkori gépüket, akkor keresték meg Diefenbakert a CIA-val…”
Én meg azt tudom, hogy az Arrow még félkész állapotban sem volt, megoldhatatlan műzsaki problémákkal küzdött, a hajtóművét úgy ahogy volt el kellett volna felejteni, nem volt hozzá megfelelő radar, fegyverezet, az egész projekt életképtelen volt. Nem a „gonosz amerikaiak” bűne volt a bukás. Hasonlóképpen történtek a dolgok az angol TSR.2 esetében is.
@aerophyl
Én úgy tudom, hogy a hajtóművét annyira kellett volna eldobni, hogy a Dassault a program felfüggesztése előtt rendelt pont 300 db-ot tőlük… Mellesleg a hajtóműből van is még 1 létező darab. Ami viszont valóban gondot jelentett a hajtóműnél, az az volt, hogy a tervezetnél nehezebbre sikerült.
A fegyverzet ellentétben valós problémát jelentett mivel az akkori kanadai hadipar nem rendelkezett olyan rakétafegyverzettel amely alkalmas lett volna a hangsebesség feletti indításra. A program a sebességi világrekordra való felkészülés végső stádiumában került leállításra.
A fejlesztés során utólag bizonyítást nyert, hogy az Avro közel 50 000 munkása között szinte az összes nagyhatalom titkosszolgálata képviseltette magát. A CIA többek között ezért is buktatta meg a programot, a programban alkalmazott technológiák és fejlesztések esetleges orosz kézre kerülése komolyan befolyásolta volna a fegyverkezési versenyt. A KGB nyilvánosságra került dokumentumai egyébként bizonyították, hogy az oroszok komoly kémtevékenységet végeztek az Arrow programban.
@aerophyl
http://www.globalaircraft.org/planes/cf-105_avro_arrow.pl
Ajánlom a „CF-105 Avro Arrow Achievements” részt.
Az Arrow egy legenda, a gép lényegében egyetlen fő rendszere sem volt kész vagy tudta azt, ami elvártak tőle. És akkor még az árról nem is esett szó…
Az F-16-nál a baj az, hogy egyesek összkevereik a gép aerodinamikáját azzal, hogy a humán-gép interfész hogyan működik. A kész gép tekintetében valóban jelent korlátokat, de az instabil kialakítás azt jelenti, hogy ha kivennéd a számítógépet, mint interfészt, akkor lehetne repülni a géppel, csak használható harcigépet nem kapnál. A pióta szinte teljes figyelmét lekötné a géppel történő repülés.
Ajánlom a “CF-105 Avro Arrow Achievements” részt.
A forrás enyén szólva vastagbőrős. Tervezett képességeket kezel úgy, mintha megvalósult volna. A felsoroltak nagy része tervezett, soha ki nem próbált és nem teszi mellé, hogy mi volt annak az ára. Valahol csodás, hogy az Arrow legenda még mindig él…
@molni
Az Arrow legendát nagyban táplálja az is, hogy a program vezetői nélkül sem a Gemini sem pedig az Apollo program nem valósulhatott volna meg. A vezető tervezők között olyan személyek jeleskedtek mint Jim Chamberlin (őt gondolom nem kell bemutatnom számodra), Owen Maynard és John Hodge.
A gép főtervezői a Gemini és az Apollo programmal elért sikereik után a McDonnell Douglas és az Grumman Aircraftnál folytatták pályafutásukat.
„Ajánlom a “CF-105 Avro Arrow Achievements” részt.”
Én meg ajánlom, hogy nézz utána néhány régi orosz típusnak. Azok már előbb „tudtak” olyan dolgokat, mint amit a kanadaiak „elsőként” a maguknak tulajdonítottak. Pl. kétforgórészes hajtómű „mindössze” tíz kompresszor fokozattal, a MiG-21-es R-11-esében hat fokozat volt. Oxigén betáplálás újraindításnál? Ugyancsak volt már ilyen a 21-esen. stb.
@aerophyl
Az R-11-est nem 65-ben prezentálták? Az Arrow projekt akkora már rég le volt állítva.
@molni:
Alapvetően pont ezt akartam korábban leírni, az, hogy egy test (pl. repülőgép) aerodinamikailag instabil, nem jelenti azt, hogy automatikusan vezethetetlen számítógépes segítség nélkül, de az ellenkezőjét sem.
