Augusztus 12-ének első órájában a USS Porter (DDG 78) és a panamai zászló alatt hajózó, japán tulajdonú M/V Otowasan tanker a kelleténél közelebbi kapcsolatba kerültek egymással a Hormuzi-szoros közelében – konkrétan összeütköztek. A helyi idő szerint 01:00-kor bekövetkezett ütközésben szerencsére személyi sérülés nem történt, bár a U.S. Navy honlapján közzétett képek alapján a Portert jobb oldalát, közvetlenül a felépítmény elülső kezdeténél meghajtogatta a tankhajó.
Az amerikai Arleigh Burke-osztályó rombolónak a Katarból az Egyesült Arab Emírségek irányába tartó olajszállítóval történő találkozása kapcsán az ománi parti őrség tegnap úgy nyilatkozott a Reuters-nek, hogy mindkét hajó rendben van, a szoros forgalmára nem volt kihatással az ütközés. A U.S. Navy sajtóanyaga szerint a romboló már az Jebel Ali kikötőjében van, ahol folyamatban van a károk felmérése. Jebel Ali a U.S. Navy egyik kedvelt és sűrűn látogatott kikötője – az Egyesült Arab Emirátusok területén található kikötő a Közel-Kelet legnagyobbikának számít.
http://youtu.be/2IF2t45CtEE
A USS Porter a korábbi tervek szerint 2013-as költségvetési év folyamán némi frissítésen esne majd át, megkapja az AEGIS BMD frissítést és így csatlakozhat azon Burke-ök sorába, melyek alkalmasak ballisztikus rakéták elfogására. Nos, ezt megelőzően szükséges lesz némi egyéb jellegű beavatkozás is.
Na ez nem semmi! Jo hogy nem lett nagy baj. Amugy mi tortenhetett? Egy tankhajo nem olyan kicsi hogy ne vennek eszre.. Elaludtak? Vagy ilyen szoros a kikoto?
jó kérdés, de hogy a hajó kapitányának ez volt az utolsó komoly feladata a flottánál, az biztos…
Amerikaiak, annyi történt. Nem segített sema rendszeresen végzett fekvétámaszverseny, sem a káuboj, besztofdövorld „mentalitás” sem a „csúcs”technika.
Ezek már olyan modern hajók, hogy kormány sincs rajtuk?
…lehet hogy a radaron a Magyar Légierő erődemondstráló hadgyakorlatára koncentráltak a szoros fölötti légtérben….
Nappal lehetetlen. Ejszaka meg…nos nemcsak a kapitany(ok) de a fedelzeti orszem es a radar kezelo karrierje sem ivel majd tul magasba ezutan.
Amugy meg mivel ejszaka, szorosban, part kozelben nem is mennek tul gyorsan es megis igy lezuzta a rombolot kepzeljetek el mit csinalna nagyobb svunggal…
Vissza a gyokerekhez, mi? Amerikai hadihajok ellen innentol kezdve sarkantyus barkakat, mint az okori gorogorszagban! ha eleg nagy akkor lam gyozni is tud:)))
Mindenesetre nem irigylem a rombolo flottakotelekenek/honi kikotojenek penzugyi vezetojet, amikor megkapja errol a szamlat:)
@tallking
Persze, a te világodban csak a jenki hibázhat. Irigylem szakértelmedet, hogy ekkora távolságból ennyi infóból ilyen röviden megmagyaráztad az eseményt.
Ide illik? :)
http://www.youtube.com/watch?v=8OOv7XDxlT8#t=44m57s
A jelek szerint a tankernek volt elsőbbsége. A vízen is jobbkézszabály van.
Ezek épp hogy összeértek. Kisebb koccanás. A kapitány nem biztos, hogy hibás. Az ügyeletes tiszt biztos sáros. A tanker nem biztos hogy hibás, mert az nagyon nehezen manőverezik. Ha nem adják meg neki az elsőbbséget, akkor magukra vessenek.
Szerintem a sövény mögül elé vágott egy kivilágítatlan részeg biciklis, a romboló bevágta a satut, de elfarolt a segge és a tanker elé csúszott, ahol a szintén részeg orosz-albán származású svéd kapitány későn vette észre amerikai kolegáját, amint az a Porter árbocáról meggyújtott zászlócskákkal integet.
Nem biztos, hogy így történt, de közel sem lehetetlen.
Jó, jó….. de különleges tanker lehetett. Szubszonikus volt és szárnyai is voltak és a víz felett 3 méterrel közlekedett. A hangszórójából pedig a müezzin imája bömbölt……
Lehet, hogy az Emirátusok lefizette a tankhajó kapitányát, hogy véletlenül ütközzön már egy rombolóval, mert náluk lesz a kivizsgálás első fele, plusz ott készítik majd fel a hazaútra a hajót. Egy kis potya pénz sosem árt:)
Komolyra véve azért szerencse, hogy senki sem sérült meg. Ilyenkor minimális esély sincs rá, hogy a muníció felrobban? Lőszer vagy rakéta?
