|

Szerbia is könnyű támadó/kiképző repülőgépet fejleszt

Úgy tűnik, nagyon népszerűen lettek mostanában a könnyű csapásmérő/kiképző kategóriájú, turbopropelleres repülőgépek Közép-Európában. Idén egyszer már írtunk a szerb Utva repülőgépgyártó vállalat Kobac (Karvaly) névre hallgató, a Lasta 95 alapján létrehozott típusáról, melyről akkor még nem sok minden derült ki, és egyáltalán az is kétséges volt, hogy megvalósul. A batajnicai repülőnapon viszont a nagyközönség számára is megtekinthetővé vált a Kobac mérethű makettje, a gyártó pedig erőteljesen próbálta hirdetni új termékét, melyet elsősorban exportra ajánlanak. A Kobac fejlesztéséből egyébként kivette a részét a Szerb Haditechnikai Intézet is, forgalmazását pedig a Yugoimport szerb haditechnikai kereskedelmi vállalat intézi.

Vojislav Devic, a típus főmérnöke szerint a Kobac „kiválóan megfelel haladó pilótaképzésre, de alkalmas éjjel és nappal, minden időjárási körülmények közötti csapásmérő és felderítő bevetések teljesítésére egyaránt.” Mindezen cél érdekében a gépben turbopropelleres hajtómű dübörög, szárnyvégeire pedig kiegészítő üzemanyag-tartályokat szereltek, amikkel a hatótávolság és a hasznos teher megnövekedett. Az 500 km/h körüli maximális sebesség elérésére képes típus többfunkciós kijelzőket, könnyű katapultüléseket, valamint nyugati szabványnak megfelelő navigációs és kommunikációs rendszereket kap.

Az Utva Kobac mock-up-ja ,

Fegyverzetet öt felfüggesztési ponton (négy a szárnyak, egy pedig a törzs alatt) hordozhat, az arzenált egészen változatosra tervezik: géppuska- és gépágyúkonténerek, valamint irányított és nem irányított rakéták és bombák tartoznak majd bele. Ezek pontos célravezetéséhez elvileg célmegjelölő rendszer is rendelkezésre áll majd, de erről nem árultak el többet.

A mock-up egyébként szakértők szerint egy korai szériájú Lastára hasonlít, amit Pratt & Whitney Canada PT6 erőforrásokkal láttak el. Ezzel szemben a Yugoimport számítógépes grafikáiról egy sokkal potensebb repülőgép köszön vissza, ami az Iraki Légierőnek és a Szerb Légierőnek leszállított, legújabb Lasta 95-ös alapjait tükrözi, újratervezett és megerősített szárnyakkal, illetve négyágú légcsavarral. A típus első repülését 2013 végére vagy 2014 elejére tervezik, a világpiacon tehát egyelőre még nem jelenik meg.

55 hozzászólás “Szerbia is könnyű támadó/kiképző repülőgépet fejleszt”

  1. @molni

    Na igen, az már egy másik dolog. Nemrég olvastam egy busztenderről (asszem a BKV-s volt, ahol a kínai villanybuszokat is futtatták), a végére az jött ki, hogy a magyar buszok nem felelnek meg a követelményeknek. Mondjuk ez egy eléggé összetett probléma, pl. az volt az egyik fő indok a magyar buszok ellen, hogy ezek a buszok nem kipróbáltak még, nincsenek kiforrva, ami azért érdekes, mert a magyar buszgyártók szinte csak a magyar piacra termelnek, de ott meg már x éve buszvásárlási stop van (ugye a Volánbuszoknak megtiltották az új buszok beszerzését), ergo a magyar buszok nem tudnak hol bizonyítani, mivel a nemzetközi normáknak meg nem felelnek meg, ezért külföldre nem lehet exportálni azokat (mondjuk az európai buszpiac amúgyis telített). Meg olyan apróságokon csúsznak el, hogy a légtartályt(?) az utastérbe teszik és nem a tetőre, ami így eléggé foglalja a helyet, meg az ülések alá nem fér be az álló utasok lábfeje, mert le van falazva az a rész (ugye milyen rossz, amikor valakit hátra kéne engedni, de az ember nem tudja hová rakni a lábát). De egyébként ha jól tudom a NABI kimondottan sikeres az amcsiknál, csak ugye ők meg más szabvány és követelmények szerint termelnek.