Nem tudom, hogy az F-16-os sárkánya ebből a szempontból hogy viselkedik, biztosan végeztek vele ilyen irányú kísérleteket, még az is elképzelhető, hogy valóban vezethető, csak sokkal több figyelmet igényel, ahogy írod.
Általánosságban azonban ezt nem lehet kijelenteni.
A B-2 szinte biztosan vezethetetlen számítógépes segítség nélkül, egyszerűen azért, mert olyan sűrű és finom korrekciók szükségesek már az egyenes repülésben tartásához is, amire egy ember képtelen (gondoljunk csak a gép függőleges tengely körüli stabilitására).
@Aerophyl
R-11 prototípusa az AM-11 55-ben futott először majd 65-ben került sorozatgyártásra R-11 néven:
http://www.bredow-web.de/Triebwerke_und_Flugzeugmotore/Strahltriebwerk_R11_F2S-300/strahltriebwerk_r11_f2s-300.html
Az Iroquis pedig 54-ben:
http://en.wikipedia.org/wiki/Orenda_Iroquois
@aerophyl
Kiemelnék egy fontos részt még a ruszki R-11 vs. Iroquis között:
Maximális teljsítmény utánégetővel R-11 / Iroguis
60,6 kN / 133 kN
Azért valljuk be, hogy a ruszki csoda sehol sem volt.
Az Arrow legendát nagyban táplálja az is, hogy a program vezetői nélkül sem a Gemini sem pedig az Apollo program nem valósulhatott volna meg
Az ilyen erős túlzásokat soha nem szerettem. Ez olyan, mintha az állítanád, hogy ha nincs Jedlik vagy Siemens, akkor soha nem találja fel senki a dinamót… Nehezebben ment volna? Valószínűleg. Lehetetlen? Frászt…
Kiemelnék egy fontos részt még a ruszki R-11 vs. Iroquis között:
Maximális teljsítmény utánégetővel R-11 / Iroguis
60,6 kN / 133 kN
Azért valljuk be, hogy a ruszki csoda sehol sem volt.
Megint az F-15 cikk egy része. Az aboszlút szám lószart sem jelent. A hajtómű tolerő/tömeg arányát és fajlagos fogyasztását illik nézni. Egy sokkal nagyobb hajtómű naház, hogy sokkal nagyobb tolóerőt ad le. Igen, az Iroquis papíron csodás, 5:1 feletti t/w arányt tudott fékpaod, de ez sem volt már annyira egyedi a ’60-as évek legelején…
http://www.jet-engine.net/miltfspec.html
@molni
Akkor fogalmazzunk úgy, hogy nélkülük elveszítették volna az űrprogramok közötti versenyt az oroszokkal szemben.
Csak picit frissítettem emlékeimet. Úgy tűni, hogy a kanadai hajtómű soha nem volt beépítve abba a gépbe, amire szánták ellenben csekkold, hogy milyen hajtóművel repült, az honnan jött és mit tudott. No comment…
Szóval nem az lényeg, hogy mikor futott próbapadon először hanem az, hogy a gépbe téve mit tudott. Fékpadon az F100-PW-100 is elsőre maga volt a csoda. Aztán az F-15 első évtizedét elég rendesen megkeserítette a gyönyörűszép „erő” statisztikai mutatók ellenére.
Szóval megint csak az a helyzet, hogy részinfók totális félreértelmezésével felépítettél magadban egy álomvilágot arról, hogy mennyire előrébb járt a kanadai repiper. Arról persze elfeledkezel, hogy milyen jenki segítséget kaptak a projekt kapcsán… A kanadai Arrow kb. olyan, mint nálunk a trianonozás, mindent jó arra fogni…
Akkor fogalmazzunk úgy, hogy nélkülük elveszítették volna az űrprogramok közötti versenyt az oroszokkal szemben.
Ez sem igaz. A Saturn V paraméterihez hasonló rakéták az szovjetek 20+ év késéssel raktak össze. Pont a szovjet űrpogram volt „egyemberes”. Koroljov halála után gyak. összezuhantak. Az N-1 rakéta minden idők egyik legelfuseráltabb szerkezete volt.
