|

Sínen a Fire-X

A Northrop Grumman és a US Navy még április 23-án szerződést írt alá, melynek értelmében az amerikai vállalatóriás megépíti a Bell 407-be oltott MQ-8B Fire Scout UAV-t, vagyis új nevén az MQ-8C Fire-X-et.

A 262,3 millió dollárt érő kontraktus értelmében a Northrop két MQ-8C-t épít, amelyen átfogó teszteket is végeznie kell a következő 26 hónapban, emellett lassú ütemben legyárt további hat darabot a típusból (ezen példányok minden bizonnyal majd a haditengerészethez kerülnek). Ha minden jól megy, akkor a 2012 negyedik negyedévében a US Navy 28 darab Fire-X-et rendel majd különleges alakulatainak részére, de ez a szám nagymértékben függ a költségvetéstől is (amiről tudjuk, hogy mostanában nem kedvez a beszerzéseknek…).

Digitálisan már vígan repked az MQ-8C | Forrás: Northrop Grumman ,

Az előd, az MQ-8B már aktívan tevékenykedik a Navy kötelékében, azonban a tengerészek számos kivetnivalót találtak a típussal kapcsolatban, amelyekből a legfontosabb a gép alacsony teljesítménye volt, de ez a hiányosság a Bell-407-est alapként használva könnyen orvosolható, így a C variánssal az MQ-8 hatótávját és levegőben tölthető idejét megháromszorozhatják. A Northrop mérnökeinek remélhetőleg nem lesz sok nehézségük a kivitelezéssel, mivel csak a már meglévő és bejáratott vezérlőegységet kell átműteniük az új testbe, ez már részben meg is történt, elvégre van már működőképes példány a Fire-X-ből.

Egyébként jelenleg az Fire Scout felfegyverzésén is dolgoznak a felek egy másik projekt keretein belül, így az ott elért eredményekkel könnyen csapásmérő UAV-vá lesz tehető majd a Scout mellett az új C verzió is, feltéve ha integrálják rá az új képességet (bár a szóbeszéd szerint az is elképzelhető, hogy a haditengerészet szimplán megválik a Fire Scoutoktól és Fire X-ekkel helyettesíti azokat, így csak az utóbbiakat lenne érdemes átalakítani).

A részben kész típus már 2010-ben a levegőben volt: a videón az első önálló repülés látható

Érdemes még megjegyezni, hogy az UAV-k fejlődésének szempontjából igen kedvező döntést hozott nemrégiben a Kongresszus, mert a hazai légtér hamarosan „tárt karokkal” várja majd a pilótanélküli repülő alkalmatosságokat tesztelni vágyókat. A döntés értelmében a FAA (Szövetségi Légügyi Hatóság) hat helyszínt jelöl ki 2013 februárjáig, ahol vizsgálják majd az UAV-ok működésének lehetőségeit a civil légtérben, majd az eredményektől függően várhatóan 2015 szeptemberétől a teljes légtérben lehet majd „embertelen” repülőeszközökkel operálni. Ez azért nagy előrelépés, mivel a jelenlegi szabályozás szerint pilótanélküli repülőgépeket csak lezárt légtérben, többnyire katonai bázisok és UAV-fejlesztéssel foglalkozó egyetemek környékén lehet működtetni, ami ugye eléggé lekorlátozza a ma már egyre nagyobb hatótávolságú eszközök tesztelésének lehetőségeit, a gyakorlórepülésekről és éles bevetésekről már nem is beszélve.

Szerző: GrGLy

—–

Jelen írás a HTKA Lapcsoport által szervezett Hír- és Cikkíró versenyre érkezett és megfelelőnek ítéltetett a publikációra. Amennyiben Te is szeretnél indulni a nyereményekért vagy csak szeretnéd megmutatni a világnak eddig rejtegetett írói vénád, akkor ne habozz, jelentkezz gyorsan! Részleteket ide kattintva olvashatsz!