Mire a kezdeti nehézségek után meggyőzte kritikusait, hogy igenis biztonságos típusként könyvelhető el, az MV-22B Osprey tiltrotoros masinából újabb veszett oda.
Marokkóban nagyszabású hadgyakorlatot tart az Amerikai Egyesült Államok Tengerészgyalogsága a helyi erőkkel közösen, a African Lion elnevezésű, 10 napos eseményen azonban nem minden alakult a tervek szerint, ugyanis április 11-én a partok közelében állomásozó USS Iwo Jima helikopterhordozó fedélzetéről felszálló egyik Bell-Boeing MV-22B Osprey típusú, billenőrotoros repülőeszköz Agadir délnyugati részén, a Daraa-folyó közelében lezuhant. A balesetben 2 katona életét vesztette, míg ketten súlyosan megsérültek, őket a Guelmimben található katonai kórházba szállították. A gép elvesztésének okai egyelőre ismeretlenek, vizsgálatot indítottak az esemény kivizsgálására.
A típus történetében ez volt a hatodik gépveszteség. Az első még 1991. június 11-én történt, amikor az 5. példány egy tesztrepülés közben a földnek csapódott a Boeing Delaware-ben található Wilmington Repülőkísérleti Intézetének területén. A fedélzeten tartózkodó két pilóta sérülésekkel megúszta a kalandot. A következő balesetre alig egy évet kellett várni, 1992. július 22-én a 4-es számú tesztpéldány hajtóműhiba miatt a Potomac-folyóba csapódott több kormányzati képviselő szeme láttára. A fedélzeten lévő 7 ember életét vesztette. A harmadik balesetre egészen 2000. április 8-ig kellett várni, akkor egy szimulált kutató-mentő bevetést teljesítő V-22-es egyik rotorja örvénygyűrű üzemmódba került és a gép lezuhant, megölve a fedélzetén tartózkodó 19 embert. Még abban az évben jött a következő, december 11-én az észak-karolinai Jacksonville-ben egy hidraulikaszivárgás és egy szoftverhiba közös folyományaként egy erdőbe zuhant a USMC egyik MV-22B-je, négyfős személyzete életét vesztette. Az utolsó eset 2010 áprilisában történt, a felvert por miatti tájékozódásvesztés (brownout) következtében Afganisztánban odaveszett egy CV-22, szintén négy ember halálát okozva.
R.I.P.
Különben szerintem ez a 6 gép veszteség nem sok.
Dale Brown jó kis könyvet írt róluk.
Tényleg jó a Sea Lion című könyv. Ahhoz képest, hogy 92-es könyv, nagyon jól meglátta a lehetőséget a típusban. Emlékeim szerint a könyvben fegyverzetük is volt, de én még a mai napig nem láttam igazi gépről készült ilyen fotót. (Nem az ajtón/ablakon kilógó önvédelmi lőfegyverekre gondolok, hanem komolyabbra.)
Szerintem nincs integrált fegyverzete. A szárnyakon és a törzsön nem látszik semmi ami fegyverhordozásra lenne alkalmas. A szárny alól rakétát nem is tudna lőni csak amikor helikopter üzemmódban van. De elég utánaolvasni, hogy nincsen fegyverzete.
Aggasztónak tűnik az, hogy a földnek csapódó gépek mindig áldozatokkal jártak, pedig sok esetben nem olyan magasról, tehát valószínűleg kisebb sebességgel estek le. Szerintetek mi lehet ennek az oka?
A nem olyan magas elég relatív. Sétálva egy kőben elesve és rossza helyen bevere a fejed is meghalhatsz koponyaslérülés követzetében.
Ha egy heli csak 10 méter magasról esik le, akkor azt csak úgy simán túlélni elég nehéz. Ha még a zuhanást túléled, a deformálódo szerkezet is anyonnyomhat, megvághat ,stb. Régen 30-40 km/h-s autós ütközésekbe haltak sorba az emberek. Ehhez képest iszonyatosan nagy fejlődés, hogy heli lezuhanás túlélhető.
Én mindig azon parázok, amikor birngutón száguldozó motoros vagy bringás jön és összeakadunk. 50-es relatív sebességnél izzé-porrá töröd magad…
Molni
Te telefonról írsz?
Igaz, hogy relatív, de az ilyen szituációkban pl. Blackhawkok esetén többnyire akarnak túlélők. Talán az Osprey esetében kisebb lehet az autorotáció hatása, vagy esetleg az asszimetrikusan fellépő erők miatt „felborulva” ér földet?
@deze75
Nem. Nem is tudok telefonon keresztül netezi.
Molni
Valahogy olyan furcsa volt az előbb a fogalmazásod.
Túl sok műszaki egyeztetés gyilkolja az agyat meg az, hogy olyan műszaki szöveget kell fordítanom, amihez nem értek… :(
sztem mert a gyakorlatban radikálisan új technika így ~rendszerbe állásától kéne nézni a baleseti statisztikát. Úgy ~10év alatt 2db.
Kolombusz
Most, hogy megemlítetted, utánanéztem egy kicsit és azt találtam, hogy a V-22 „autorotáció-képessége” jóval rosszabb, mint egy helikopteré.
Pl. itt is írnak többek között erről: http://www.defenseindustrydaily.com/V-22-Osprey-A-Flying-Shame-04822/
Az egyik kép szerint terveztek hozzá integrált távirányítású fegyverzetet…akkor ebből gondolom nem lett végül semmi.
http://media.defenseindustrydaily.com/images/ORD_RWS_RGS_on_MV-22_Slide_lg.jpg