Csak egy vicc jut eszembe amikor a csiga meg a teknős karamboloznak, és bemennek hozzájuk a kórterembe.
Megkérdezi tőle a százados: Mr csiga mire emlékszik?
Erre a csiga: százados úr csak egy villanás volt az egész!
Szerintem a Porter kapitánya még idejében észrevette a bokor mögött felfehérlő, lízinges, fehér, ORFK Focus-t és megijedt, hogy trafi…
Pechére a japó tanker fékútja nagyobb volt és a szembejövő miatt előzni sem tudott!
molni:
Hagyjad.
Az a jó benne, hogy ő biztos sosem hibázott és biztos kib@szott tökéletes.
A balesetért egyértelműen Irán a felelős !
Ha nincs atomprogramja, USA hadihajónak sem kell az öbölben tartózkodnia!
Az amerikai hadihajó éppen a szabadságot védte mert vigyázó szemeit Irán felé fordította. Ez kihasználta a vélhetően muzulmán barát tanker kapitánya és hirtelen a hadihajó elé hajtott.
Már vizsgálják a tanker személyzetét:kinek vannak terrorista kapcsolatai!
Az amerikai kapitány még hivatkozhat a szorosban előforduló szélsőséges időjárásra is – köd, hóvihar stb.
Magyarország is felajánlotta segítségét: bevezetnénk a szorosban az objektív felelősség elvét és a befolyó bírságok fedeznék a kártalanításokat !
Friss hírek: egyik muszlim moszados haverom átküldte a két hajó közötti rádióforgalmat a baleset elölről. Azt mondta, hogy az Al Jazeera egy szovjet kenyérpirítóból és Raketa porszívóból készült határsugáron felüli radarekvipmenttel lehallgatta a Porter rádióját, de az egyik társuk véletlenül megosztotta facebookon… na mindegy, a beszélgetés:
– Itt Arthur McDouglas Bush kapitány beszél, kérem térjen ki 10 fokkal északra.
– Itt Szajcson hajószakács, kérni tér ki 10 fok dél.
– Szajcson, megparancsolom, hogy térjen ki!
– Szajnálat méltószág kapitany, nem tehetni. Ismét kérni, hogy tér ki 10 fok dél.
– Na idefigyelj te kis rizszabáló krumplipucoló-szökevény! Ez itt egy Arleigh Burke osztályú romboló, olyan tűzerővel, amelyet egy-egy közép-európai állam is megirigyelne. Szóval, mielőtt a tenger fenekére küldeném azt a koszhadt bárkát, amin éppen üldögélsz, utoljára PARANCSOLOM, HOGY TÉRJ KI!
– Iszmerni nagyon jól börk osztályt, meglenni otthon tervrajz és dokumentáció, gyerek az alapján épít 1:1 hajómodell Peking, azonban sajnálat, nem tehetni meg parancs. Zátonyra futni három napja indiai kapitány miatt, ti hajóz felénk oldalazva…
molni te biztos minden esetnél ott vagy,vagy legalább közelebb mert mindet jobban tudod másoknál….
@pepe88
Bocs, de pont én voltam az, aki nem írt semmi konkrétat…
elég magas labda volt pepe… :)
Reggelt!
Csak beleokoskodok.
1.) A baleset éjszaka történt
2.) A tanker balról találta el a romboló jobb oldalát
3.) A tankerek eleje és vége van kivilágítva, közötte van több száz méter sötét rész
4.) A tengeren van jobbkéz szabály
5.) Egy szorosban a hajók a szokásosnál is közelebb manővereznek egymáshoz.
Következtetés:
a) A tankernek elsőbbséget kellett volna adni a romboló részére. Egy ekkora hajó legénysége sokszor 8-10 fő, így 1 ember lehetett ébren. Az egész jószág jellemzően automatikus.
b) A romboló joggal feltételezhette, hogy megkapja az elsőbbséget.
c) A fedélzeti őrszem lehet, hogy 2 hajónak nézte a kivilágított orrot és a tatot közötte akár fél kilométer (jelen esetben 300m) semmi. Feltételezhette azt, hogy megkapja az elsőbbséget a hajó.
d) A tanker rendelkezik ütközés-előjelzővel, de fékkel nem. Akár félmillió(!) tonna (jelen esetben 300.000t) nem áll meg „satufékkel”.
e) A radarkezelő a rombolón sok mindent csinálhatott, ugyanakkor ilyen szűk helyen a megközelítés természetes. Mikorra jelezhetett, akár már mindegy is lehetett.
