|

HTKA Hírhalom 2012. 16. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A Boeing március 12-én 12.5 millió dolláros megrendelést kapott 1116 darab LJDAM-kit leszállítására. Az első példányok átadását még áprilisban megkezdik, az utolsó átadását 2013 februárjáig kell elvégezni.

—-

Az AgustaWestland leszállított két darab AW139-est az Egyiptomi Légierő számára. Az Amerikában gyártott példányokat kutató-mentő szerepkörben alkalmazzák majd.

Zambia légiflottája is gyarapodott a héten, 8 darab K-8T típusú kiképzőgépet vehettek át az afrikai ország illetékesei. Ezen példányokkal 15 gépre nőtt a zambiai K-8-asok mennyisége.

—-

Az ország méreteihez képest eddig is aránytalanul erős Szingapúri Légierő tovább növelte képességeit, lévén hogy bevethetővé vált az első G550-AEW légtérellenőrző és irányító repülőgép. A hadrafoghatóságot fél évvel a 4. példány tavaly októberi átvétele után érték el, nyilatkozta az esemény céljából rendezett ceremónián a városállam védelmi minisztere, Dr. Ng Eng Hen. A típus 200 tengeri mérföldes – 370 km-es – felderítési hatótávolsága bőven megfelel a kisméretű államhoz, így veszély esetén hamarabb tudják riadóztatni a vadászgépeket vagy a földi és vízi egységeket, csökkentve ezzel a reagálási időt. A 4 példány az RSAF (Republic of Singapore Air Force) 111. századának állományában üzemel.

—-

A US Army döntést hozott a Beechcraft C-12 Huron típusú szállítógépek leváltásáról. A 117 példányban szolgálatban álló típus ugyanennyi darabszámú új fejlesztésű géppel tervezik leváltani az FFWUA (Future Fixed Wing Utility Aircraft) program keretében.

Fotó: USAF ,

Az évekig tartó csúszások ellenére az Airbus közepes szállító programja úgy tűnik végre teljesen sínre került, hamarosan a típus sorozatgyártását is beindítják, az első megrendelő aki átveheti a gépeit a Francia Légierő lesz 2013 elején. A sorozatgyártás közeledő beindításának jele, hogy a típus hajtóművének kifejlesztésére és gyártására létrehozott Europrop International (EPI) hamarosan átadja az első sorozatgyártású TP400-D6-os erőforrást. Az első sorozatgyártású példányt már összeszerelték Münchenben, hamarosan átszállítják Berlinbe ahol elvégzik a tesztelését, innen Sevillaba kerül ahol végre beépítik az első francia A400M-be.
Az első sorozatgyártású hajtómű építése közben a típus tesztprogramja tovább halad, a prototípusok szárnyai alá négyesével felszerelt hajtóművek már 10 000 repült órán vannak túl, és eddig semmilyen komolyabb meghibásodás nem lépett fel ami a fejlesztést hátráltatná.

—-

Malajziában folyik a MiG-29N leváltására kiírt tenderre beérkezett ajánlatok kiértékelése. A 7 gyártótól kapott ajánlatokat a védelmi minisztérium több szempont alapján vizsgálja, többek között hogy az adott típus alkatrészeinek mekkora aránya készülhetne a dél-ázsiai országban, és hogy a technológiai átadás milyen mértékben valósulna meg. Jelenleg még nem döntötték el melyik gyártó ajánlatát fogadják el, de a védelmi miniszter szerint erre hamarosan sor kerül.

Az olasz Avio és a német MTU Aero Engine hajtóműgyártó vállalatok nemrég bejelentették, hogy közös erővel fejlesztenek erőforrásokat MALE (Medium-Altitude, Long-Endurance – közepes magasságú, hosszú őrjáratozási idejű) kategóriájú UAV-k, UAS-k és UCAV-ek számára.

—-

Az IAI (Israel Aerospace Industries) eladásra kínálta Németország számára a Heron TP pilóta nélküli repülőgépet, miután az EADS leányvállalata, a Cassidian felfüggesztette a Talarion fejlesztési programját. a Luftwaffe már használja a Heron 1-est Afganisztánban és a hadsereg is kért már információkat a típus legnagyobb változatáról. Berlinben verseny készülődik, a Talarion kiesésével is igényt tartanak egy MALE kategóriájú UAV-re, a Heron TP várhatóan a General Atomics által gyártott Predator B-vel kell megküzdenie a megrendelésért.