  2. Sajnos magyar beszerzésekkel kapcsolatban alapvető gondok vannak. Több országban szóba sem jöhet, hogy ne hazai eszközöket vegyenek. Egyik ismerősöm dolgozott kint Svájcban egy gyár beszerzésén. Egy német műszer beszerzésére tett javaslatot. A scrácot azonnal kirúgták. Indok: nem nézte meg, hogy hasonló eszközt gyártanak-e a városban, a tartományban vagy valahol az országban. És gyártottak. Attól függetlenül is azt kellett volna megvennie, hogy drágább.

    És ez még nem is állami cég volt. Nálunk meg a BKV kapásból kizárja a hazai buszokat. Nem kipróbált? Próbálják ki. Am meg szaladgált korábban teszt jelleggel pár új Békéscsabán gyártott Ikarus a BKV-nál.

  3. A kommentből nekem az jön le, hogy nem azért, mert nem hazait javasolt. Azért, mert nem nézte meg az alternatívát. Persze ezt mindenki úgy kommentálja és ferdíti, ahol neki tetszik. Ha meg azért, mert mindenképpen hazait, akkor újabb jele annak, hogy terjed a hülyeség, már Svájcban is.

  4. A fentebb megszólalók kommentjben van némi hiba:
    1.) A BKV tesztelte a magyar gyártású buszokat és elégedett is volt velük, lásd: http://index.hu/belfold/budapest/kateg/nagybuszteszt/
    2.) Futnak magyar buszok több magyar városban is, a legújabb fejlesztéseket egyébként Győrben lehet mindig látni:
    http://www.youtube.com/watch?v=SJ5omptoy_o
    http://www.youtube.com/watch?v=YbQCupKnViw&feature=relmfu
    3.) Értékesítettek már több hazai távolsági volánnak is pl.:
    http://www.youtube.com/watch?v=9IxGDkpgj_I&feature=related

  5. GrGLy:
    Ez így van. Plusz ott van még az is, hogy a magyar buszgyártókat (NABI/Molitus kivétel) nem lehet már néha komolyan venni.
    Nem is oly’ rég belinkeltek egy blogra, egy TV riportot, melyben a buszgyártók által létrehozott klaszter elnöke olyan baromságokat mondott (évtízedes tapasztalattal rendelkező mérnők), hogy sírtam.
    Ráadásként az egész arra ment ki, hogy a BKK/VT a hibás Budapesten, mert a pénzéért azt várja el, amit kér és nem azt, amit a hazai cégek le szeretnének tolni a torkukon.
    Meg persze durva anyukáját a bankoknak, hogy nem kockáztatnak a magyar buszokkal – ha ne adj Isten, csődbe megy a megrendelő és a buszokat viszi a bank, akkor a Mercit pl eltudja adni bárhol, az ismeretlen ARC-Ikarust sehol.
    Hovatovább a elmúlt években túl magason hordták az orrukat.
    Mikor jöttek az új modellek (Credo Citadell/ARC-Ikarus v187-v134) akkor sokan (szakemberek/nem szakemberek) mondták, hogy ezt és ezt változtatni kéne, már csak a józan ész szerint is.
    Erre volt a válasz:
    „nem gyártotok napi szinten buszt!”, „És?”, „Jóvanna”
    Lett említve, hogy durva, hogy a zsír új buszok beáznak. Erre a válasz zseniálisan? Hogy a BKV Volvo-i is! B+….
    Elmentek abban az irányba, amit a 2000-2010 közti idő kellemes, volántenderes időszaka adott, hogy tökmindegy milyen sz@r, de a tender lezsírozva, a volán ezt kapja, mert ez van (ha meg nem tetszik, akkor „apofádatbefogod”). A hazai cégek szinte a legtöbb kategóriát behúzták a tendereken. Csak abban nem nyertek, amiben nem volt típusuk (lásd Volánbusz Volvo csuklósai). Aztán most nincs tender két éve, saját maguknak kéne felmutatni valamit. A BKV 2004-es beszerzésű Volvo-inál nem jobb, de drága buszokkal próbálkoznak, illetve kiskerekű buszokkal. A nem lehet exportálniuk dolog mögött részben a „van hazai tender, jó az” mentalitást is érzem.
    A megboldogult fehérvári Alfabusz is próbált (Svájc, ruszkik, Románia). A Molitus most is tud, pedig várhatna a BKV várbusz pályázatára, de az késik/lefújják/stb és akkor nem lesz kaja a munkások asztalán. A NABI más tészta. Ők az USA egyik legnagyobb buszgyártója ugye, bár ott is vannak gazdasági nehézségek – ezért kellett 1 évre talán bezárni a kaposvári Compobus gyártósort.
    Az ARC-Ikarus nagyra volt azzal, hogy „lízingelik” Széles Gábortól az Ikarus nevet és akkor majd ezzel mennek a régi piacokra. Aha, csak a ruszkiknál védő vám van és egy rakás saját gyár, akik néha még jobbat is összeraknak.

