|

Jól halad az F-15SE szélcsatorna-tesztjeivel a Boeing

A Boeing bejelentette, hogy befejeződtek az F-15SE Silent Eagle illeszkedő póttartályába (Conformal Fuel Tank – CFT) integrált belső fegyverterének (Conformal Weapons Bay – CWB) ismételt szélcsatorna-tesztjei. Mint ismeretes, a cég F-15E1 jelzésű kísérleti gépével már 2010-ben folytak a berepülések, sőt, rakétaindításra is sor került a CWB-ből, ám a tervező-fejlesztő csapat végül úgy döntött, hogy további finomításokra van szükség, így újfent visszatértek a szélcsatornához. Akkor azt nyilatkozták, hogy a függőleges vezérsíkok döntési szögén is változtatni akarnak, amivel a Silent Eagle radarhullám-reflexióján és stabilitásán kívánnak javítani.

Roger Besancenez, az F-15SE projekt alelnöke elmondta: a Boeing St. Louis-i létesítményében a cég szakemberei, valamint a CWB fejlesztésében közreműködő Korea Aerospace Industries mérnökei közös munkával töltötték az elmúlt hónapokat. A CWB viselkedését többféle fegyverzet-konfigurációban, változatos állásszögek és áramlási jellemzők mellett vizsgálták. A kapott eredmények elemzése után a póttartályba integrált fegyvertéren több apróbb változtatást eszközöltek, majd újra végrehajtották a szélcsatorna-teszteket. Besancenez szerint a csapat számításai helyesnek bizonyultak, az F-15SE főbb paraméterei javultak.

Az F-15SE makettje a szélcsatornában, 2012. március 19-én |Fotó: Boeing ,

Ezzel azonban még nincs vége a folyamatnak, a szélcsatorna továbbra sem marad munka nélkül. Hátravannak még a CWB nyitott és zárt állásainak szélcsatorna-tesztjei, természetesen mindezeket többféle rakéta és bomba függesztése mellett. Arról egyelőre nincs információ, hogy a függőleges vezérsík döntési szögén végül változtattak-e, ennek eldöntéséhez valószínűleg még több adatra és tesztre van szükségük.
Besancenez emellett azt is elárulta, hogy a kapott eredményeket felhasználják a készülőben lévő új prototípusnál, mely már tényleg valódi F-15SE lesz, az E1 ugyanis még csak egy F-15E-ből átalakított példány. Amennyiben pedig az új tesztgép sikeresnek bizonyul, rövid időn belül készen állhatnak egy esetleges megrendelés teljesítésére.

Fotó: Boeing

14 hozzászólás “Jól halad az F-15SE szélcsatorna-tesztjeivel a Boeing”

  1. No igen, pislogtam is rendesen, mikor a Boeing sajtófotóit néztem, főleg azt, ami jelen hírecske kiemelt képe.
    Aztán fene tudja, lehet, hogy kettőt kiválasztottak azok közül a CFT-verziók közül, amikkel kísérleteztek, és közreadták a képet róluk. Kíváncsi vagyok, mekkora lesz a difi az E1 és az első valódi SE-protó között, mekkora lesz végül a változás a CFT alakjában.

  2. A hír érdekes. A fotókat jobb lett volna felcserélni, vagy itt is megismételni. A vezérsík és a CFT az érdkes. Ezen az oldalnézeten a CFT nem mutat magából semmit.

    Van egy sejtésem, hogy bizonyos téren engednek a manőverező képességből. Valszeg állásszög és egyéb korlátozásokat fog jelenteni ez, bár véleményem szerint ettől nem lesz teljesen impotens a Sas.

    A bibi az, hogy a kutyát nem érdekli a jelek szerint. Nem is csodálom. Ha beváltik a JSF, akkor majdnemhogy egy árban lesz a kettő. A meglevő F-15 vadászflotta lehet, hogy csak a jenkiknél lesz igen hosszú életű meg talán a japóknál. SZ-A-nak újabbak a gépei és lesz pénze flottát cserélni, ha úgy érzik, hogy nem kellene a ’80-as évek gépei.

