Malajzia és Svédország nem először kerül együtt említésre egy hírben: akik régebb óta olvassák a HTKA-t, talán emlékeznek rá, hogy 2010-ben a Saab ajánlatot tett a Maláj Királyi Légierő leendő, 4. generációs, nyugati eredetű vadászbombázójának beszerzésére indított tenderén. Ennek akkor nem titkoltan sok támogatója volt maláj részről is, ami részben a csomag komplexitásának köszönhető, hiszen a svédek a Gripen legújabb, JAS-39NG változata mellé a Saab 340 fedélzetére integrált Erieye légtérellenőrző-rendszert is felkínálták, tehát Malajzia egyben korai előrejelző és repülőgép-fedélzeti légiirányító képességhez is hozzájutna.
Azóta viszont nem sokat hallottunk a két ország ilyen irányú kapcsolatáról, bár a maláj tenderről azért néha érkeztek hírek. Most viszont Kuala Lumpur részéről megszellőztették, hogy az általuk MRCA (Multi-Role Combat Aircraft) néven emlegetett projekt keretében szívesen lízingelnének 18 darab JAS-39 Gripen vadászbombázót, egyelőre nem tisztázott feltételek mellett. Ez már csak azért is érdekes, mert a közelmúltban felröppent, bennfentesek által terjesztett információk szerint a Saab – az orosz Szuhojjal egyetemben – már kiesett az MRCA-ból, aminek megnyeréséért már csak a Dassault, a Boeing és a Eurofighter konzorcium van versenyben. Mindez – állítják a források – a helyi pilóták és műszakiak értékelésének köszönhető, akik egyértelműen az F/A-18E/F Super Hornet mellett tették le voksukat, mögé sorolva a Rafale-t és a Typhoon-t.
Azonban a most nyilatkozó Tan Sri Rodzali Daud, a légierő parancsnoka rácáfolt minderre. Szerinte téves állítás, hogy kiesett volna a Saab és a Szuhoj, sőt, nagyon is versenyben vannak. A katonák általi rangsorolás tényét bár nem cáfolta, némileg árnyalta a képet:
„Nyilvánvaló, hogy a Super Hornetet hozták ki elsőnek ők, akik közül sokan már évek óta repülik az F/A-18D-t, valamint nagyon impozánsnak találják a típus amerikai mivoltát.” – mondta.
„A JAS-39 minden tekintetben megfelel az MRCA követelményrendszerének, ráadásul egy 18 darabos lízing esetén sokkal kedvezőbben jönnénk ki költségek tekintetében, mint ha beszereznénk hasonló mennyiséget a többi típusból. Bevallom, a Gripen egy hajtóműve, viszonylag kis hatótávolsága és fegyverterhelése sokakban ébreszt aggályokat Malajziában, de mégis megfelel számunkra.”
Rodzali elmondása szerint az MRCA-ra egy viszonylag fix keret lett elkülönítve a költségvetésből, amit be kell osztaniuk. A Rafale, Super Hornet vagy Typhoon rendszeresítése esetén ezekből a típusokból csak maximum 12 darabra futná, ráadásul az üzemben tartás is drágább lenne. A Gripen esetében viszont 18 példány lízingelése is lehetséges lenne. Megemlítette Magyarországot és Csehországot, mint a két nemzetet, mely már évek óta él a Gripen lízingelésének lehetőségével, így nemzetközi szinten sem tartaná furcsának senki, ha Malajzia is emellett döntene.
Ezzel együtt nem kívánt megnevezni egyetlen gyártót sem, mely jelenleg előnyt élvezne a többiekkel szemben, mivel a védelmi tárca még nem végzett az ajánlatok kiértékelésével.
Van ott F/A18D, MiG29, Szu30MKM, Hawk.
Logikusabb döntés lenne a Darazsak mellé Super Darazsak. Még több a logisztikai eggyezés, mint a Griff-fel.
Az pedig, hogy a pilóták az SH-t akarják, az hol meglepő? :D
Többnyire mindig ez van. Min repülnél?
Hát Hornet, vagy Flanker…
Kivétel a Sas pilóták – de őket okkal hívják a US:NAVY pilóták egodrivernek…
A típus kavalkádjuk lassan kezd durva lenni. Szerintem a logiszikusok már a hajukat tépik, hogy „bazd meg, már megint új típus, új alkatrészraktár, új logisztikai vonal!”
Az amerikaiakkal vajon nem tudnánk megállapodni lízingben?
Érdekes „eredményhirdetés(ek)”. Van, aki szerint a Saab és a Szuhoj „nem esett ki, sőt nagyon is versenyben van” :)))
Az Erieye + lízing miatt nyilván eljátszadoznak a gondolattal, de sztem fogjuk itt még a fejünket kapkodni.
