|

Nemzetközi Villám-vegyes

Most jöjjön egy nemzetközi hírcsokor kanadai, angol és francia légtérben kalandozva a jelenleg talán legjobban reklámozott repülőgép, az F-35 Lightning II szárnyain.

Kanadában kezd érdekes fordulatokat venni az F-35 sorsa, mivel év elején még arról számolhattunk be, hogy a helyi szakértők keveslik az eddig megrendelt 65 darab Villámot, azóta áprilisban a konzervatív kormány meglebegtette a rendelés visszamondásának a lehetőségét is. Természetesen ez a nyilatkozat nem maradt válasz nélkül: a Lockheed Martin jelezte, hogy ha Ottawa kiszáll a projektből, akkor az F-35-ön munkálkodó kanadai cégek könnyen munka nélkül maradhatnak. Természetesen a már megkötött szerződéseket nem bontanák fel, de újabb megrendeléseket nem adnának Kanadának, amely – lássuk be – teljesen jogos is. Egyébként ez az egész ügy egyelőre csak a médián keresztül zajlik, mivel a Lockheed Martin alelnöke elmondta, hogy hivatalos megkeresés nem érkezett a kanadai kormánytól a megrendelések felmondásáról vagy módosításáról, szóval az eredeti tervek szerint az első kanadai Villámot 2014-ben kezdik el építeni, majd 2017-ben adják át.

Kanadai CF-188 akcióban | Forrás: whethearmed.com ,

Miután az angolok visszaváltottak az F-35B-re, azaz a STOVL verzióra, amely természetesen jár „némi” változtatással a brit repülőgép-hordozókon is, az angol The Daily Mirror szerint meg van annak a lehetősége, hogy az F-35-ök hajtóműve a függőleges leszállásoknál „enyhén” megpörköli a hajófedélzetet, ami természetesen itt nem járna olyan előnyökkel, mint a kávészemek pörkölése. Persze erre az amerikai kollégák már tavaly rájöttek, amikor a B verzióval elkezdték a fedélzeti teszteket a USS Waspon és neki is fogtak egy ezt kiküszöbölő borítás kifejlesztésének. A lap állítása szerint az angolok ez utóbbira kezdtek el ácsingózni. A Védelmi Minisztérium azonban nem hagyta szó nélkül a dolgot és egy nyilatkozatot adott ki, miszerint a speciális fedélzeti borítás mindig is része volt a terveknek, illetve hogy mivel nem építenek be katapultot és fékező köteleket az új hordozókba, ezért marad 2 milliárd fontjuk (3.1 milliárd dollár), aminek a töredékéért a fedélzetet alkalmassá lehet tenni STOVL repülőgépek fogadására. Arra is kitértek még, hogy jelenleg is együtt dolgoznak az amerikai féllel a borítás kifejlesztésén.

Ilyet nem fogunk látni az angoloknál: F-35C készül leszállni egy hordozóra | Forrás: Air-Attack.com ,

Végül kérdezhetnénk, hogy hogyan jönnek a különc franciák az F-35-höz. A briteken keresztül, mivel az eredeti elképzelés szerint mindkét európai hatalom haditengerészete katapulttal indítható repülőgépeket üzemeltetett volna, így nagymértékben együtt tudtak volna működni, például lehetőség lett volna az ún. „cross-deck” műveletekre is, vagyis angol gépek üzemeltek volna a Charles de Gaulleról (és az új francia hordozóról), illetve Dassault Rafale M-ek a Queen Elizabeth osztály tagjairól. A mostani felállás szerint azonban a brit F-35B-k miatt erre már nem lesz lehetőség, illetve a korábban megszellőztetett angol Rafale-bérlés is kútba esett ezzel, mivel egyszerűen nincs meg a technikai háttér ezen gépek üzemeltetésére az angol hordozókon. A brit döntést egyébként Franciaországban nagy médiavisszhang is kísérte, valamint a döntés után a francia kormány sajnálatát fejezte ki az ügyben, de megértik a döntést és továbbra is nagymértékben együttműködnének a brit flottával.

Írta: GrGLy

4 hozzászólás “Nemzetközi Villám-vegyes”

  1. A németek és a franciák más-más módon, de Európa mellett elkötelezettek. Európai repülő, európai tengó, európai hajók… Részben európai rakéták. Csak azt veszik az USA-tól, ami feltétlenül kell. A németek nem akarnak „demokráciát csinálni” sehol. Minek nekik az F-35? Ha megveszik, annyivak kevesebb jut a lassúbb-szegényesebb, de önálló dolgokra. A meglévő kihívásoknak a német Tájfunok és a francia Rafale-k kiválóan megfelelnek. Van saját harcjármű-gyártás, helikopter-gyártás, hajógyártás, tengógyártás…..
    Igaz, kevesebb és nem feltétlenül USA mennyiség és minőség, de azért nem rossz….