  6. forest:
    Az, hogy a BKV mit kritizált, azt igazából csak az ARC-Ikarus és NABI buszoknál tudjuk. A Kravtex a hivatalos záró anyagot nem engedte közeszemlére (miért is?).
    Meg ahogy akkor anno hallottam, megvoltak elégedve, hogy olyan jó a két magyar csuklós, mint a Volvo 7700A. Csak könyörgöm, az egy 2000-es tervezés, 2004-es beszerzés és ma már nem gyártják (sőt a konkrét utódát se talán), míg az a két magyar csuklós kocsi 2010-ben készült.
    Ami az adott korában talán oké lett volna azok a Debrecenben futó Alfa Cívis 12-esek, amik a Volvo 7700 nettó licensz verziói. Csak hogy a pár hetes buszokon röhögtek a debreceniek, mert szétestek, darabok estek le róluk egy kátyú után, stb.
    Míg a lengyelektől vett csuklós testvére a Cívis 18, ami az eredeti Volvo 7700A B9LA, azzal semmi baj nem volt.

  7. @Hans

    Hát érdekesnek tűnik amit mondasz, én úgy tudom, hogy a Credo buszok lényegesen alacsonyabb üzemeltetési költségekkel bírnak mint a Mercedes vagy Volvo buszok, ezeket a jelenlegi üzemeltetők nyilatkozták mi több még további megrendeléseket is adtak a Credonak. A BKK kizárásának okai pedig azért is érdekesek lennének mert a nagy buszteszt idején és azt megelőzően illetve azóta is több tucat tapasztalt BKV buszsöffőr tesztelte és mindenki maximálisan meg volt elégedve inkluzíve az utazóközönség (jómagam is ide tartozom). Egy pályázatot pedig mint öreg rókák már tudjuk, hogy úgy lehet kiírni, hogy csak 1 típus feleljen meg a követelményeknek.

  8. Megtaláltam a cikket: http://omnibusz.blog.hu/2012/08/31/az_orangeways-nek_sem_kell_a_magyar_busz

    Pár dologra rosszul emlékeztem, azért elnézést.

    @forest

    A Credot mondjuk nem tudom mennyire sikeres, de egyébként a Gemenc volán is használja távolsági járatokhoz. De az új magyar buszok, eleve az új buszok száma is elenyésző, 2012 első felében mindössze 29 új buszt helyeztek forgalomba, ami – hogy ne nyugati példát hozzak – a fele akkora exszovjet észtek 82 buszához képest szinte semmi.

    Mondjuk eleve az egész egy ördögi kör: nem vesznek buszt, ezért a gyárnak nincs pénze fejleszteni, amiért elavultak a termékei, amiért nem vesznek tőle buszt… és kaputt. Csak olyan cégek tudnak megélni, akik más ágazatban is termelnek, pl. a Rábának ott a virágzó futóműrészleg (mondjuk a buszgyártás nem is a főprofiluk). Meg ugye ezek viszonylag kis gyárak, mennyi idő alatt tudnának legyártani 200+ buszt? 5-10 év? Az üzemeltetők sajnos nem ilyen nagy távlatokban gondolkodnak, pl. az Orangeways is többek között ezért választotta az ukrán buszokat, mert hamar jönnének.

    Cinikusan gondolkodva a magyar buszgyártóknak a BKV egész gépparkjának lecserélésre kiírt tenderen lehet esélye (ha egyáltalán lesz ilyen valaha), mert oda úgyis valami olyan elb*szott koncepciót fognak kitalálni a fejesek, hogy miután kihullott az utolsó Ikarus is, akkor 20 évig lízingelnek az osztrákoktól buszt, addig meg lesz ideje a magyar cégeknek legyártani a saját buszaikat, amik addigra már persze elavultak lesznek. Közben jobbra-balra mennek el a milliárdok.

