|

Aláírták a szerződést a NATO közös Global Hawk-flottájáról

A múlt vasárnap, az Amerikai Egyesült Államokbeli Chicagóban elkezdődött a NATO 25. csúcstalálkozója, melyen a szövetség 28 tagállamának vezetői tárgyalják meg a tagokat érintő kérdéseket. Természetesen a fő témát a világ különböző részein folyó békefenntartó missziók jelentik, ám emellett a közös finanszírozású NATO-eszközpark is napirendre került. Mint ismeretes, Anders Fogh Rasmussen főtitkár idén február 3-án világgá kürtölte, hogy sikerült létrehozni egy olyan pénzügyi alapot, mely fedezheti a 13 tagállam által létrehozandó, ötgépes Global Hawk-flottát, vagyis az Alliance Ground Surveillance (AGS) programot. A Northrop Grumman közleménye szerint mostanra realizálódott a megegyezés, és Chicagóban sor került a szerződés aláírására.

Wes Bush, a cég elnök-vezérigazgatója beszámolt róla, hogy a Northrop Grumman és a NATO 13 tagországa között létrejött egy 1,7 milliárd dollár értékű kontraktus, melynek részét képezi az 5 darab RQ-4 Block 40 UAV, a földi irányító rendszer több eleme, illetve a repülőgépekhez tartozó logisztikai csomag. A korábbi értesüléseknek megfelelően a Global Hawk-ok az MP-RTIP (Multi-Platform Radar Technology Insertion Program) program keretében, a Raytheon és a Northrop Grumman által közösen kifejlesztett lokátorral, mely levegő-levegő és levegő-föld feladatkörben egyaránt használható, és segítségével lehetséges a valós földi helyzetkép létrehozása. Bush szerint komoly viták folytak róla az utóbbi időben, hogy 3 vagy 5 példány alkossa az AGS gerincét, ám végül utóbbira esett a választás.

EuroHawk: az első felszálláskor [a képen] még nem gondolta senki, hogy törlésre kerül a program… | Fotó: Northrop Grumman ,

Az amerikai fővállalkozó mellett több kisebb, európai illetőségű cég is részt vesz a program lebonyolításában és működtetésében. Elsődleges feladatuk a mozgó földi vezérlő – és adattovábbító állomások gyártása lesz, amiken keresztül a harcoló csapatok értesülhetnek a legfrissebb felderítési információkról. Továbbá európai vállalatok építik meg a nagyobb méretű, nem mobil földi központokat is, ahonnan a bevetésen lévő RQ-4-esek irányítása folyhat, valamint a beérkező adatokat is ezekben gyűjtik, rendszerezik és küldik tovább. A Northrop Grumman partnerei lesznek többek között a Cassidian, a Kongsberg, a Selex Galileo és a Bianor. A NATO Global Hawk-flottájának központi bázisa Olaszországban lesz, mégpedig Sigonellában, ahová az amerikai légierő hasonló felderítői is települnek, ezzel csökkentve a logisztikai költségeket.

Az AGS program finanszírozásában végül a következő 13 NATO-tagállam vesz részt: Amerikai Egyesült Államok, Bulgária, Csehország, Észtország, Németország, Olaszország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Norvégia, Románia, Szlovákia és Szlovénia. Mellettük azonban a többi 15 partnerország is igényelhet felderítési adatokat, ha a szükség úgy hozza, tehát a pénzügyi passzivitás nem jelent teljes kizárást a programból. Sőt, a NATO védelmi miniszterei abban egyeztek meg, hogy a későbbiekben további államok is beszállnak majd a költségekbe, ami esetleg a flotta bővítését is magával vonhatja.

9 hozzászólás “Aláírták a szerződést a NATO közös Global Hawk-flottájáról”

  1. Tudom hogy költséges dolog beszállni egy ilyen programba, de rengeteg hasznot hoz a jövő konfliktusainak kezelésében az a tapasztalat, amit itt, egy induló project keretében szereznek azok, akik beléptek. Ezt nagyon nehéz utána behozni – szóval ott kellene lennünk a legkiválóbb katonáinkkal. Az ilyen programokban való részvétel lehetősége tenné igazán vonzóvá azt, hogy a magasan képzett, motivált embereink értelmes célokkal fejlesszék magukat.

    Ez persze magánvélemény.

  2. Szia igla

    Szerintem is teljesen igazad van, minél több közös NATO programban kellene jelen lennünk, de szerintem nagyon kérdéses, hogy a Honvédség megfeszített költségvetésébe, vagy a megszorítások közé be tudnék-e ékelni a részvétel költségeit.:(

  3. Nem is kell sokat költeni honvédségre, a minimálbért kéne jól megemelni.
    Egy gyári munkás középszintű érettségivel kap vagy 2000 eurót Németországban, 2 havi fizetéséből már vesz egy suzuki gsxr 750 k6 mocit.
    Itthon meg..
    Remélem nem indítottam el lavinát .

  4. Erről a tavalyi minimálbér emelésre adott egy alföldi (amúgy zokni éshasonlókat gyártó) üzem tulaja (Magyar!) jutott eszembe aki azt mondta, hogy akkor most ki kell rugni az alkalmazottak ~20%át és 20%al kevesebb embernek kell ugyanazt a munkát elvégeznie vagy veszteséget termel a cég…. vagy teljesen átviszi a gyártást Szlovákiába.

    Azóta már Szlovákiába működik csak a cég. :(

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.