Ausztrália két hónapon belül már másodszor kénytelen repülési tilalmat elrendelni Eurocopter Tiger ARH harci helikoptereire, ugyanis ismét füstöt észleltek az egyik példány pilótafülkéjében. Az Ausztrál Hadsereg tájékoztatása szerint június 25-én az egyik Tiger éppen a Shoalwater Bay kiképző központ fölött hajtott végre gyakorló repülést, amikor a személyzet füstöt észlelt a kabinban, majd azonnal kényszerleszállást hajtottak végre. Személyi sérülés nem keletkezett, valamint a Tiger is épségben megúszta a gyors landolást.
A hadsereg azonnal elrendelte a határozatlan idejű repülési tilalmat az egész flottára.
Mint ismeretes, Ausztrália 22 Tiger ARH felfegyverzett felderítő helikoptert rendelt az OH-58 és UH-1 típusok leváltására. Bár felszereltségét tekintve ez a típus egyik legpotensebb verziója, mégis sok fejtörést okoz a kenguruk országának. Idén márciusban például az egyik vezetéknek ütközött, amit szerencsésen túlélt, ám ennél sokkal fontosabb, hogy május 16-án két hétre felfüggesztették a repüléseiket, mivel ugyancsak füstöt észleltek az egyik példány kabinjában. Ezt végül május 30-án feloldották, mivel az illetékes hatóság által kiadott, részletes és értékelés alapján a típus alkalmasnak minősült a repülések folytatására.
Egyelőre nem tisztázott, hogy a két incidens „főszereplői” (mármint a helikopterek) ugyanazok-e. Mindenesetre a hadsereg megkezdte az esemény okainak kivizsgálását.
Mi lehet ez a nagy sorozatos füstölés?! Nem megfelelő hűtés, rövidzárlat (akkor nem megfelelő vezetékezés, szigetelés), esetleg a szellőző rendszer?
Molni valami szakmai meglátás, ötlet?
Kuruc71 talán tudja, de ő nemigen ír mostanában :(
Jaja!
Ezerrel dolgozik az F-15-ös cikken!…Remélem!
Nem tudom, nem értek a helikhez. Gondolom a kondirendszerük nekik is kompresszor levegő elvétellel van megoldva, de az elvezetett levegő nem kerül be a kabinba. Az csak a hőcserélő meleg oldala, tehát a kabinva benyomott levegőt csak felmelegíti annyira, amennyire kell vagy éppen lehetűti. Persze a hűtéshez a nagynyomású levegőt lehűtik, majd expandálnia kell a gáznak. (Az F-15 bleed air rendszerének sematikus ábráját át tudom küldeni, ha kell.)
Ha füstöl, akkor inkább elekromos hibára, rossz kábalszigetelésre, csöpögő forró olajra és hasonlóra gondolnék. Hogy egy hogyan kerül a kabinba a füst? Gőzöm sincs. Ezeknek a hibáknak elvileg jól látható nyomot hagynak. Hogy ezt miért nem találják? Mert ezek szeritn a dolog ennél súlyosabb. Viszont az én tudományom akkor megáll.
A cikken dolgozok, ma fogja átlépni a 300 ezer karaktert. A fegyverzet részt ma végre talán befejezem. Akkor jöhet az önvédelmi renszer, minimális avionika és fegyver üzemmódok ismertetése és végre jöhet a kabin. Aztán meg a „sztoirzgatás”, az export ismeretetése.
Jelen állás szeritn két különleges változat már nem fér bele a meglevő kettő mellé vagy csak igen vázlatosan. A STOL/MTD-ről amúgy is írt az AS. Majd megpróbálom megkeresni.
Bizony, kurucot elvette tőlünk Fing-Fing kisasszony:( Én sejtettem, hogy baj lesz belőle…
Komolyra fordítva, elég intenzív füstölgésnek kellett lennie, hogy kényszerleszálltak miatta.Személy szerint én is elektromos hibára gondolnék.
Köszi Molni! :)
A cikkhez meg nagy kalappal. ;)
Szorgos népünk győzni fog. :)
Molni, a hajtóműtől elvezetett levegő a repülő eszközöük többségénél bekerül a kabinba. A Tiger esetében és hajtómű problémát vélek.
Molni?
Te hogy hogy nem mentél vadászpilótának? az eszed megvan hozzá csak rossz fog meg ne legyen .