A napokban hozták nyilvánosságra, hogy május 4-én sikeresen végrehajtotta első repülését az F-16 Fighting Falcon vadászbombázóból kialakított célrepülőgép első példánya.
A Boeing és az USAF közös programjának gyümölcseként az amerikai gyártó jacksonville-i telephelyének területéről a tesztprogram első fázisaként még ember vezette módban szállt fel, a vállalat tesztpilótája a beépített berendezések okozta súlyponteltolódás manőverezésre gyakorolt hatását vizsgálta. A sikeres fázis után kerül sor a távirányítású repülésekre, melyeket egy földi állásból vezényelnek majd.
Az QF-4 utódjául szánt a QF-16-os vezérlőrendszerének kialakítását 2010 márciusában nyerte el a Boeing, a rendszer részletes kidolgozására és 6 QF-16-os létrehozására kapott megrendelést. Ha beváltja a hozzáfűzött reményeket, az USAF 126 darabot rendel a típusból, melyek a Davis-Monthan támaszpont közelében lekonzerválva tárolt gépekből lesznek kialakítva.
vhol szívszorító egy ilyen gépet célgépnek használni. Persze érthető.
Nálunk a MiG-21/MiG-23 érából marad gépeket miért nem alakították át ilyenre?
Amúgy még belegondolni is rossz, hogy 40-50 év múlva a Raptorok lesznek ilyen célpontok…
Gondolom az FBW miatt lehetett az F-16-ot a migeket meg annak a hiánya miatt!
A F-4 gépek hirből sem ismerték az FBW-t, mégis százszámra alakítoták át őket. Az FBW terminológia jelentését úgy látszik, hogy még mindig nem értik sokan.
Meg mire használnánk a 21-est? A2A lövöldözésre is külföldre kell menni. Amiknál meg akkora lehet a reptilalmi zóna a víz felett mint kis hazánk.
@acepilot: Szvsz raptorból nem lesz ilyen. A drónoknak nem kell célgép, ha meg kell, akkor az egy másik drón lesz. :-)
Ott olyan célgépekre fognak lövöldözni, ami korszerűbb a világ sok légierejének jelenlegi típusainál.
A MiG-21-esnek is volt (van?) drón változata lövészetekhez. M-21-esnek hívták.
Erről a MiG-21 drónról nincs valakinek bővebb infója? Vagy úgy általában a drónná alakított gépekről? Jól jönne egy most készülő cikkhez.
Szerintem ez sosem fog úgy manőverezni, mint 1 pilóta akit épp seggbe akarnak lőni.
@gacsat
Miért?
gacsat: éppen hogy jobban is manőverezhet. Pilóta nélkül tovább mehetnek a g-k.
DC-en volt erről valami film. Ott egy egyenesen repülő F-4-est nem találtak el csak másodszorra. Ellenben egy idős pilóta vezette a földről, így szvsz meg tudta volna forgatni ha nagyon akarja. :-)
Mióta a QF-16-osról megjelentek az első infók pár éve, azóta kérdés számomra, hogy vajon miért a C változat?
– Nincs üzemképesé tehető A változat az AMARG-nál? Már csak kibelezett torzók, felhasználták őket alkatrésznek?
– Vagy túl nagy költség repképessé tenni, szemben a később leállított C változatokkal?
– Vagy a korábban leállított A változatokban kevesebb a repidő és jobban eladhatóak? Ez utóbbit nem hiszem, mert az utóbbi években csak C/D változatok eladási tervekről hallani.
Ráadásul az első QF-16 szériában kijelölt gépek közül csak pár Block 25-ös van, nagy része Block 30-as, mint a képen látható gép is.
Valószínűnek tartom, hogy a legutóbb leállított gépeket a legolcsóbb újra repképessé tenni megfontolás lehet a dolog mögött, ismerve az AMARG kategóriáit.