  3. Igazad van molni, itt a helye a másiknak is nagyban. :)

    Egyébként igen, a Boeing öli bele a pénzt, de nem valószínű, hogy sikeres lesz. Egyedül Dél-Koreára mondom azt, hogy venni fog belőle, ha már besegít a fejlesztésbe. Rajta kívül esetleg Szaúd-Arábia vagy Szingapúr, de ott se látok rá sok esélyt, hogy rendszeresítik. Kiváló repülőgép az F-15, és még sokáig jelen is lesz az élvonalban, de a jövő az 5. generációé. Akinek van pénze, inkább már afelé kacsintgat, teljesen logikusan. Ellenpéldák persze vannak, de ha egészében vizsgáljuk a helyzetet, akkor belátható: a Silent Eagle nem lesz exportsiker.

  4. Szerintem még gépet sem fognak venni. Max kitet, hogy egy esetleges konfliktus elején SE pack megy fel, mikor a légierő le van nyomva és több csapásmérés kell, akkor meg visszavedlenek sima K gépekké. Legalbbis a Boeing azzal promozóta, hogy az aktív gépekre is fel lehet tenni.

    Kicsit profánul, olyan szemből, mint ey lógó csöcsű Sas. Broáf. :)

  5. Allesmor Obranna

    Csodák nincsenek, csak jó marketingduma. Gondolom inkább egy jófajta csúsztatás, hogy ezzel a növelt homlokfelületű CFT-vel is kisebb a légellenállás, mint a hagyományos pótosokkal.
    Azért azt látni kell, hogy a Boeing mindenfélébe kapaszkodik, jelenleg a jelszó a csökkentett észlelhetőség, ennek jegyében a konkurens Lockheed már két típust kiállított, a Boeing meg egyet se.
    Ezért van a Silent Hornet, meg a Silent Eagle, de ezek mindegyike csak megrendelések nélküli projekt, makettek és fantáziarajzok formájában.

  6. Akkor tudott volna nagyot “tarolni”, ha 5 évvel, vagy ne adj isten még korábban elő tudott volna vele rukkolni a Boeing! Akkor Szingapúrnak és Koreának valószínűleg gyári új SE-ket tudott volna eladni. Nem lett volna meg rá a lehetősége? Vagy esetleg egyszerűen nem gondoltak erre a Boeingnél, vagy technikai akadályok lettek volna?

  7. Valaki mondja el, hogy ez miért silent? Azt értem, hogy eldugták a fegyvereket, de szemből még mindig látom a hajtómű lapátokat (?). Arra meg azt mondtátok, hogy nem túl jó dolog ha RCS-t akarunk csökenteni.

  8. Janaj

    A 4+ gépek “lopakodósítása” csak marketing duma annyit ér minta a szarnak egy pofon.Gondolj bele raksz az SH-ra vagy Rafalera egy rakétát vagy bombát és máris úgy világít a radaron mint egy karácsonyfa.De ha raksz rá valami olyat mint erre a szerencsétlen lógócsöcsű varjúra akkor is ott van,hogy ezt nem lopakodónak tervezték és attól nem is lesz az,hogy utólag gányolsz rajta egy keveset.Max annyit érsz el,hogy nem 300km-ről hanem csak 200-ról érzékelik a radarok ami még mindig bőven elég akármire is.A Raptort lopakodónak tervezték még is van rajta egy méter vastag speciális bevonat(am állítólag mérgező ellenben nagyon sok munkát ad a karbantartóknak mert sérülése esetén jelentősen megnő az RCS)és én ezeken a gépeken nem látok ilyet.Biztos azért mert nincs rá szükség így is kiválóak…

    molni

    Bocs a varjúzásért de így nagyon csúnya a gép.

  9. Nekem az rémlik, hogy a SH-nél sokat küzdöttek és még a hajtómű teljesítményből is beáldoztak, hogy ne lásson rá a radar a hajtóműre. Ezért nem is értem, hogy miért nem dolgoztak rajta.

    Én nem tartom butaságnak a 4 gen gépek RCS-nek csökkentését, csak nem látok rá keresletet – mint a cikk is írja -.
    Ellenben nem hinném, hogy a Boeinget buta emberek vezetnék és kettőnk közül én tudnám a frankót. :-)

  10. Hahó!!!
    Bocsi, nagyon hülye kérdést tettem fel, vagy miért nem válaszoltok? Tényleg nem tudom, hogy a Boeing miért nem állt ki hamarabb Silent Eagle ötlettel. Elvileg a technika megvolt hozzá, amennyire tudom, olvastam. Ha ennyire blöd kérdés volt, ismét bocsánat, de legalább mondjátok légyszi, hogy hülyeséget kérdeztem.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.