|

2019-ig maradnak a brit Tornadók

A BAE Systems vállalat augusztus 2-án kiadott, féléves jelentésében tudatta a közvéleménnyel, hogy az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériuma 2019 márciusáig kívánja üzemben tartani a Királyi Légierő Panavia Tornado GR4 típusú harci gépeit. A fenti dátumot nemrég erősítette meg a védelmi tárca, azzal együtt, hogy a RAF jelenleg még legfontosabb csapásmérő repülőgépének helyét a Eurofighter Typhoon és a Lockheed Martin F-35B Lightning II veszi majd át. A Brit Királyi Légierő jelenleg 124 GR4 és GR4A változatú Tornadót üzemeltet, miután a közelmúltban – a Typhoon légtérvédelmi képességének megfelelő szintre hozása után – nyugdíjazták az F3 variánst, melyet vadászfeladatokra alkalmaztak.

Brit Tornado GR.4 Farnboroughban ,

A 124 Tornado két bázison, a skóciai Lossiemouthban és a norfolki Marhamben települnek, valamint folyamatos rotációban teljesítenek szolgálatot Afganisztánban. Miután idén sikerült – remélhetőleg véglegesen – lezárni a brit F-35-beszerzéssel kapcsolatot kérdéseket, biztossá vált, hogy a változtatható szárnynyilazású típus egyik jelenlegi bázisára az 5. generációs vadászbombázó példányai érkeznek majd, a tervek szerint 2018-tól. (Érdekes módon nem a CTOL F-35A-t, hanem a STOVL F-35B-t emlegették a légierő esetében is.) A Tornado tehát nem éri meg brit felségjel alatt az új évtizedet, amivel véget ér egy fejezet mind a RAF, mind a típuscsalád történetében.

Más országokban viszont biztosítottnak látszik a Tornado jövője. Szaúd-Arábia például idén 12-t vett át abból a 73-ból, melyeket a BAE Systems modernizált. A brit vállalat szerint a maradékot is leszállítják még idén az arab monarchia számára, ahol várhatóan 2025-ig erősíthetik a légierő csapásmérő potenciálját.

4 hozzászólás “2019-ig maradnak a brit Tornadók”

  1. Lesz addig elég Trench 3B EF ás elég F-35? Én még akkor sem feltétlen nyugíjaznám a gépet. A platfrom nem friss, de igen modern dolgokat integráltak a fegyverzetébe. Alacsonytámadó profilban le merném fogadni, hogy a hatósugara leveri az EF-et, ahogy az F-111F az F-15E-et, mert arra optimalizálták a gépet. Vagy a variaszárnyas sárkány eddig bírha és game over?

  2. molni: Ez költői kérdés volt, ugye? :) Jelen állás szerint – legalábbis a hírekből én erre következtetek – nem lesz elég se Tranche 3 EF, se F-35 2019-re. Viszont pénz se lesz több, szóval valszeg arra megy ki a játék, hogy a jelenlegi konfigurációban kirepülik a Gr4-ből, amit még lehet, de tovább nem költenek élettartam-hosszabbításra. Hosszú távon két típusra fognak építeni, ez van, nincs mese, a Tornado szép, jó, még mindig sokat – de még milyen sokat! – tud, viszont nem fér bele a költségvetésbe. Nyilván ahogy öregszik a flotta, úgy nőnek a repült órára vetített költségek is, amit ennél tovább nem akarnak finanszírozni.

    A Typhoon kezd kiforrni, pár éve már üzemben van, biztosan nő a bevethetőségi arány, és kevesebb a mindenféle gyermekbetegségek miatti pluszköltség. Képességek terén még elég sok a gebasz – ha jól tudom, a régebbi példányok az új szoftverükkel többet tudnak, mint a gyári újak -, viszont apránként bővül az arzenál. Még pár év, és elérhetik azt a szintet, ami már elég a Tornado leváltására – ezek szerint ők 2019-ra datálják ezt az időpontot. Az F-35 pedig közben szép lassan belép a rendszerbe. Én 2027-2030 tájára saccolom azt az időt, amikorra a T3-as EF-ek és az F-35-ök mind megérkeznek, túljutnak a kezdeti problémákon és gördülékenyen tudják üzemeltetni a két típust.