Anno mikor még ez a drónos dolog csak gyerekcipőben járt, akkor egy-két géppel kipróbálták, hogy mit is lehet velük kezdeni…
A drónokkal egy-két perc alatt sikerült lőhelyzetbe kerülni a legjobb Top Gun oktatókkal szemben.
Szóval a drónos gépekből több is kihozható, mint az „emberes” gépekkel. De ettől függetlenül továbbra is az ember a legfontosabb tényező.
Szar lehet mikor az agyad kifolyik a bokádon a fordulóban a drónos gép meg belső íven „előz”. :-D
Hornet102, milyen drónokkal próbálták (volna) ezt ki? Ez egy elmélet volt.
Azóta teltek múltak az évek és mi valósult meg a gyakorlatban? Hol vannak a légiharcoló drónok? A néhány felfegyverzett UCAV-on kívül, a USNAVY UCAS-D programja talán majd megvalósul. De itt sincs szó légiharcról, mindössze bombázó-felderítő-elektronikai zavaró feladatkörről.
Gondolom F-4-ekre gondolt. Hazai pályán röpködni jó. Harcolni…
Galocm!
Ezt még anno Ivan Rendall: Vadászrepülők – Légi harc a sugárhajtású gépek korában című könyvében olvastam. Volt egy olyan fejezte, amiben a jövő lehetséges dolgait fejtegette. Nem azt írtam, hogy ebből mi minden megvalósult, csak azt, hogy ezt nem ma próbálták ki először, hanem akkor mikor még a Phantomok ezer szám álltak szolgálatban és megjelentek az F-14/15 gépek – bár igaz ezt nem említettem…
Nem egyszer fordult már elő, hogy „megbolondult” a drón, vagy UCAV, egy bizonyos rizikó faktor még mindig van, sőt lesz is. Azonban ha megnézzük az elmúlt 12 év konfliktusait, ahol a drónok jelen voltak, akkor kijelenthetjük, hogy nem sok légi harcra került sor. Irakban elásták a gépeket, vagy fel sem szálltak, Afganisztában meg hát a gépek álló helyben mentek tönkre, szóval nem is volt lehetőség arra, hogy a drónok „tömeges” légi harcot vívjanak…Bár nem is erre vannak felkészítve, elsősorban felderítésre és csapásmérésre. A jövő kétségtelen hogy ez lesz… Az emberi szervezet nem tud annyit elviselni, mint egy gép. Szóval a drónok a jövő fegyverei, de egy hibás emberi döntést, csak egy másik ember képes felül bírálni. Ezeken nem Word vagy Windows fut, hogy visszakérdez, hogy komolyan gondolja e dolgot vagy sem…
Álljon meg a nászmenet. Totál ellenőrzött körülmények között hazai pályán drónozgatni totál más tészta. Jelenleg a láthatáron nincs olyan UACV, ami csak BVR-ben esélyes lenne, nemhogy dogfightban. Jelenleg odáig terjed az UAV és UACV-k területe, ahol nincs légvédelme. A legnímandabb 30 éves VSZ légvédelem is halomra mészárolná őket…
Eddig drónok és vadászgépek között csak néhány „összecsapás” törrtént. Vietnamban lelőttek a MiG-ek néhányat. 1982-ben Libanon felett egy izraeli UAV ért el „légi győzelmet” MiG-21 ellen, de fegyver alkalmazás nélkül. (a szír gép támadás közben átesett és lezuhant) Irak felett egy Predator és egy MiG-25-ös akadt össze, mindketten indítottak, de a Hellfire lassúbb volt, mint az R-40-es.
A grúz Hermes-t meg egy orosz 29-es lőtte le. Más esetre így hírtelen nem emlékszem.
Szerintem inkább a F-35 átalakítva célgéppé ha kivonják őket. Ha egyáltalán valaha erre a sorsra jutnának.
A 22es szerintem túl ritka ahhoz hogy akárcsak a kivont példányokat erre
pazarolják. Lehet mindnek tudnának helyt találni a NASA-nál vagy valami múzeumban.