@molni
Az imént az oroszokról volt szó, a ruszkik még a Mig-25 számára tervezett R-15-ös hajtóművel sem tudták ezt az értékel elérni! Azért hoztam fel ezt a típust mert ez súlyban és a fejlesztés időpontjában is közel van az Irequishoz. Az akkor amerikai csúcsnak számító P&W 75 P3-asok melyek nehezebbek is voltak mindössze 104 KN-t teljesítettek! Ebben az időszakban ez a hajtómű volt kategóriájában a legerősebb. Az, hogy néhány év múlva az amcsik is tudtak hasonlót az nem meglepő annak tudatában, hogy az egész Arrow csapat áttelepült az USA-ba.
Nem tudom, én láttam pár dokumentum filmet melyben a NASA jelenlegi és az űrprogramban is résztvevő korábbi mérnökei is megszólaltak. Saját bevallásuk szerint ha az űrverseny során nem éri „véletlen” politikai hátterű baleset az orosz űrprogram több vezetőjét akkor igen nagy valószínűséggel az oroszok nyerték volna a versenyt. Mármint az első űrbe küldött ember tekintetében. A holdraszállás kérdése pedig megjósolhatatlanná vált volna ha a NASA a Szputnyik fellövése után egy újabb kudarcot könyvelt volna el.
Egyébként valóban késett a második generációs Arrow mivel abba szerették volna a fegyverzetet is integrálni. Azonban az amerikai Sparrow II-es rakéták tervezési hibája miatt ez nem valósulhatott meg. Bár később ezen típus fejlesztését átvették a kanadaiak.
????
A NASA-nak számtalan nem sikerült projektre volt a Szuptnyik után, ahogy az oroszoknak is, csak nem mind emberes repüléshez volt köthető. Ha emberest akarsz, akkor csak kettő így fejből. Az egyik Gemini repülést is félbe kellett szakítani egy nagyon komoly műszaki hiba miatt, nemrég volt egy bejegyezés is róla a Puli Space Blogon. Az Apollo-1 az mi volt? Bocs, de nagyon nagy fehér foltokat látok részedről…
Az imént az oroszokról volt szó, a ruszkik még a Mig-25 számára tervezett R-15-ös hajtóművel sem tudták ezt az értékel elérni
Mi az az ez…? Fajlagos mutatókat ember! Ha nem sikerült, akkor kérlek magyarázd már az M3.0+ végsebességet. De tényleg… Melyik részté nem érted annak, hogy az Iroq. hajtómű soha nem volt gépbe építve, de ha tévednék, akkor meg ziher, hogy M2.0 táján sem járt soha és 1000%, hogy nem volt feltérképezve n+1 repülési helyzetben. Tehát fajlagos fogyasztásai adatod sincs, ahogy a szívócsatorna és sebességkarakterisztika is hiányik. Ha majd látod az F-15 cikket, akkor leesik, hogy ezek miért olyan fontosak.
Nem értem, hogy miért kell a hülyeséget erőltetni. Az Arrow konstrukciót még félkésznek hívni is erős túlzás…
Az elért eredmény emlegetésénél pedig van egy fontos dolog amit nem sok helyen említenek meg. Az Arrow a tesztelés során sebességkorlátozással repült. Az Arrow az 1,98 Machos sebességet az amerikai P&W 75-ös hajtóművekkel érte el. Az Arrow program vezetői viszont nem engedték, hogy átlépjék 2 Machos határt mert ekkor már a francia Dassault bejelentette vásárlási szándékát a kanadai fejlesztésű hajtómű iránt. Az Arrow program vezetője viszont félt, hogy a Mach 2-es sebesség átlépése esetén a Dassault megelégszik majd a P&W hajtóművek teljesítményével is és eláll az üzlettől.
@molni
A hajtóművet 7000 órán át tesztelték és egyébként egy B-47esen tesztelték.
B47-esen is tesztelték.
https://sites.google.com/site/canadair50otherproducts/B47lge.jpg
http://spaceistheplace.ca/chamberlinpage.htm
A hajtóművet 7000 órán át tesztelték és egyébként egy B-47esen tesztelték.