  9. @GrGly

    A Credo éppen hogy fejlesztett még a válságos időkben is, nemrég mutattak be újabb 2 fejlesztést. A sikerességét több száz sikeresen eladott busz bizonyítja, a minőségről annyit, hogy alapjában véve a legújabb Iveco, Allison stb. technológiákat alkalmazzák buszaikban. Ebből kiindulva nem tudom, hogy mit tartasz elavultnak. Az egyéni igényeket pedig pont egy kisebb gyár tudja tökéletesen kielégíteni. Mert Credonak a 10 db busz is tétel míg a Mercedes meg szarik a fejedre ekkora tételnél. Erről is szólt a fáma a nagy buszteszt idején. Mindegyik magyar résztvevő vállalta volna a BKV igényeihez igazított egyedi széria gyártását. Az pedig, hogy vannak a típusnak gyerekbetegségei természetes dolog, de ezért van a garancia és a megfelelő szerződés. Jó poén volt bedobni azt is, hogy Debrecenben szétestek a buszok, ajánlanám figyelmedbe a néhány éve beszerzett buszokkal való utazást a BKV-nál.

  10. Nekem egy rokonom dolgozott az ARC-Ikarus-nál és hát MAN alvázasok voltak a buszok knorr bremse fékekkel és társai, szóval nem éppen egy szar kategória. Ráadásul olcsóbb is volt mint a nyugati vetélytársak. A NABI szint úgy full modern busz. Nem értem ezt a „magyar busz=szar” dolgot. A beszűkült lehetőségeikhez mérten a maximumot hozzák szerintem…

    http://www.autorad.hu/magyar.htm
    http://www.autorad.hu/134_01.pdf
    http://www.nabi.hu/oldal/NABI_Sirius_tipuscsalad

  11. @forest

    A Credo egyébként nem gyárt külföldre is? Én amikor először megláttam, azt hittem hogy valami lengyel busz (szokatlan volt a sok Ikarus között :D).
    Értem mit akarsz mondani, kisebb üzem valóban tényleg könnyebben tud alkalmazkodni a megrendelői igényekhez, de valamiért mégsem veszik a magyar buszokat, nem hogy a BKV-nál, hanem a magántársaságoknál sem, ahol azért nem a boríték vastagsága szokott dönteni. És gyanítom emögött nem egy „tegyük tönkre a magyar buszipart”-összeesküvés áll :D

    ajánlanám figyelmedbe a néhány éve beszerzett buszokkal való utazást a BKV-nál.

    Hát igen, ami bekerül a BKV-hoz, az már nem lesz soha olyan, mint régen :D Mondjuk én a BKV-nak el sem adnék addig buszt, amíg nem csinálnak egy normális hátteret a karbantartásnak a mostani helyett, mert ugye majd náluk elkezdenek szétesni fél év után az új buszok, és mindenki a gyártót fogja szidni, hogy szart gyárt, ami nem éppen ideális kiugrási lehetőség egy kis magyar cégnek a hazai piacról.

    @fip7

    Egy Ladára is rakhatok fel Brembo féket, attól még ugyanúgy Lada marad. Hiába használják egy buszban a legkorszerűbb alkatrészeket, ha átgondolatlan a koncepció, pl.: „Az „A” és „B” tengelyek mögötti légtartályok elhelyezése nem megfelel, mivel a kerekek a hólevet egyből a légtartályokra csapják fel, így az elfagyás veszélye fennáll.” Ez azt jelenti, hogy azok a bizonyos légtartályok, amik a fékezéshez, a rugózáshoz, és az ajtóműködtetéshez tárolják a levegőt az ülések alá kerültek elhelyezésre, ennek következtében az ülések csak fellépéssel megközelíthetőek, és ez a fellépést kikényszerítő dobogó bizony szűkíti az utasfolyosót is, mivel ha nem lenne, az ülések alá elférne az álló utasok lábfeje, mögöttük pedig el lehetne mennie a leszálló, vagy az éppen felszálló utasoknak.”
    A tervezésnél nehogy már ne jusson eszébe egy mérnöknek sem, hogy ez így nem lesz jó. Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy ótvar szarok a magyar buszok, de ezek az apróságok nagyon sokat számítanak. Sőt, összehasonlítva a régebbi Ikarus E95-öt és a Mercedes O350-et (volt mindkettőhöz szerencsém sok száz kilométeres ingázásnál ugyanazon az úton, illetve mindkettőt kb. azonos időben kezdték el gyártani) az Ikarus sokkal jobb volt, mert egyszerűen a 190 centimmel kényelmesebben elfértem az ülésekben, illetve a cecei úton a Mercedes majd’ szétesett, míg az Ikarus nem rázta szét annyira a csontjainkat (és addigra az Ikarusban már fényévekkel több km volt, mivel a Mercedest pont az Ikarus leváltására vették).

