A Boeing bejelentette, hogy befejeződtek az F-15SE Silent Eagle illeszkedő póttartályába (Conformal Fuel Tank – CFT) integrált belső fegyverterének (Conformal Weapons Bay – CWB) ismételt szélcsatorna-tesztjei. Mint ismeretes, a cég F-15E1 jelzésű kísérleti gépével már 2010-ben folytak a berepülések, sőt, rakétaindításra is sor került a CWB-ből, ám a tervező-fejlesztő csapat végül úgy döntött, hogy további finomításokra van szükség, így újfent visszatértek a szélcsatornához. Akkor azt nyilatkozták, hogy a függőleges vezérsíkok döntési szögén is változtatni akarnak, amivel a Silent Eagle radarhullám-reflexióján és stabilitásán kívánnak javítani.
Roger Besancenez, az F-15SE projekt alelnöke elmondta: a Boeing St. Louis-i létesítményében a cég szakemberei, valamint a CWB fejlesztésében közreműködő Korea Aerospace Industries mérnökei közös munkával töltötték az elmúlt hónapokat. A CWB viselkedését többféle fegyverzet-konfigurációban, változatos állásszögek és áramlási jellemzők mellett vizsgálták. A kapott eredmények elemzése után a póttartályba integrált fegyvertéren több apróbb változtatást eszközöltek, majd újra végrehajtották a szélcsatorna-teszteket. Besancenez szerint a csapat számításai helyesnek bizonyultak, az F-15SE főbb paraméterei javultak.
Ezzel azonban még nincs vége a folyamatnak, a szélcsatorna továbbra sem marad munka nélkül. Hátravannak még a CWB nyitott és zárt állásainak szélcsatorna-tesztjei, természetesen mindezeket többféle rakéta és bomba függesztése mellett. Arról egyelőre nincs információ, hogy a függőleges vezérsík döntési szögén végül változtattak-e, ennek eldöntéséhez valószínűleg még több adatra és tesztre van szükségük.
Besancenez emellett azt is elárulta, hogy a kapott eredményeket felhasználják a készülőben lévő új prototípusnál, mely már tényleg valódi F-15SE lesz, az E1 ugyanis még csak egy F-15E-ből átalakított példány. Amennyiben pedig az új tesztgép sikeresnek bizonyul, rövid időn belül készen állhatnak egy esetleges megrendelés teljesítésére.
Jóval nagyobb lett a CFT homlokfelülete, ez nem nagyon javíthatta az aerodinamikia jellemzőket.
No igen, pislogtam is rendesen, mikor a Boeing sajtófotóit néztem, főleg azt, ami jelen hírecske kiemelt képe.
Aztán fene tudja, lehet, hogy kettőt kiválasztottak azok közül a CFT-verziók közül, amikkel kísérleteztek, és közreadták a képet róluk. Kíváncsi vagyok, mekkora lesz a difi az E1 és az első valódi SE-protó között, mekkora lesz végül a változás a CFT alakjában.
A hír érdekes. A fotókat jobb lett volna felcserélni, vagy itt is megismételni. A vezérsík és a CFT az érdkes. Ezen az oldalnézeten a CFT nem mutat magából semmit.
Van egy sejtésem, hogy bizonyos téren engednek a manőverező képességből. Valszeg állásszög és egyéb korlátozásokat fog jelenteni ez, bár véleményem szerint ettől nem lesz teljesen impotens a Sas.
A bibi az, hogy a kutyát nem érdekli a jelek szerint. Nem is csodálom. Ha beváltik a JSF, akkor majdnemhogy egy árban lesz a kettő. A meglevő F-15 vadászflotta lehet, hogy csak a jenkiknél lesz igen hosszú életű meg talán a japóknál. SZ-A-nak újabbak a gépei és lesz pénze flottát cserélni, ha úgy érzik, hogy nem kellene a ’80-as évek gépei.
Igazad van molni, itt a helye a másiknak is nagyban. :)
Egyébként igen, a Boeing öli bele a pénzt, de nem valószínű, hogy sikeres lesz. Egyedül Dél-Koreára mondom azt, hogy venni fog belőle, ha már besegít a fejlesztésbe. Rajta kívül esetleg Szaúd-Arábia vagy Szingapúr, de ott se látok rá sok esélyt, hogy rendszeresítik. Kiváló repülőgép az F-15, és még sokáig jelen is lesz az élvonalban, de a jövő az 5. generációé. Akinek van pénze, inkább már afelé kacsintgat, teljesen logikusan. Ellenpéldák persze vannak, de ha egészében vizsgáljuk a helyzetet, akkor belátható: a Silent Eagle nem lesz exportsiker.