Pontosan erről beszélek. Még a szubszonikus tesztekhez is kőkemény jenki segítség kellett…
Soha nem üzemelt a gépbe építve nemhogy szuperszonikus teljesíményen, de még szubszonikusan sem. Pedig a szóvcsatorna tervezésnél kevés nagyobb szívás van a világon. Az F-111 és F-15-nél olyan problémákat okzott, hogy egyes embereket már az idegbaj kerülgetett…
Magyarán szép, szép, de ez szinte NULLA a gyakorlati alkalmazhatóság szempontjából. Egy nagyon hosszú út elején voltak még. Ennyi. Arról sem lehet fogalmunk, hogy mennyire lett volna megbízható és mekkora lett volna az élettartama. Az árát azt azonban sejthetjük. Az Arrow program maga alá temette egymaga a kanadai védelmi költségvetést úgy, hogy fegyverrendszer egyes főelemein el sem kezdtek igazából dolgozni.
Komolyan mondom, hogy nem értelek. Igen, az Arrow egyes részei az élvonalat képviselték, de korántsem volt egyedi. Egy nagyobb F-106 teljesítményével bírt volna kb. Amennyivel nagyobb volt, annyval nagyobb lett volna belső fegyvertér és a harcászati hatósugár. Nagyon túl van misztifikálva az Arrow…
De azért azt ne feledjük, hogy semmi sem történik ok nélkül !
Ha jövő héten „Íti” megjelenik New York felett, simán megeszik a népek , hogy a kanadaik voltak. A terrorista fenyegetés pedig továbbra is fennáll!
„R-11 prototípusa az AM-11 55-ben futott először majd 65-ben került sorozatgyártásra R-11 néven:”
Az R-11-es került az első szériájú MiG-21F gépekbe 1959-től, azaz sorozatgyártásban volt.
Ahogy Molni írta, nem nagy teljesítményű hajtóművet volt nehéz csinálni, hanem jót. Az Arrow-al kapcsolatban olvasd el az AS 2008. febr. számában a 68-72 oldalon megjelent cikket, amely NEM moziflm alapján készült.
@molni
Jó reggelt először is!
A szubszonikus tesztekhez nem volt szükség amerikai segítségre mivel a saját tulajdonukban álló gépet alakították á. A gyakorlatban megjelenő hibákról valóban nem tudhatunk semmit sem, ebben teljességgel igazad van. Viszont az árral kapcsolatban komoly tévedésben vagy, a gép a tervezet költségvetést valóban túllépte azonban még a teljes fejlesztési költségvetés fegyverestől, hajtóműstől mindenestől tekintve elmaradt a hasonló amerikai modellek fejlesztési költségeitől. A korábbi liberális kormány látta, hogy a franciák, németek és egyes amerikai vállalatok komoly érdeklődést mutatnak egyes elemek iránt ezért engedélyezte a költségek további finanszírozását. A program leállítását követően a U.S Air Force, a Dassault és a GE is szerette volna megkaparintani az addig elkészült modelleket és hajtóműveket. A költségek nagymértékű növekedését egyébként az okozta, hogy az amerikaik képtelenek voltak a Sparrow II. rakétarendszert befejezni és szállítani ezért a fejlesztést a kanadaiak vették át.
A maga korában ez a fejlesztés az időtartalmát a rövid időn belül elért színvonalát és eredményeit is tekintve (számos aspektusban) világszínvonalat jelentett. Mint ahogy korábban jómagam említettem, a gép körül számos mítosz kering, ebben szintén igazad van. De ugyanakkor azt is mondtam, hogy ez nagyban annak tudható be, hogy a program vezető mérnökei később történelmi jelentőségű programokban vállaltak vezető szerepet. Ilyen volt az amerikai űrkutatás, a Concorde program, sőt maga szuperszonikus sebességű személyszállítás alapkoncepciója is. De számos mérnökük vezető szerepet töltött be a Boeing, a McDonell, Grumman korszakalkotó fejlesztéseinél is.
Kanada az 50-es években az Avro programban egy olyan mérnökgárdát hozott össze melynek tudása az amerikai hadipar vezető vállalatainál és az amerikai űrkutatásnál tevékenykedőkhöz volt mérhető. Ez a legenda alapja és ez egy megcáfolhatatlan tény. Ezért él még mindig és fog is sokáig az Arrow mítosza.
A szubszonikus tesztekhez nem volt szükség amerikai segítségre mivel a saját tulajdonukban álló gépet alakították á.
Milyen gépet? B-47-re rakták, amit béreltek. Vagy akkor mond meg a típusát vagy mutass képet.
Canadair CL-52
http://www.avroland.ca/al-other-aircraft.html
Abban igaza volt, hogy valóban bérelt típusról volt szó. Késő estig nem leszek ha esetleg folytatnánk a diszkurzust.