    A NABI pedig – ahogy fentebb már írtam – más tészta, mivel az nem a magyar piacról él meg, hanem az észak-amerikaiból. Egyébként a Sirius az magyar design, vagy az egy másik busz volt?

  12. forest:
    „Credo buszok lényegesen alacsonyabb üzemeltetési költségekkel bírnak mint a Mercedes vagy Volvo buszok”
    Ez így is van a kiskerekűek esetében, amik egy kisebb város/megyeszékhely közlekedésére tökéletesek (főleg a ráncfelvart verzió).
    Ami a BKK buszüzemeltetési koncepciót illeti:
    Oké, hogy az utasok el vannak tőlük ragadtatva (de ne felejtsd el, az utasok 80%-a csak a 200-as és 400-as Ikarusokat ismeri!).
    Az, hogy a sofőrök dícsérték az is egy dolog, viszont a buszokat a VT banki hitel formájában szerzi be! A bank meg olyan buszra nem fog pénzt adni, ami máshol ismeretlen és eladhatatlan.

    „A sikerességét több száz sikeresen eladott busz bizonyítja”
    Igen. Eladtak 900 kiskerekűt. De, akkor, amikor szinte minden volántender nettó rájuk lett írva? Vagy már le voltak zsírozva?

    „Az egyéni igényeket pedig pont egy kisebb gyár tudja tökéletesen kielégíteni. Mert Credonak a 10 db busz is tétel míg a Mercedes meg szarik a fejedre ekkora tételnél.”
    Ez nagyon nem igaz! Sőt! Ha kell a Merci, vagy a Solaris ha kell magát, Isten-t is odaadja a busszal. A Credo meg éveken át úgy állt a dolgokhoz, hogy itt van, ez van ezt kapod és kész!

    „Mindegyik magyar résztvevő vállalta volna a BKV igényeihez igazított egyedi széria gyártását”
    Mint kiderűlt, ez csak duma volt részükről, de nem volt igaz! Javaslom az omnibusz blog-on való részletes leírást! Maga a BKV is megmondta, hogy ebben-abban kilógott a lóláb!

    „Jó poén volt bedobni azt is, hogy Debrecenben szétestek a buszok, ajánlanám figyelmedbe a néhány éve beszerzett buszokkal való utazást a BKV-nál.”
    Javaslom ennek is nézz utána. Szegény Cívis 12-esek első napokban is elkezdtek potyogni – volt egy szöveg is róla, hogy oké van 100 busz, de az ezekről lehulló darabokból már lesz egy 101. is, a garis javítások okozták részben az Alfa vesztét! Másrészt a BKV használt buszai nem 1-2 hetesek, hanem majd 10 évesek!!!!
    http://omnibusz.blog.hu/2010/07/01/cikisbusz_projekt

    fip7
    „Nem értem ezt a “magyar busz=szar” dolgot”
    Nem arról van szó, hogy szar! Csak 1, a gyártók magasról sz@rnak a piaci igényekre, 2 az Ikarus-ARC nem MAN alvázas lévén önhordó karosszériás és Cummins motoros. MAN motoros Ikarus utóljára a 412-es volt, de az sem alvázas konstrukció! A NABI Sirius viszont alvázas! MAN alvázas és motoros! Talán a legeslegjobb magyar busz!!!
    Kitűnő termék, mely agyba főbe veri a kissé beképzelt Kravtex Credo-it…
    Ami hátránya, az az, hogy LE busz nem pedig full alacsonypadlós és így nehéz eladni.