Gyanítom, hogy a tankeren az 1 fő nem állt helyzete magaslatán, a romboló pedig (nesze neked defenzív vezetés :-D), feltételezte, hogy megkapja az elsőbbséget. Hogy ki tudott-e volna térni, jó kérdés (ha tudom, hogy visszaesek, nem állok fel).
Bocsánat, korán van benéztem. A romboló nézte be a dolgot.
Ebben az esetben a 3. pont lehetett a gubanc.
1.: van egy ilyen szabály, hogy a helyszínen tartózkodó legmagasabb rangú a felelős mindenért – azaz, akárhogy is történt a romboló kapitányának a karrierjének annyi. ez tény.
2.: HA a romboló volt a felelős, akkor az éjszakai őrség, és a radarkezelő, meg még kitudja ki hadbíróság elé fog állni, károkozás miatt. Valószínűleg nekik is vége a karrierjüknek, jobb esetben lefokozás lesz a vége.
3.: A tankerek szarrá vannak biztosítva, ha az volt a felelős, akkor valszeg meg lesz térítve az US NAVY kára, de a romboló kapitánya akkor is el lesz meszelve. Míg a tankeren valszeg max az őrszem kap dádát. Hiába, ilyen a hadsereg…
4.: a hivatalos vizsgálat lezárultáig maximum ilyen találgatásokat lehet tenni, kíváncsi lennék, mit hoz ki eredménynek a szakértői vizsgálat…
Vitya:
Igaz, hogy a vezető felelős mindenért, amit megtett vagy megtenni elmulasztott, de nem mindegy, mennyire. A több hajóra kiterjedő felelősség csak kötelék esetén igaz, ez pedig tudtommal nem volt az.
A romboló esetében a radarkezelő hibája lehet menthető még (ahogy korábban is írtam, a megközelítés ott normális), az őrszem(ek)é max. bonyolult időjárási körülmények között.
A tankeren nincs őrszem, ha valami miatt nem állítanak, nincs miből. Automatizált. Az ügyeletes lehet sáros, de elviekben a tankernek volt elsőbbsége (ismét megkövetek mindenkit a 8:48-as tévedésemért).
Nézegetve egyre inkább a romboló a hunyó.
Wolfrick:
Úgy emléxem, hogy a kényes helyeken történő átkelések alatt, igenis van őrszem a tankereken, gondolok itt a szorosokra és csatornákra…
Nem fog automatikusan átkelni a panama csatornán, sem a szuezin, de a hormuzi szorosban sem. Ott többen ébren voltak, ez 100%. (van egy ismerősöm, aki másodtiszt egy óriás konténerszállító hajón, kína és rotterdam között közlekednek főleg, ő mondta egyszer, hogy az átkelésekre előre gyűjtenek alvásórákat, és utána is többet alszanak, mivel közben nagyon kevés pihenés jut nekik…)
Vitya:
Logikus amit mondasz, és japán hajó estében valószínűleg be is tartották.
Jelen esetben úgy tűnik nem ők hibáztak.
Révkalauz ilyen helyeken nincs?
Molni:
A révkalauz tudtommal csak a fizetős helyeken kötelező (panama, szuez, stb.).
nos gibraltárnál, a dardanelláknál, és hormuznál sincs révkalauz. Nem tudom, hogy bármilyen természetes szorosnál van-e valahol is révkalauz, nem hiszem… De majd rákérdezek.
Par eszrevetel
Eloszor is a hajok kivilagitasanak jelzofenyeinek igen komoly szbalyai vannak. A jelzofenyekbol ranezesre meglehet allapitani ( tok sotet van es csak a fenyeket latod ) a hajo nagysagat sebesseget es azt hogy veszelyes rakomanya van e .
Egy civil de egy hadihajon plane annyi kutyu van ( legalabb negy ) ami arra van hogy az ilyen eseteket megelozze hogy muszaki hibara meg gondolni sem merek.
Ha tippelnem kellene akkor szerintem a kovetkezo tortenhetett :
A USS PORTER rombolon levo ugyeletes szemelyzet a teljes radiocsend es radarkisugarzas nelkuli hajozast gyakorolta tok sotet ejszaka. Valszeg a civil navrendszert sem kapcsoltak be mert az idejeben figyelmeztetett volna. Ilyen „lopakodo” uzemben az infra EOD ( Electro Optical Device ) ejjellatot hasznaljak ami igen nagy teljesitmenyu. Termeszetesen a hajot a tankert lattak. Tisztan minden problema nelkul. Az egyetlen gond az lehetett hogy mikor a kapott kep alapjan probaltak manoverezni akkor nem csekkoltak le hogy eppen milyen nagyitasban mutatja a kepernyo . Az az ugyeletes tiszt azt gondolta hogy mondjuk 30 szoros nagyitasban latja a kepet es manoverezett ezzel az infoval kozben meg csak 3 szorosban volt a tanker, aztan mire eszbekaptak addig mar bekopogott.