A filmet én is láttam, fel is háborodtam. Azóta felnőttem és rájöttem, hogy pöttyet egy oldalú. :-)
Tudtommal a gépet az ölte meg, hogy az amik atom (?) légvédelmi rakétákkal akarták védeni a légteret a ruszkik ellen. Kanadának meg döntenie kellet, hogy a saját vadászával vadássza le a ruszki égi hordát, vagy rakétákkal. De ha a nem Kanada É-i határára építik a rakétákat, akkor az USA-Kanada határra, akkor pedig a rakéták Kanada felett atomoztak volna.
A B-2-nek meg volt valami légcsavaros elődje, amit pont azért kukáztak, mert fbw nélkül nehéz volt vezetni, ellenben véletlenül rájöttek, hogy alig látja a radar. :-)
miért kellene ezzel a géppel kapcsolatban elvonatkoztatni a földönkívüliektől. Ahogy mondani szokás, minden legendának van alapja!
Ha visszaemlékeztek Tróját is legendának tartották.
Senki ne feledje el. Több millió ember látott már furcsa dolgokat az égen és ki tudja mennyi dokumentum van még titkosítva. Említhetnénk akár a Kék Könyv műveletet is. Me azért meglehetne említeni hogy a britteknél az egyik minisztérium hivatalosan is foglalkoztak ezen ügyekkel.
Littlejohn!!!
Mail cimem: [email protected]
És nagyon szépen köszöntem az infót.
Hát én csak annyit tennék hozzá hogy:
avro arrow: ha tényleg jók voltak az adatai akkor csak egy dolog volt a hátérben,GAZDASÁG:KONKURENCIA!!!!
Lehetne róla egy vita estét tartani de minek. Az egészet csak azért k…k szét mert akkor Johni kinek adja el a repcsiket? Piac.
Ufokról meg…
Mivel a világűr elég nagy kár lenne el…i ennyi embere nem gondoljátok?Végül is mért ne lehetnének, mért ne tanulmányozhatnának minket? Mi is ezt csináljuk nem? Mondjuk vannak hülyék akik ezt teljesen kisajátítják és azt gondoljákhogy ők a XY Bolygó nagykövetei :D
A csésze aljakról…
Egy kávét lesz szives kedves Ufo nauta és 2 cukoral :D
Rico…
Megy..
Márpedig a Föld igenis lapos…. Meg üreges…… :) :) :)
@rico
Az Arrow nem kellett a kutyának sem. Túl későn jött. Kettőt találhatsz, hogy miért csak ~350 db F-102 épült és miért kb. ~ˇ1000 db F-102. Akkor már rájöttek, hogy a szovjet interkont bombázóflotta egy vicc, viszont a ICBM ellen meg a hajadra kenheted a vadszágépedet.
http://news.nationalpost.com/2012/09/09/avro-arrow-redesign-pitched-as-alternative-to-f-35-stealth-fighter-jets/
Ha már ennyire Avro Arrow mánia van :D
Molni.
Gondolkozunk reálisan. Ha én egy Atom hatalom első embere lennék Atomot én pl nem vetnék be, nincs értelme főleg ha nyersanyagra mennék. Ha tegyük fel hogy csak arra megyek hogy megtörjem az illető ország had erejét akkor is inkább a hagyományos fegyvereket venném célkeresztbe. Ezek a ballisztikus rakíták csak elrettentésnek jók vagy éppen bemutatni a népnek hogy milyen fasza gyerekek vagyunk :) Nem hiába fejlesztik a hagyományos haderőt.
Kennedy meg a kis szopott gombóc Hruscsov sem merték bevetni a Kuba félle tőűzijáték incidensben. Miközben mindenkinek azt villantoták hogy meg nyomlyuk a Bohóc orrán a piros izét.
Szerintem te se vetnéd be, kivéve ha olyan őrűlt lennél hogy az egész villág ellened legyen.
Lehet szar volt az Arrow de saját fejlesztés. Én pl büszke lennék ha mi Magyarok fejlesztenénk ki egy gépezetett. ( Bár ez csak Állom marad)
Ha csak a ICBM lett voln a trasi középpontjában, mért vettek útána vadászgépeket? Nem olcsóbb ha te termeled a krumplit mint ha vennéd?
Littlejohn
Nagyon szépen köszönteem