    GrGLy:
    A Sirius is és az összes US NABI busz is magyar design! Tóth János rajzolta a desgin-t! Volt szerencsém vele egyszer beszélgetni a NABI budapesti üzemében, közvetlen és nagyon rendes fickó!
    http://omnibusz.blog.hu/2012/05/08/a_jo_nabi_busz_szep_utascsalogato_egyedi_gazdasagos_es_olcso_interju_toth_janossal

  13. Hans

    Köszönöm a helyesbítést.

    Amúgy én a magyar busziparban bőven látok még fantáziát, más nem nemzetgazdasági szempontból nagyon fontos az, hogy itthon marad a pénz és itt teremtődik munkahely! Ha kétszer annyiba kerülne egy magyar busz(de nem kerül) mint egy nyugati, akkor is „gazdasági rendszerben” gondolkodva a magyar jobban megéri, csak hozza a nyugatihoz hasonló minőséget.

  14. A legtöbb osztrák tartományban is előírás, hogy ha van a környéken gyártója a beszerzendő terméknek, akkor azt csak alapos indoklás után lehet mellőzni. Lehet erre mondai sokmindent, de a tények a labancokat igazolják! Ezt a kinti adóhivatal ellenőrzi.

  15. Kicsit magam ellen beszélek, de ettől az egyedi , magunkra szabásos dologtól mindig agybajt szoktam kapni! Nekünk az nem jó állt ami a németnek a franciának, az osztráknak jó! Nekünk külön kell szabatni mindig a gatyát! Azért ez vicc! Mert ha azt kérnénk, hogy erősített alvázat , mert nálunk nincsenek utak, akkor megértem! De ilyet még nem hallottam!

  16. A másik ami miatt még busz ügyben mérgelődni szoktam, ez az alacsonypadlózás! Természetesen kell! De ennyire túllihegni! Tudom, hogy nagypapák, és nagymamák is használják. De vicc, hogy majd betojik mindenki, nehogy két lépcsőt fel kelljen lépni valahová, este meg orrba szájba reklámozzák a mozogjmagyar című történeteket! Én még nem hallottam amúgy senkitől, hogy mérgelődött volna egy lépcsőfokért, ha amúgy a szolgáltatás igényes! Érdekes! Londonban sem mozgólépcsó jár fel a buszok tetejére! Márpedig a nép nagy része ott utazik!

  17. A másik ami miatt még busz ügyben mérgelődni szoktam, ez az alacsonypadlózás! Természetesen kell! De ennyire túllihegni! Tudom, hogy nagypapák, és nagymamák is használják. De vicc, hogy majd betojik mindenki, nehogy két lépcsőt fel kelljen lépni valahová, este meg orrba szájba reklámozzák a mozogjmagyar című történeteket!

    Babakocsik, utazótáskák. Azért ezekkel felszerelve az ember igencsak értékelni tudja az alacsony padlót.

  18. @nani1980

    Kerülj csak tolószékbe és akkor értékeld át ezt. Szerencsételneket amúgy is szopatja az élet, akkor legalább a közlekedés ne. Ma pedig az emberek mindenova mennek, mert ezt szülte a civilizáció. A kerekesszékes nem liheg, NEM TUD lépcsőzni. Tudod, ők is emberek, mint te vagy én.

  19. Az utazótáska szerintem nem az a kategória! Régen rossz ha a busz két lépcsóje hátráltat egy utazótáskást! Ennyi erővel járjunk aknába személykocsival , hogy egy szintbe kerüljön a csomagtartó az aszfalttal!
    Vicc! A babakocsihoz, pedig állt igy is úgy is segítség kell! És az még az elég rossz morállal rendelkező Magyarországon is akad! Nem azt mondom, hogy nem kell, de ennyire erőltetni!

  20. Nem tudtam, hogy te is ember vagy Molnibalage! Népszerűnek tűnő , és hatásvadász a hozzászólásod a tolószékesekkel! De ajánlom neked, hogy menj ki pl Bécsbe, és nézd meg ott , hogy oldják meg a tolószékesek problémáját! Attól, hogy népszerű sajnálni őket, nem kell a hozzájuk tervezni mindent! Ha szükségük van segítségre, a megfelelő hozzáállással, és persze technikával kell segíteni nekik! De nem egy egész buszt nekik építeni! Mert te most ezt mondtad! A kinti buszok zömén, középen van a legalacsonyabb rész. Ha jön egy tolószékes, megnyom egy csengőt, (kint is bent is) a sofőr kiszáll, kihúz egy rámpát, sokszor elég meredeket, és szépen feltolja. Igaz, idehaza nem buszoztam sokat, de nem tudok itt vas megyében hasonló megoldásról!

