Malajzia és Svédország nem először kerül együtt említésre egy hírben: akik régebb óta olvassák a HTKA-t, talán emlékeznek rá, hogy 2010-ben a Saab ajánlatot tett a Maláj Királyi Légierő leendő, 4. generációs, nyugati eredetű vadászbombázójának beszerzésére indított tenderén. Ennek akkor nem titkoltan sok támogatója volt maláj részről is, ami részben a csomag komplexitásának köszönhető, hiszen a svédek a Gripen legújabb, JAS-39NG változata mellé a Saab 340 fedélzetére integrált Erieye légtérellenőrző-rendszert is felkínálták, tehát Malajzia egyben korai előrejelző és repülőgép-fedélzeti légiirányító képességhez is hozzájutna.
Azóta viszont nem sokat hallottunk a két ország ilyen irányú kapcsolatáról, bár a maláj tenderről azért néha érkeztek hírek. Most viszont Kuala Lumpur részéről megszellőztették, hogy az általuk MRCA (Multi-Role Combat Aircraft) néven emlegetett projekt keretében szívesen lízingelnének 18 darab JAS-39 Gripen vadászbombázót, egyelőre nem tisztázott feltételek mellett. Ez már csak azért is érdekes, mert a közelmúltban felröppent, bennfentesek által terjesztett információk szerint a Saab – az orosz Szuhojjal egyetemben – már kiesett az MRCA-ból, aminek megnyeréséért már csak a Dassault, a Boeing és a Eurofighter konzorcium van versenyben. Mindez – állítják a források – a helyi pilóták és műszakiak értékelésének köszönhető, akik egyértelműen az F/A-18E/F Super Hornet mellett tették le voksukat, mögé sorolva a Rafale-t és a Typhoon-t.

Brazília – ha rövid időre is, de – belép a C/D verziójú Gripent üzemeltető nemzetek sorába | Fotó: HTKA.hu – Phoenix ,
Azonban a most nyilatkozó Tan Sri Rodzali Daud, a légierő parancsnoka rácáfolt minderre. Szerinte téves állítás, hogy kiesett volna a Saab és a Szuhoj, sőt, nagyon is versenyben vannak. A katonák általi rangsorolás tényét bár nem cáfolta, némileg árnyalta a képet:
„Nyilvánvaló, hogy a Super Hornetet hozták ki elsőnek ők, akik közül sokan már évek óta repülik az F/A-18D-t, valamint nagyon impozánsnak találják a típus amerikai mivoltát.” – mondta.
„A JAS-39 minden tekintetben megfelel az MRCA követelményrendszerének, ráadásul egy 18 darabos lízing esetén sokkal kedvezőbben jönnénk ki költségek tekintetében, mint ha beszereznénk hasonló mennyiséget a többi típusból. Bevallom, a Gripen egy hajtóműve, viszonylag kis hatótávolsága és fegyverterhelése sokakban ébreszt aggályokat Malajziában, de mégis megfelel számunkra.”
Rodzali elmondása szerint az MRCA-ra egy viszonylag fix keret lett elkülönítve a költségvetésből, amit be kell osztaniuk. A Rafale, Super Hornet vagy Typhoon rendszeresítése esetén ezekből a típusokból csak maximum 12 darabra futná, ráadásul az üzemben tartás is drágább lenne. A Gripen esetében viszont 18 példány lízingelése is lehetséges lenne. Megemlítette Magyarországot és Csehországot, mint a két nemzetet, mely már évek óta él a Gripen lízingelésének lehetőségével, így nemzetközi szinten sem tartaná furcsának senki, ha Malajzia is emellett döntene.
Ezzel együtt nem kívánt megnevezni egyetlen gyártót sem, mely jelenleg előnyt élvezne a többiekkel szemben, mivel a védelmi tárca még nem végzett az ajánlatok kiértékelésével.