A kép jól érzékelteti a Heron TP méreteit ,

A BAE Systems leszállította a RAF számára az első, Tornado GR4-esek pilótáinak szánt sisakkijelzőt, mellyel jelentősen nő a típus harcértéke.

—-

Az USAF megkezdte az elnöki magángépek, a VC-25-ösök leváltásának előkészítését. A Boeing 747-ason alapuló masinát a Jumbo Jet legújabb verziója, a B747-8 Intercontinental válthatja. Az új típus fedélzetén számos érzékeny kommunikációs és szenzorrendszert kell integrálni, amennyiben döntés születik a rendszeresítésről az átalakítási munkálatok 2019 körül kezdődhetnek és az évtized végére szolgálatba kell állnia, hisz a jelenlegi két VC-25-ös élettartama várhatóan addig tart ki.

—-

Április 8-án, helyi idő szerint 12 óra 27 perckor, röviddel felszállás után hajtóműhiba miatt lezuhant a Bangladesi Légierő egyik Aero Vodochody L-39ZA Albatros típusú kiképzőgépe. A balesetben az egyik pilóta életét vesztette, a másik sikeresen katapultált és mentőhelikopterrel kórházba szállították.

—-

Szerbiában bemutatták az Utva repülőgépgyár, Szerb Haditechnikai Intézet és az SDPR vállalat által kifejlesztett új, Karvaly (Kobac) névre keresztelt, turbólégcsavaros kiképzőgépet. A felfegyverezhető masina maximális sebessége eléri az 550 kilométeres óránkénti sebességet. A prototípus felszállására várhatóan 2013 első hónapjaiban kerül sor.

A JSF program történetében újabb mérföldkő érkezett el, ugyanis az F-35 Lightning II egyik példányának fedélzetéről leoldották az első bombát. A BF-3 jelzésű F-35B azonban nem repült, a tesztet “laboratóriumi körülmények között”, egy erre kialakított hangárban végezték. Az 500 fontos (~226.796 kg) “buta” bomba a várt adatok alapján vált le a fegyvertér pilonjáról. A további tesztek folyamán ugyanezt végigpróbálják a lézervezérlésű GBU-12, a GBU-32 JDAM és az AIM-120 AMRAAM típusú fegyverekkel is.

Kapcsolódó hír, hogy az izraeli F-35-ösök fedélzetén számos hazai fegyver integrációját elvégzik majd. Ebben benne van a fejlesztés alatt álló újgenerációs légiharc-rakéta, valamint a Rafael és a Raytheon közös gyermeke, a Stunner rakéta légi indítású változata is.

—-

A Francia Hadsereg EC120B típusú kiképző-helikopterekből álló légiflottája elérte a 30 000 repült órát. A Tiger harcihelikopter előtti lépcsőt jelentő típus digitalizált “üveg” pilótafülkével rendelkezik.

—-

Az ausztrál DSTO (Defence Science and Technology Organisation) átfogó kísérleteket végzett a világ hadseregei által használt egyenruhák láthatóságával kapcsolatban, 18 különböző kamuflázsú ruhának mérték a vizuális, UV, infravörös és elektromágneses rejtőzködő képességét. A jelenlegi információk alapján a NATO által használt kamuflázs igen előkelő helyen végzett az ausztrál rangsorban, azonban még nem hozták nyilvánosságra a ruhateszt eredményét.

—-

Irán védelmi minisztere bejelentette, hogy munkálatokat folytatnak az orosz Sz-300-as légvédelmi komplexum hazai változatának létrehozására. A Bavar 373 jelzéssel emlegetett rendszer állítólag jobb képességekkel rendelkezik, mint a 2007-ben vásárolt 5 darab Sz-300PMU-1-es.

—-
Közreműködött: Eagle

74 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 16. hét”

  1. Breaking News!

    Felvidéki diverzánsaink jelentése szerint a kora délutáni órákban (13:25 körül) Zvolen városka felett egy füstölő hajtóművű utasszállító szállt el nagyon kis magasságban. Az informátor becslése alapján (50m) nem tudom vajon elérhette e a kb 8 km-re északra lévő Sliac Airport 2340 méteres kifutóját. A gép átrepülése után katonai helikopterek jelentek meg a környéken, de amint pontosabb infohozt esetleg képekhez jutunk itt lesz az oldalon!

  2. Megy a Varyag is teggnap már felkészítették van videó is rólla rákeresek (érdekes vólt számomra hogy a felszállófedélzetet úgy mossták hogy a fedélzeten nyíllásókból szőkőkütként spriccelt fel a víz és utánna söpőrték)

  3. Az egyik OFZT a másik BZT. Az “ezüstorrú” (a gyújtó nyers fémszínű, piros festék a hermetikus lezárás miatt van) az OFZT repeszgránát, a “feketeorrú” pedig a BZT ami egy ballisztikai süveggel elátott tompaorrú pct. gyújtógránát.

