|

Repült az első QF-16

A napokban hozták nyilvánosságra, hogy május 4-én sikeresen végrehajtotta első repülését az F-16 Fighting Falcon vadászbombázóból kialakított célrepülőgép első példánya.

A Boeing és az USAF közös programjának gyümölcseként az amerikai gyártó jacksonville-i telephelyének területéről a tesztprogram első fázisaként még ember vezette módban szállt fel, a vállalat tesztpilótája a beépített berendezések okozta súlyponteltolódás manőverezésre gyakorolt hatását vizsgálta. A sikeres fázis után kerül sor a távirányítású repülésekre, melyeket egy földi állásból vezényelnek majd.

Fotó: Boeing ,

Az QF-4 utódjául szánt a QF-16-os vezérlőrendszerének kialakítását 2010 márciusában nyerte el a Boeing, a rendszer részletes kidolgozására és 6 QF-16-os létrehozására kapott megrendelést. Ha beváltja a hozzáfűzött reményeket, az USAF 126 darabot rendel a típusból, melyek a Davis-Monthan támaszpont közelében lekonzerválva tárolt gépekből lesznek kialakítva.

Fotó: Boeing ,

21 hozzászólás “Repült az első QF-16”

  1. Meg mire használnánk a 21-est? A2A lövöldözésre is külföldre kell menni. Amiknál meg akkora lehet a reptilalmi zóna a víz felett mint kis hazánk.

    @acepilot: Szvsz raptorból nem lesz ilyen. A drónoknak nem kell célgép, ha meg kell, akkor az egy másik drón lesz. :-)

  2. DC-en volt erről valami film. Ott egy egyenesen repülő F-4-est nem találtak el csak másodszorra. Ellenben egy idős pilóta vezette a földről, így szvsz meg tudta volna forgatni ha nagyon akarja. :-)

  3. Mióta a QF-16-osról megjelentek az első infók pár éve, azóta kérdés számomra, hogy vajon miért a C változat?

    – Nincs üzemképesé tehető A változat az AMARG-nál? Már csak kibelezett torzók, felhasználták őket alkatrésznek?
    – Vagy túl nagy költség repképessé tenni, szemben a később leállított C változatokkal?
    – Vagy a korábban leállított A változatokban kevesebb a repidő és jobban eladhatóak? Ez utóbbit nem hiszem, mert az utóbbi években csak C/D változatok eladási tervekről hallani.

    Ráadásul az első QF-16 szériában kijelölt gépek közül csak pár Block 25-ös van, nagy része Block 30-as, mint a képen látható gép is.

    Valószínűnek tartom, hogy a legutóbb leállított gépeket a legolcsóbb újra repképessé tenni megfontolás lehet a dolog mögött, ismerve az AMARG kategóriáit.

  4. Anno mikor még ez a drónos dolog csak gyerekcipőben járt, akkor egy-két géppel kipróbálták, hogy mit is lehet velük kezdeni…
    A drónokkal egy-két perc alatt sikerült lőhelyzetbe kerülni a legjobb Top Gun oktatókkal szemben.
    Szóval a drónos gépekből több is kihozható, mint az „emberes” gépekkel. De ettől függetlenül továbbra is az ember a legfontosabb tényező.

  5. Hornet102, milyen drónokkal próbálták (volna) ezt ki? Ez egy elmélet volt.

    Azóta teltek múltak az évek és mi valósult meg a gyakorlatban? Hol vannak a légiharcoló drónok? A néhány felfegyverzett UCAV-on kívül, a USNAVY UCAS-D programja talán majd megvalósul. De itt sincs szó légiharcról, mindössze bombázó-felderítő-elektronikai zavaró feladatkörről.

  6. Galocm!
    Ezt még anno Ivan Rendall: Vadászrepülők – Légi harc a sugárhajtású gépek korában című könyvében olvastam. Volt egy olyan fejezte, amiben a jövő lehetséges dolgait fejtegette. Nem azt írtam, hogy ebből mi minden megvalósult, csak azt, hogy ezt nem ma próbálták ki először, hanem akkor mikor még a Phantomok ezer szám álltak szolgálatban és megjelentek az F-14/15 gépek – bár igaz ezt nem említettem…
    Nem egyszer fordult már elő, hogy „megbolondult” a drón, vagy UCAV, egy bizonyos rizikó faktor még mindig van, sőt lesz is. Azonban ha megnézzük az elmúlt 12 év konfliktusait, ahol a drónok jelen voltak, akkor kijelenthetjük, hogy nem sok légi harcra került sor. Irakban elásták a gépeket, vagy fel sem szálltak, Afganisztában meg hát a gépek álló helyben mentek tönkre, szóval nem is volt lehetőség arra, hogy a drónok „tömeges” légi harcot vívjanak…Bár nem is erre vannak felkészítve, elsősorban felderítésre és csapásmérésre. A jövő kétségtelen hogy ez lesz… Az emberi szervezet nem tud annyit elviselni, mint egy gép. Szóval a drónok a jövő fegyverei, de egy hibás emberi döntést, csak egy másik ember képes felül bírálni. Ezeken nem Word vagy Windows fut, hogy visszakérdez, hogy komolyan gondolja e dolgot vagy sem…

  7. Álljon meg a nászmenet. Totál ellenőrzött körülmények között hazai pályán drónozgatni totál más tészta. Jelenleg a láthatáron nincs olyan UACV, ami csak BVR-ben esélyes lenne, nemhogy dogfightban. Jelenleg odáig terjed az UAV és UACV-k területe, ahol nincs légvédelme. A legnímandabb 30 éves VSZ légvédelem is halomra mészárolná őket…

  8. Eddig drónok és vadászgépek között csak néhány „összecsapás” törrtént. Vietnamban lelőttek a MiG-ek néhányat. 1982-ben Libanon felett egy izraeli UAV ért el „légi győzelmet” MiG-21 ellen, de fegyver alkalmazás nélkül. (a szír gép támadás közben átesett és lezuhant) Irak felett egy Predator és egy MiG-25-ös akadt össze, mindketten indítottak, de a Hellfire lassúbb volt, mint az R-40-es.
    A grúz Hermes-t meg egy orosz 29-es lőtte le. Más esetre így hírtelen nem emlékszem.

  9. Szerintem inkább a F-35 átalakítva célgéppé ha kivonják őket. Ha egyáltalán valaha erre a sorsra jutnának.
    A 22es szerintem túl ritka ahhoz hogy akárcsak a kivont példányokat erre
    pazarolják. Lehet mindnek tudnának helyt találni a NASA-nál vagy valami múzeumban.