Egy Raptor-pilóta sem jelentett oxigénhiányos tüneteket abból a nyolcból, akik múlt szombaton áttelepültek Japánba, a Kadena légitámaszpontra. Mint ismeretes, az Amerikai Egyesült Államok Légiereje egy századnyi F-22-est telepít át a szigetországba, annak ellenére, hogy a típus fedélzeti oxigénellátó rendszerével sokak szerint még mindig nem oldódott meg a probléma. Norton Schwartz vezérezredes, a USAF vezérkari főnöke nemrég a Combat Edge anti-G ruha egyik szelepének rendellenes működését, valamint az oxigénáramlást befolyásoló szűrők egyikének hibáját nevezte meg, mint a hypoxia-tünetek okozói. Miután ezt Leon Panetta védelmi miniszterrel is tudatta, utóbbi számos repüléskorlátozást feloldott a Raptorokra vonatkozólag, így lehetségessé vált azok átrepülése Japánba.
Az első körben 12 gép áttelepítéséről döntöttek, ezek közül nyolc már gond nélkül megérkezett, a többi négy a napokban követi őket. A bevetéstervezők a szokásosnál alacsonyabb repülési magasságot határoztak meg ez alkalommal, valamint úgy alakították ki az útvonalat, hogy egy esetleges hypoxia-tünet esetén mindig legyen a közelben egy repülőtér, hogy a kényszerleszállást ne vízre kelljen végrehajtani. Ha pedig mégis erre került volna sor, a haditengerészet kutató-mentői folyamatosan készültségben álltak a körzetben. Szerencsére semmi ilyesmi nem történt, a pilóták gond nélkül teljesítették a távot.
http://youtu.be/Ovf4LIMAPtA
Az F-22-esek érkezése Kadenára
Idén egyébként nem ez volt az első, hogy a folyamatosan korlátozásokkal sújtott Raptor-flotta néhány gépe áttelepült egy másik kontinensre: áprilisban az Egyesült Arab Emírségekben található Al Dafra támaszpontra érkezett egy század F-22-es. Akkor még a mostaninál is többen kételkedtek benne, hogy baleset nélkül ússzák meg a kalandot, de szerencsére akkor sem történt semmilyen különös esemény. Schwartz vezérezredes akkor is, és most is hangsúlyozta: bármennyire is valósak a problémák, az F-22-es a legmodernebb harci repülőgépük, amivel gyakorlatozni kell, és fent kell tartani a pilóták képzettségi szintjét, ehhez pedig szükséges az efféle áttelepülések végrehajtása.
A hajózók és műszakiak körében ettől függetlenül még mindig nem örvend túl nagy népszerűségnek a Raptor.
„Egy valamiben biztos vagyok: nem a Combat Edge a tettes.” – nyilatkozta egy neve elhallgatását kérő pilóta.
A Raptor problémájával foglalkozó USAF-kutatólabor szakértői stábja hamarosan hosszabb terjedelemben szándékozik tudatni a világgal, hogy mire jutottak az elmúlt időszakban a hypoxia-tünetekkel kapcsolatban.