  4. http://airbase.blog.hu/2012/04/25/csendes_taktika

    A Magyar Honvédségnek két olyan alakulata van, amely a légvédelmi rakétások és a vadászrepülők közötti küzdelmet gyakorolhatja. A vadászokat a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Puma századának JAS 39-es pilótái, a földi telepítésű légvédelmet pedig a győri MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred Mistral és Kub (SA-6 Gainful) kezelői képviselik….

  5. forest

    Ha szabvány NATO zl lesz akkor 58 hk úgy mint:1 szakasz 4hk egy szd 3 szakasz +pk-i+pkh-i hk azaz 14 hk,egy zl 4szd+zlpk-i+zlpkh-i hk azaz 58 hk.Ha a régi orosz(szerintem kizárt)akkor 22hk úgy mint:1 szakasz 3 hk,1 szd 2 szakasz+szdpk-i hk,egy zl 3 szd+zlpk-i hk azaz 22hk.

  6. Dudi!

    A szovjet szervezés 3×3+1 a század, a zászlóalj 31 kocsi. 56 után amikor nem sikerült teljesen feltölteni a hadrendet voltak csökkentett zászlóalak (de szerintem azok sem így néztek ki, hanem 21 kocsi volt két századba szervezve), de ez a szervezet a 70-es évek elején már eltűnt és átálltunk a 31 kocsis zászlóaljara. Amit leírsz azt nem ismerem (talán a dandár szervezet zászlóalja), de annak nem sok köze van a szovjet szervezéshez.

    Ime egy klasszikus szovjet szervezet 79-ből, az MN is ezt használta:
    http://www.armouredacorn.com/Refs-%20Thumbprints%20&%20Images/Orbats/Russian/1979/Tank%20Reg%27t-%2779.pdf

    A háború után használták még a 3×5+1 kocsis századokat, illetve a nhk-nál 2×2+1 kocsis századokat, de ebből 4 század (21 kocsi) alkotott egy ezredet kihagyva a zászlóalj lépcsőt.

    89-ben a szovjet önálló hkz-k századai 13 kocsisok, (mondjuk szerintem ilyet használt a dandár szervezetünk, de ebben nem vagyok biztos)

    TG

  7. ambasa

    Utána néztem.Ez a szervezeti felépítés a 60-as évekre volt jellemző,de itthon alkalmazták az első körben(1979)megérkezett T-72 zászlóaljnál mert 31 db harckocsit vettünk ami ugyan pont egy feltöltött hk.zl. volt ellenben nem vásároltunk a kiképzéshez gépeket,emiatt meg kellett kurtítani a harcoló zászlóalj állományát azért,hogy a kiképző alegységeknek legyen mivel kiképezniük(tipikus magyaros beszerzés volt fő a szakértelem…).

  8. ambasa

    A 22 hk-s zászlóalj felépítést a 60-as években T-55-össel felszerelt alegységek használták.A zászlóajak ezredekbe voltak szervezve ezredenként három zászlóaljjal és ezek az ezredek látták el a 11.hk hado. valamint a 7. és 9. lövész hado. harckocsi állományát.
    Ez a szervezeti felépítés 60-as évek végére úgy módosult,hogy a századok nem 2 hanem 3 szakaszból+parancsnoki hk-ból álltak a zászlóalj pedig 3 századból és egy parancsnoki hk-bó és így jön ki az általad is említett 31 hk-s zászlóalj.

  9. Az M-240 ugyan azt tudja mint a PKM(persze lehet szőrszálhasogató,hogy ennek ez ennyi ez meg annyi de nincs értelme)A különbség annyi,hogy a PKM könnyebb.A rendszeresítés valóban csak a közös műveletekkel indokolható.Én személy szerint a Honvédség teljes személyi fegyverzetét lecserélném kivéve a PKM-et.

  10. Nézegetem ezt a páncélozott Rába H-18 at, de nem értem hogy miért nem raktak a hűtőjére valamilyen védelmet (páncélzatot) mert baromi jó célpont. Azt sem értem, hogy ha már meg vannak a HMMWV, miért nem szerelik fel őket toronnyal, a helye meg van a járműveken.
    És a PKM -et én sem adnám semmiért oda, nemsokára úgy is lesz rajta szereléksín is, akkor már komolyabb optikákat is felehet szerelni rá.