Szerbia is könnyű támadó/kiképző repülőgépet fejleszt

Úgy tűnik, nagyon népszerűen lettek mostanában a könnyű csapásmérő/kiképző kategóriájú, turbopropelleres repülőgépek Közép-Európában. Idén egyszer már írtunk a szerb Utva repülőgépgyártó vállalat Kobac (Karvaly) névre hallgató, a Lasta 95 alapján létrehozott típusáról, melyről akkor még nem sok minden derült ki, és egyáltalán az is kétséges volt, hogy megvalósul. A batajnicai repülőnapon viszont a nagyközönség számára is megtekinthetővé vált a Kobac mérethű makettje, a gyártó pedig erőteljesen próbálta hirdetni új termékét, melyet elsősorban exportra ajánlanak. A Kobac fejlesztéséből egyébként kivette a részét a Szerb Haditechnikai Intézet is, forgalmazását pedig a Yugoimport szerb haditechnikai kereskedelmi vállalat intézi.

Vojislav Devic, a típus főmérnöke szerint a Kobac „kiválóan megfelel haladó pilótaképzésre, de alkalmas éjjel és nappal, minden időjárási körülmények közötti csapásmérő és felderítő bevetések teljesítésére egyaránt.” Mindezen cél érdekében a gépben turbopropelleres hajtómű dübörög, szárnyvégeire pedig kiegészítő üzemanyag-tartályokat szereltek, amikkel a hatótávolság és a hasznos teher megnövekedett. Az 500 km/h körüli maximális sebesség elérésére képes típus többfunkciós kijelzőket, könnyű katapultüléseket, valamint nyugati szabványnak megfelelő navigációs és kommunikációs rendszereket kap.

Az Utva Kobac mock-up-ja ,

Fegyverzetet öt felfüggesztési ponton (négy a szárnyak, egy pedig a törzs alatt) hordozhat, az arzenált egészen változatosra tervezik: géppuska- és gépágyúkonténerek, valamint irányított és nem irányított rakéták és bombák tartoznak majd bele. Ezek pontos célravezetéséhez elvileg célmegjelölő rendszer is rendelkezésre áll majd, de erről nem árultak el többet.

A mock-up egyébként szakértők szerint egy korai szériájú Lastára hasonlít, amit Pratt & Whitney Canada PT6 erőforrásokkal láttak el. Ezzel szemben a Yugoimport számítógépes grafikáiról egy sokkal potensebb repülőgép köszön vissza, ami az Iraki Légierőnek és a Szerb Légierőnek leszállított, legújabb Lasta 95-ös alapjait tükrözi, újratervezett és megerősített szárnyakkal, illetve négyágú légcsavarral. A típus első repülését 2013 végére vagy 2014 elejére tervezik, a világpiacon tehát egyelőre még nem jelenik meg.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Szerb FK-3 vásárlás

Szerb FK-3 vásárlás

Elkészült az első szerb H145M

Elkészült az első szerb H145M

Lezuhant egy katonai repülőgép Szerbiában

Lezuhant egy katonai repülőgép Szerbiában

HTKA Hírhalom 2017. 43. hét

HTKA Hírhalom 2017. 43. hét