Amugy igen komoly serulesnek nez ki a dolog.
Köszi a megvilágítást Kuruc!
Kérdés: nem fordíthatott elő az, hogy a négy kütyű sípolt, de egy ilyen helyen ez „normális”, azaz jelzéstávon belül kell manőverezni normális esetben is?
@Kuruc71
Léteres céltávmérő nincs a hajókon ilyen esetre?
Van azokon minden ! Azonban ha ki van kapcsolva akkor nem er tobbet egy fagombnal !
Pl a civil navrendszer olyan hogy a hajo meretetol fuggoen van rajta 2-3 transzponder. Ezek egy civil rendszerhez csatlakoznak mely altal cca 40 km es koron belul mindenki lat mindenkit. A rendszer nem csak azt tudja mint egy radarkepernyo hogy megmutatja hogy hol mi van hanem MINDENY. Kiirja a hajo nevet nagysagat iranyat, honnan hova megy, a sebesseget, SOT azt hogy a jelenlegi sebessegek melett milyen tavolsagra mikor es milyen szog alatt fogtok elhaladni egymas melett. Ha a tavolsag a hajo hosszanak a haromszorosan belul van akkor automatice veszjelzest ad mind ket hajonak !
Ha csak ez a rendszer lett volna bekapcsolva ( ahogy szinte bizti nem volt ) akkor mar elkerultek volna a szitut. Azonban a hajon a sneakizest a lopakodast akartak valszeg gyakorolni es mindent lekapcsoltak az infran kivul ( talalgatok ) lattak is a hajot csak azt hittek messzebb van. Aztan nem ugy volt.
Wolfrick
Ha a kutyuk kozzul egy is sipolt volna akkor tuti hogy eszbekapnak. Az US NAVY igen igen szabalyzat centrikus.
Itt nincs radarkezelő. Ez nem a felderítő radar.
Tök hiába találgattok. Hajózási térkép és helyszinrajz kellene. Simán lehettek az általánostól eltérő szabályok. Kellne a rádióforgalmazás is.
Nem is a Hormuzi-szorosban voltak. Legalább is nagyon nagy kerülő lett volna.
Azt megértem adott esetben hogy a rádió csendben történő haladást gyakorolták, de nem hiszem el hogy ilyenkor nincsenek passzív rendszerek amiknek látni kellet volna a tanker radarját. (kb mint egy fáklyát, vagy a szonárnak a hajócsavar zaját)
Az en kerdesem annyi lenne hogy ha ezt az ejszakai dolgot gyakoroltak akkor azt miert pont a Hormuzi szorosban kellet megtenni ami hajoforgalom szempontjabol igencsak jelentos,es azok a hajok sem csonakok hanem a legnagyobb olajszallitok.Az ilyen jellegu gyakorlatokat nem eppen nyiltvizen kellene megejteni??
Commandante
A passziv rendszer mint a szonar RWS iranyt tud mondani de tavolsagot nem. Adott esetben ha feltetelezzuk azt a szitut amit fentebb allitottam akkor tudtak hogy van „arra” egy tanker. A szonar a RWR ezt meg is erositette. Aztan meg a tanker kapitanya is megerositette szemelyesen.
Most azért oké hogy szorosról beszélünk, de ez földrajzi méretekben szoros, azért mégis csak 39 km széles :D
Igaz ebből 6 mérföld széles sáv van kijelölve a hajóknak,és ezen belül sem úgy van hogy megy mindenki ki merre lát, van 2 mérföld a bejövő forgalomnak,2 a kimenőnek, és kettő között még egy 2 mérföldes sáv ami elszeparálja a kettőt…
Ha most jól értelmezem a tankhajó kifelé tartott a szorosból, és a hadiladik merre ment?
Bár a cikk amúgy csak azt írja hogy a Hormuzi-szoros közelében, nem azt hogy magában a szorosban…
Nem lehet, hogy csak üzemanaygot akart vételezni a romboló, nagy svunggal ment és nem tudott befarolni a tanker mellé? :D
Nem lehettek a szorosban, ha igazak az uticélok. Még a közelében sem.
Azt írják a friss hírekben hogy a baleset nem volt összefüggésben a bevetéssel. Sima közlekedési balesetet meg el sem tudnék képzelni, ha nem láttam volna a felvételeket az irániak által eltrafált amerikai rombolóról. (Vagy 30 éve.) Valóságban az amik sem szupermenek hanyagok és trehányak, akárcsak a többi ember. Ilyen csak akkor történhet, ha nem volt élő ember a hídon. Ez sokkal gyakoribb, mint képzelnétek.