Az Interfax hírügynökség jelentése szerint az Ukrán Hadsereg modernizálja egy Mil Mi-24 típusú harci helikopterét. A munkát a Szumi régióban, Konotop város mellett működő Aviakon repülőgép-ipari vállalat végezné, mégpedig a francia Sagem közreműködésével. Ez a példány lesz az alapja annak a modernizációs csomagnak, mellyel a flotta több példányát is ellátják majd a közeljövőben. Arról nincs információ, hogy az összes ukrán Mi-24 megújul-e, ez a pénzügyi helyzet tükrében fog eldőlni. Valószínűsíthető, hogy több éves, lassú ütemű munkát terveznek, párhuzamosan több modernizációs programmal, amik a haderő minden ágát érintik.
Az Aviakon már végrehajtotta a továbbfejlesztés első fázisát az erre kijelölt Mi-24PU1 helikopterrel, ami a nyár folyamán elvégezte a szükséges berepülést az új hajtóműveivel (amik egyébiránt Motor Szics TV3-117VMA-SBM1V-k), illetve a többi új fedélzeti rendszerrel. Az erőforrásokon kívül az ukrán fél biztosította a rakétaközeledés-jelzőt (KT-01AV), a fedélzeti adatrögzítőt (BUR-4-1-07), a gépágyú-irányzékot (ASP-17VPM-U), a lézeres célmegjelölőt (FPM-01KV), a GPS alapú navigációs rendszert (GPSMAP-695 – ez egyébként a Garmin cég terméke), a többcsatornás kommunikációs berendezést (KY-196V – ez Bendix/King gyártmány), a vészhelyzeti helymeghatározó jeladót (EBC-406AFHM), valamint a transzpondert és a magasság-kódolót (Garmin GTX 327 és Amer-King AK-350). Ezeken kívül a helikoptert éjellátó képességgel is ellátták, a pilóták a THL-5NV sisakra szerelt PNL-3 éjjellátó rendszert használhatják.
A friss hírek szerint a Sagem hamarosan elkezdi a tőle megrendelt eszközök beépítését. A francia vállalat szállítja az új fedélzeti számítógépet, a pilótafülke többfunkciós kijelzőit, az inerciális navigációs rendszert, a térképező szoftvert, valamint egy elektrooptikai keresőkkel ellátott gömbtornyot. A cég nyilatkozata szerint az ukránok Mi-24PU1-ese ezzel NATO-kompatibilis lesz, és alkalmassá válik a szövetség helikoptereivel való közös gyakorlatozásra, feladat-végrehajtásra. A modernizált forgószárnyast a tervek szerint kiállítják a Kijevben, szeptember 27-én kezdődő 8. AVIASVIT-XXI nemzetközi légiszalonon.
Már csak ennek az árát kellene megtudni!ha felújítják és az Ukránok intézik ezután az alkatrészellátást talán van benne ráció hogy felújítsunk 6-12 db Mihu-t! Ha át is kellene ehhez fegyverezni modernebbre az már lehet hogy gáz mert az lényegesen több pénz….
Van egy 29 éves kockaladám teszek bele digitális műszerfalat, meg xenon fényszórót. Akkor aztán nagyon trendi leszek. Mindezt talán 5 évet vesz igénybe. KB ez az eset.
Commandante
Ja de ha kidobod a kockaladád járhatsz busszal vagy vonattal vagy kuncsoroghatsz valakihez hogy vigyen el a-ból b-be vagy c-be ! Szerintem meg ez a helyzet……
Mivel új hajtóművet is kapott, mar nem teljesen lada, tuningolt lesz rendesen, nem csak a neon „vírít” :D Az ár, és a gyorsaság azért még kritikus lehet.
Az főleg a fegyverzet miatt lehet húzós……
A régi Mi-24-es fegyverzetet meg épp eladtuk nem?
Miért elképzelhetetlen, hogy megérje felújítani a 24-eseket? Már ha van mit. Nem lehet akkora összeg a pilóta/műszaki képzésen való spórolás?
Amennyire én követem az eseményeket, most az a helyzet, hogy az ukránok igyekeznek majdnem minden olyan lépést megtenni az ex-szovjet technikákon, melyet az oroszok is, csak kevesebb potenciál van a kezükben.
Pl. ez említett TV3-117VMA-SBM1V hajtóműről az ukrán Motor Szics első embere igyekezett minden jót elmondani, konkrétan, hogy az orosz Klimov VK-2500-nál mennyivel jobb. Igazából a számok tükrében valóban jobbak a paraméterei, de nem sokkal, ugyanakkor a Mi-35M VK-2500-asaihoz új reduktor és a teljesen új forgószárny, faroklégcsavar kombó (a Mi-28-asról jöttek ezek) is tartozik. Ezek 30mm-es lövedékeknek is ellenálló, egyenként kb 20kg-al könyebb lapátok, merev, vízszintes csukló nélküli konstrukciók, jobb aerodinamikával.
Az AH-64D Block III. esetében is tudjuk, hogy egy dolog a hajtóművek teljesítménynövelése, ennél azonban fontosabb az erőátvitel veszteségének csökkentése.
Csecsenföldet és Oszétiát is megjárt torzsoki Mi-35M pilóta szerint a Mi-35M bár kicsivel (papíron 20km/h-val) lassabb mint a Mi-24-es, de sokkal direktebb, jobban manőverezhető.
Ez az ukrán upgrade csak félmegoldás, de mindenképpen fontos.
Másik dolog a fegyverzet. Egy múlt heti képsorozat szerint az oroszok már a Mi-24P-khez is integrálták az Ataka rakétákat, ezzel bővítve a lehetőségeket.
Nekem nem tünik elképzelhetetlennek, sőt! Franciak biztosan jóminőségü cuccokat pakolnak bele.
Hogy működik egy vízszintes csukló nélküli rotorlapát? Valami rugalmas izé van helyette, mint az aluetteknél? (vagy valamelyik másik franciánál a 70es évekből.)
Kb. ennyire futja az erejükből. A hazai ipart igyekeznek maximálisan bevonni.
Allesmor Obranna
Nem tudom mi igaz ebből de állítólag az orosz reduktorok simán jobbak a nyugatiaknál.
Ezt már inkább vfts-hez hasonlítanám, ha meg a fegyverzetet is modernizálnák akkor meg injektoros vfts-hez amikkel evo 9-ket vernek el rally sprinteken!! :)
Motor Szics TV3-117VMA-SBM1V -szerintem a klimov típusokkal össze se kell hasonlítani egy ukrán koppincsot! Ukránok főleg anyagminőségbe elég sokszor megbuktak orosz vagy fehérorosz másolásba, civil piacon meg főleg!
Francba…
Én akartam írni, hogy VFTS Láda.
Aztán, amilyen szerencséjük van, fenntartásban is annyi lesz a változás. :D