Szerintem meg Tan Sri Rodzali Daud légierő parancsnok kapott egy vastag borítékot a SAAB-tól, hogy kicsit propagálja az ügyüket;-)
Ha a pilóták szemszögéből nézzük a dolgot+ a realitás szemszögéből,akkor egyértelmű,hogy a Super Hornetet kellene választani. Mi értelme a négy típuson kívül egy ötödiket is rendszerbe állítani? Ahogy arbalest is írta,a logisztikusoknak ez felér egy öngyilkossággal:).
Viszont ha a SAAB szemszögéből nézzük,még egy rendszeresítő,18 gép (+- amit kérnek hozzá malájok,vagy nem),akkor nekik ez megint egy sikeres eladás,megint tovább szárnyal a griffmadár :).
Én amúgy jó kis gépnek tartom a Gripent,de lehet,hogy most nekik tényleg nem kellene oda,bár ezt ők majd eldöntik vagyis a politikusaik :D.
Mellesleg ez a több gépet tartunk rendszerben,és mindegyiknek elenyésző a mennyisége,tipikusan a 60-as 70-es évek indokínai szegény országainak légierőire emlékeztet.Ott volt ez a módi,hogy mindenből kell vagy 10-20db és legyen meg a logisztikai kavalkád+ egy típusnak sincs meg a mély használati tapasztalata stb… Persze ezzel nem akarom leírni Malajziát,mert ők talán pont nem a szegények közé tartoznak,csak nekem azt a kort idézi az ő „viselkedésük”.
Logikus hogy a dontesben Malaj reszrol a logika nem jatszik szerepet. Ha meg akarod nezni a vilag harcigep termeleset lassan eleg Kuala Lumpurba elmenned.
Vajon ha nem a logika akkor mi az ami vezeti a donteshozok alairo draga kezet ?
Baksis !
Szerintem a döntő tényező a tengeri célok elleni képesség,ezért maradhat a versenyben a madár!
Hello, nincs itt semmi meglepő, ahogy Kurucz is mondja. Az elmúlt évtizedekben a következő gép családok megrendeléséről folytatott a maláj fél, rendelés közeli tárgyalásokat:
F-16
Tornado
MiG-29
F-18
Szu-27
Ebbe a felsorolásba a Gripen pont beleillik! :)
Az F-18C/D és az F-18E/F között mekkora lehet a tényleges rendszerazonosság?
Most nem a marketingdumára gondolok. Gondolom kb mint egy 1995-ös és egy 2010-es VW Passat között…
Azt hiszem a super hornet tényleg jó döntés lehet nekik.
Nyilván a mi érdekünk hogy minél több Gripen repkedjen.
Azon agyalok hogy vajon mennyit érhet a gépek számában mutatkozó difi 12-18. Hat darabbal több korszerű gép az mégiscsak érezhetően több. Pláne ha kapnak hozzá Iris-tt és Meteort. Bár biztos hogy a hornethez rendszeresített fegyverzetet aggatnák rá. Chimera által írtak is nagyon megfontolandók az Rb-15 komoly fenyegetés a szomszédok hajóira. Nameg ott van bónuszként a Erieye ami a mérleg nyelve lehet.
Nekünk se lenne teljes őrültség Erieye-t hordozó gépek beszerzése. Hasznos lenne egy egy radarállomás kiesése vagy esetleges fegyveres konfliktus esetére még ha erre minimális is az esély. De az igazi előnye az lenne hogyha a legtöbb Nato misszióra kikergetnénk egy vagy kettő ilyen gépet azzal hosszú időre letudhatnánk a hozzájárulásunkat. Pláne ha a földi csapatok kiküldését is kiválthatjuk vele például Afganisztánban.
Szerintem az egyszerűség kedvéért vegyenek mindegyikből 4-4 db -ot. :)
Persze lehet, hogy valójában az a tervük, hogy minden létező technikát összevásárolnak és majd otthon vegyítik őket, mindenkitől a legjobb dolgokat átvéve.
http://malaysiamilitarypower.blogspot.hu/
Szerintem meg egy „kortárs repülőmúzeumot” akarnak létrehozni, működő technikákkal:P
Az nem lehet, hogy a tegnapi román és a mai maláj fickó között volt valami fejcsere? Valahogy a Super Hornet helyből adná magát (hiszen ugyanolyan lépcső kell hozzá…lásd tegnap :D) minden szempontból, a Gripen pedig a románoknak lenne abszolút ideális hiszen két közeli ország is alkalmazza, ami bővülhet is akár…
Tudom ez már túlzottan ezotériás beütésű, de akkor is…
Ps. Habár inkább a jó öreg korrupcióról lesz itt is szó! :D