    De ettől még nem kívánom neked a tolószéket!

  21. Mondjuk alacsony padlós megoldás helyett a rámpás megoldás is létezik. (láttam már) Ha kerekesszékest kell segíteni leengedik a rámpát és kész, de így a busz nem olyan alacsony, mint a legtöbb alacsony padlós. (Lényegében egy kis lépcsőnyit kell lépni) Ez a magyar utakat figyelembe véve nem hátrány, az ARC alacsony padlósa Pécsen volt „teszten” amikor a dombon fölfelé+magyar kátyú lekapott valami fontos alkatrészt az aljáról. (Már nem emlékszem mi volt az)

  22. Szerintem az alacsony padló ma már inkább elvárás kéne hogy legyen, mint hogy erőltetni kéne a gyártókat, végre gyártsanak azt. Forgalmas vonalakon szimplán kötelezővé tenném és nem csak azért mert jóval kényelmesebb, hanem mert gyorsítja az utasforgalmat. Sok nyugdíjas egyszerűbben kászálódik ki az alacsony padlósból, mint az Ikarus 20 centis lépcsőin. Ma már semmivel sem bonyolultabb megcsinálni egy alacsonpadlós buszt, mint egy magasat, meg hát miért ne tervezzék az emberek igényeihez a járművet? Csak hogy lépcsőzzön egy kicsit? Nem is kell annyira alacsonyra építeni, elég a felfüggesztésbe belenyúlni egy kicsit, hogy leszállásnál leüljön a busz.

    @nani1980
    Ha jön egy tolószékes, megnyom egy csengőt, (kint is bent is) a sofőr kiszáll, kihúz egy rámpát, sokszor elég meredeket, és szépen feltolja.

    Idehaza én csak távolsági busznál láttam sofőrt kiszállni segíteni (csomagot pakolni), helyi járaton szerintem nálunk ez a megoldás annyira nem játszik (ahhoz túl alacsony a sofőrök fizetése :D)

  23. GrGLy

    Amit én láttam rámpa az gombnyomásra működött, középső ajtónál volt és a sofőrnek lehetett jelezni ha használni kellet. Meg a busz is ilyen „egylépcsős” volt, vagyis egy alacsony lépcső magasságnak felelt meg a padló magassága. (nem volt lépcső benne mint az Ikarusban)

  24. GrGLy

    Aham, így már értem a problémádat. Hát akkor ez ilyen „fél alacsony” padló vagy nem tudom minek nevezzem (nem vagyok mérnök). A lényeg, hogy a padló olyan magasan van mintha egy alacsony lépcsőre kéne fellépned. Az alacsony padlós busz nálam az, ha közel egy szintbe van a megálló szélével a padló. (pont a kerekes székek miatt gondolom)

  25. @fip7

    Azt könnyen meg lehet oldani egy állítható magasságú légrugós felfüggesztéssel. Mondjuk az igazi az lenne, hogy ha a buszmegállóknak is fix lenne a magassága, meg a buszok nem tudnák kijárni az öbölben az aszfaltot, akkor centire pontosan be lehetne lőni a magasságokat, meg a sofőr is jól rá tudna állni a padkára.

  26. Amit en hoztam fel peldat, ott sincs lepcsö közepen, csak egy lepcsonyi magassag!
    Es , a konkret peldanal maradva, a sofor kedvesen udvariasan egy kampoval huzta elo a rampat.
    Valoszinüleg amugy gyorsabb es biztonsagosabb mint a motoros megoldas.
    En nagyon meglepodtem, hogy milyen zokkenomentesen ment. Es higyjetek el, hogy
    Becsben sem kulturaltabbak az emberek mint pesten! A tomegkozlekedesen szinte csak balkani es afrikainepek utaznak. Valamiert, nagyon dragak a full alacsony padlos buszok. Es ugy tudom, a szervizuk is koltsegesebb. Ezert, nalunk adott keretbol kevesebb vasarolhato beloluk. En elsosorban ezert vagyok . Ellenuk. Plussz, taln meg az, hogy serulekenyebbek. Inkabb 10 uj es modern, mint 6 hipermodern….

