|

Ukrán Mi-24-modernizáció

Az Interfax hírügynökség jelentése szerint az Ukrán Hadsereg modernizálja egy Mil Mi-24 típusú harci helikopterét. A munkát a Szumi régióban, Konotop város mellett működő Aviakon repülőgép-ipari vállalat végezné, mégpedig a francia Sagem közreműködésével. Ez a példány lesz az alapja annak a modernizációs csomagnak, mellyel a flotta több példányát is ellátják majd a közeljövőben. Arról nincs információ, hogy az összes ukrán Mi-24 megújul-e, ez a pénzügyi helyzet tükrében fog eldőlni. Valószínűsíthető, hogy több éves, lassú ütemű munkát terveznek, párhuzamosan több modernizációs programmal, amik a haderő minden ágát érintik.

Az Aviakon már végrehajtotta a továbbfejlesztés első fázisát az erre kijelölt Mi-24PU1 helikopterrel, ami a nyár folyamán elvégezte a szükséges berepülést az új hajtóműveivel (amik egyébiránt Motor Szics TV3-117VMA-SBM1V-k), illetve a többi új fedélzeti rendszerrel. Az erőforrásokon kívül az ukrán fél biztosította a rakétaközeledés-jelzőt (KT-01AV), a fedélzeti adatrögzítőt (BUR-4-1-07), a gépágyú-irányzékot (ASP-17VPM-U), a lézeres célmegjelölőt (FPM-01KV), a GPS alapú navigációs rendszert (GPSMAP-695 – ez egyébként a Garmin cég terméke), a többcsatornás kommunikációs berendezést (KY-196V – ez Bendix/King gyártmány), a vészhelyzeti helymeghatározó jeladót (EBC-406AFHM), valamint a transzpondert és a magasság-kódolót (Garmin GTX 327 és Amer-King AK-350). Ezeken kívül a helikoptert éjellátó képességgel is ellátták, a pilóták a THL-5NV sisakra szerelt PNL-3 éjjellátó rendszert használhatják.

A friss hírek szerint a Sagem hamarosan elkezdi a tőle megrendelt eszközök beépítését. A francia vállalat szállítja az új fedélzeti számítógépet, a pilótafülke többfunkciós kijelzőit, az inerciális navigációs rendszert, a térképező szoftvert, valamint egy elektrooptikai keresőkkel ellátott gömbtornyot. A cég nyilatkozata szerint az ukránok Mi-24PU1-ese ezzel NATO-kompatibilis lesz, és alkalmassá válik a szövetség helikoptereivel való közös gyakorlatozásra, feladat-végrehajtásra. A modernizált forgószárnyast a tervek szerint kiállítják a Kijevben, szeptember 27-én kezdődő 8. AVIASVIT-XXI nemzetközi légiszalonon.

13 hozzászólás “Ukrán Mi-24-modernizáció”

  1. Már csak ennek az árát kellene megtudni!ha felújítják és az Ukránok intézik ezután az alkatrészellátást talán van benne ráció hogy felújítsunk 6-12 db Mihu-t! Ha át is kellene ehhez fegyverezni modernebbre az már lehet hogy gáz mert az lényegesen több pénz….

  2. Amennyire én követem az eseményeket, most az a helyzet, hogy az ukránok igyekeznek majdnem minden olyan lépést megtenni az ex-szovjet technikákon, melyet az oroszok is, csak kevesebb potenciál van a kezükben.
    Pl. ez említett TV3-117VMA-SBM1V hajtóműről az ukrán Motor Szics első embere igyekezett minden jót elmondani, konkrétan, hogy az orosz Klimov VK-2500-nál mennyivel jobb. Igazából a számok tükrében valóban jobbak a paraméterei, de nem sokkal, ugyanakkor a Mi-35M VK-2500-asaihoz új reduktor és a teljesen új forgószárny, faroklégcsavar kombó (a Mi-28-asról jöttek ezek) is tartozik. Ezek 30mm-es lövedékeknek is ellenálló, egyenként kb 20kg-al könyebb lapátok, merev, vízszintes csukló nélküli konstrukciók, jobb aerodinamikával.
    Az AH-64D Block III. esetében is tudjuk, hogy egy dolog a hajtóművek teljesítménynövelése, ennél azonban fontosabb az erőátvitel veszteségének csökkentése.
    Csecsenföldet és Oszétiát is megjárt torzsoki Mi-35M pilóta szerint a Mi-35M bár kicsivel (papíron 20km/h-val) lassabb mint a Mi-24-es, de sokkal direktebb, jobban manőverezhető.
    Ez az ukrán upgrade csak félmegoldás, de mindenképpen fontos.

    Másik dolog a fegyverzet. Egy múlt heti képsorozat szerint az oroszok már a Mi-24P-khez is integrálták az Ataka rakétákat, ezzel bővítve a lehetőségeket.

  3. Ezt már inkább vfts-hez hasonlítanám, ha meg a fegyverzetet is modernizálnák akkor meg injektoros vfts-hez amikkel evo 9-ket vernek el rally sprinteken!! :)

    Motor Szics TV3-117VMA-SBM1V -szerintem a klimov típusokkal össze se kell hasonlítani egy ukrán koppincsot! Ukránok főleg anyagminőségbe elég sokszor megbuktak orosz vagy fehérorosz másolásba, civil piacon meg főleg!