Szerintem még gépet sem fognak venni. Max kitet, hogy egy esetleges konfliktus elején SE pack megy fel, mikor a légierő le van nyomva és több csapásmérés kell, akkor meg visszavedlenek sima K gépekké. Legalbbis a Boeing azzal promozóta, hogy az aktív gépekre is fel lehet tenni.
Kicsit profánul, olyan szemből, mint ey lógó csöcsű Sas. Broáf. :)
De ha nem lesz rajta, külső függőként semmi, akkor lehet , hogy nem is lesz nagyobb a homlokfelület…….
Csodák nincsenek, csak jó marketingduma. Gondolom inkább egy jófajta csúsztatás, hogy ezzel a növelt homlokfelületű CFT-vel is kisebb a légellenállás, mint a hagyományos pótosokkal.
Azért azt látni kell, hogy a Boeing mindenfélébe kapaszkodik, jelenleg a jelszó a csökkentett észlelhetőség, ennek jegyében a konkurens Lockheed már két típust kiállított, a Boeing meg egyet se.
Ezért van a Silent Hornet, meg a Silent Eagle, de ezek mindegyike csak megrendelések nélküli projekt, makettek és fantáziarajzok formájában.
Akkor tudott volna nagyot „tarolni”, ha 5 évvel, vagy ne adj isten még korábban elő tudott volna vele rukkolni a Boeing! Akkor Szingapúrnak és Koreának valószínűleg gyári új SE-ket tudott volna eladni. Nem lett volna meg rá a lehetősége? Vagy esetleg egyszerűen nem gondoltak erre a Boeingnél, vagy technikai akadályok lettek volna?
Valaki mondja el, hogy ez miért silent? Azt értem, hogy eldugták a fegyvereket, de szemből még mindig látom a hajtómű lapátokat (?). Arra meg azt mondtátok, hogy nem túl jó dolog ha RCS-t akarunk csökenteni.
Janaj
A 4+ gépek „lopakodósítása” csak marketing duma annyit ér minta a szarnak egy pofon.Gondolj bele raksz az SH-ra vagy Rafalera egy rakétát vagy bombát és máris úgy világít a radaron mint egy karácsonyfa.De ha raksz rá valami olyat mint erre a szerencsétlen lógócsöcsű varjúra akkor is ott van,hogy ezt nem lopakodónak tervezték és attól nem is lesz az,hogy utólag gányolsz rajta egy keveset.Max annyit érsz el,hogy nem 300km-ről hanem csak 200-ról érzékelik a radarok ami még mindig bőven elég akármire is.A Raptort lopakodónak tervezték még is van rajta egy méter vastag speciális bevonat(am állítólag mérgező ellenben nagyon sok munkát ad a karbantartóknak mert sérülése esetén jelentősen megnő az RCS)és én ezeken a gépeken nem látok ilyet.Biztos azért mert nincs rá szükség így is kiválóak…
molni
Bocs a varjúzásért de így nagyon csúnya a gép.
Nekem az rémlik, hogy a SH-nél sokat küzdöttek és még a hajtómű teljesítményből is beáldoztak, hogy ne lásson rá a radar a hajtóműre. Ezért nem is értem, hogy miért nem dolgoztak rajta.
Én nem tartom butaságnak a 4 gen gépek RCS-nek csökkentését, csak nem látok rá keresletet – mint a cikk is írja -.
Ellenben nem hinném, hogy a Boeinget buta emberek vezetnék és kettőnk közül én tudnám a frankót. :-)
Hahó!!!
Bocsi, nagyon hülye kérdést tettem fel, vagy miért nem válaszoltok? Tényleg nem tudom, hogy a Boeing miért nem állt ki hamarabb Silent Eagle ötlettel. Elvileg a technika megvolt hozzá, amennyire tudom, olvastam. Ha ennyire blöd kérdés volt, ismét bocsánat, de legalább mondjátok légyszi, hogy hülyeséget kérdeztem.
Gőzöm sincs. Ha ők nyerték volna az X-32 vs X-35 meccset, akkor mi szükség lenne rá? Semmi. Valakinek lehet, hogy nem volt jobb ötlete.
Féloff, megvan a 300k. ;)
Köszi, és gratula!:)