  27. Mérnök uraktól kérdezném:
    Szerintetek lehet teljesen műanyagból gyártani buszt? (egy két részegység mondjuk a motortér lenne csak fém)
    Mert az ARC Ikaruszaiba raktak üvegszálas műanyagot de azért alapvetően acél.
    Volt a NABI-nak a Compobusza az meg nagyrészt üvegszálas anyagból készült.
    De mondjuk én arra gondoltam mi lenne ha Dynema-ból vagy SPECTRA-ból gyártanánk a busz vázát és a burkolatát is.
    Sok előnye lenne szerintem: Korrózió álló, könnyű, rugalmas (acélhoz képest). Az ARC csuklós Ikarusz úgy emlékszem 12 tonna üresen. Most ha műanyagból lenne a buszunk kb hány tonna lenne? 7-8? Sokat javítana a fogyasztáson és a „magyarút állóságon”.
    Mi erről az elképzelésről a véleményetek?

  28. @GrGLy

    Ne vedd a lelkedre, de a helyzet az, hogy nyilvánvalóan, egyértelműen és minden kétséget kizáróan nem a nyugdíjasokra figyelsz a buszokon. Általában én sem, lévén én is inkább a festők ecsetje után kiáltó szépségű fehérnépeket preferálom, de sajna ilyenek nem mindig vannak az utastársak között. Ellentétben a nyugdíjasokkal, így aztán sok esetben őket „tanulmányozom” unaloműzés céljából.
    Szóval: MINDENKI tudja (jó, bocs, majdnem mindenki), hogy a nyugdíjasok sebessége a le- és felszállás során vetekszik a fényével, lévén a látszat ellenére BÁRKIT lealáznak ezen műveletek során. Ez tény. Öreg és beteg nyugdíjasokká akkor vedlenek vissza, amikor felszállás után megközelítik az első ülőhelyet… :)

  29. A müanyag igy eleg tág fogalom. Az üvegszálas kompozit is inkabb müanyag mint nem. Vélemenyem szerint, nem lenne könnyebb. Mert hasonló merevseghez , nagyon sok, es rettenetesen vastag merevites kellene. Persze ha az is müanyag. Ezenkivül az uvegszalasz törtenetbe, bele lehet szinte növeszteni a fem tartö reszeket. De azt a müanyagot, amire te gondolsz, nem nagyon lehet felepiteni valami kore! Stb stb. Szerintem kivitelezhetetlen normal korulmenyek kozt! Bar, nem vagyok mernok!

  30. Nem vagyok kis ember, de egyszer a buszon átakartam adni az ajtó melletti ikarus ülőhelyet egy öreg néninek, de ekkor elszabadult a pokol és még két öreg néni is rárontott a helyre :-D Az lett az eredmény, hogy lelöktek a buszról mert az éppen állt a megállóba, és az egyik nénike lekoppolta a jegylyukasztót :-D xD XD Röhögött a buszon mindenki :-D

  31. @cinikus

    Most aztán jól a lelkembe gázoltál te bunkó! :D Dehogy veszem a szívemre. Mondjuk az tény, hogy a műszerfalat szívesebben szoktam bambulni, mint a nyugdíjasokat. Meg múltkor is végigdumáltam a sofőrrel az utat Pesttől Veszprémig :)

    a nyugdíjasok sebessége a le- és felszállás során vetekszik a fényével

    Szóval akkor ez szokott lenni az a villogás, amikor szállok fel a buszra :D

    @fip7

    Teljesen igazad van, tényleg így kéne csinálni.
    Valószínűleg Magyarországon is van ilyen… Egy párhuzamos univerzumban:P

    Részben azért működik a dolog, Pakson pl. jár egy liftezős csuklós Mercedes (és ez csak Paks ugye, ami nem éppen egy metropolisz). Mondjuk a buszmegállókban levő aszfaltgyűrődéseknek a zalai dombok csókolommal köszönnek :D

  32. Akkor ez most nem az a forum, ahol el kellene meselnem, hogy a minap mikor a gerinc MR-vizsgalat beutalora vartam az sztk-ban, hany nyugdijas es fekete tolakodott elem! Azt hiszem, egyik sem a munkahelyre sietett! :) Ja! Es 2.emelet! Birtak a lepcsot!